Öppna kategorin

Nya tag i skogen.

21 inlägg 4527 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nya tag i skogen.

Cat554  
#523900 Bruk traktoren og vagnen du har til uttransporten. Det er hoggingen som er jobben og gjør nytten. Det forundrer meg at man skal bruke en masse penger på miniskotare, for så å jobbe manuellt med motorsag for å skaffe det den skal gjøre.
Selv bruker jeg Usewood miniskördare til å hogge og samtidig til å lunne det til basveg. Derfra kjører jeg det med min Cat 554 eller traktor og vagn. Er det for lang transport, slik at virket ikke betaler transporten, så lar jeg det ligge! Usewooden har da allerede gjort nytten, for det er jo gjenstående bestand som er største verdien etter rydding og tynning, -ikke virket som er felt.
Jeg er kommet til at i gran skal du ikke tynne (gallra) senere enn de dimensjonene Usewood klarer. I tallen er det annerledes. Der må det en andre tynning til.
Vi møtes gjerne i Usewoods demofelt på Gallringsdagarna. Det er lettere å vise arbeidssettet jeg er kommet til ved nærvær.

(Jeg representerer Usewood i Norge)

Elmia
Avatar Fallback

Re: Nya tag i skogen.

husqvarna_med_sthil  
#523922 Jag kör med traktor och huggarvagn, transporterar utrustning och mig själv på en atv. Jag tycker inte det är något vidare en kall Novemberdag efter att ha jobbat och varit svettig i timmar sätta sig på en atv och fara hem. Det bästa är nog om man kan ha någonstans att gå in och byta om till andra, torra kläder innan man far hemåt. Alltså, en rastkoja tycker jag skulle göra mycket för min skull. Jag har en och ska försöka få den i skick så fort det blir nån tid över.

Avatar Fallback

Re: Nya tag i skogen.

Hema  
#523938 Sett någon som byggt en minikoja, som vederbörande hade efter en atv. Sedan kan man väl beroende på avstånd slänga på sig en värmerock likt den i lumpen. Är man ute när det är riktigt kallt är det nog läge o skaffa handtag värme och för tumgasen.

Men skulle nog vilja rekommenderar en skotare framför ett kopplat ekipage.

Användarvisningsbild

Re: Nya tag i skogen.

halvproffs  
#523971 Denna?

Användarvisningsbild

Re: Nya tag i skogen.

Bumpkin  
#523973 Jag har ett litet underrede från en kasserad ogrässpruta. Sämre däck visserligen men det är lätt åtgärdat. Ska åka åkt titta på den idag och se om man kan hitta på något med den. Kan bli ett bra vinterprojekt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya tag i skogen.

Hema  
#523985
halvproffs skrev:Denna?

Ja det kanske var din koja jag tänkte på. Men det var precis sådan jag menade. Tack för bilden Helproffs.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).