Öppna kategorin

Nya tag i skogen.

21 inlägg 4485 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya tag i skogen.

Bumpkin  
#523744 Jag har börjat på för att ta nya tag i skogen. Förut "sköttes" skogen när man hade tid på vintern. Högg ved och en del leveransvirke när man hann. Sedan blev det mer lejda avverkningar och man gjorde mindre själv.
Nu har jag tid att ägna mig åt skogen helt och hållet och tänkte göra så under en hel del tid av året. Japp, jag vet hur lyckligt lottad jag är. 😊
Ska hugga ved för värme ca 100 m3 fast som flisas och värmer flera bostadshus och verkstaden. Den brukar vara träd i 8-15 cm i brösthöjd som tas ur äldre röjningar eller förstagallringar eller underväxtröjning före avverkning. Nu tänkte jag även sköta mer av gallringen själv, kanske all gallring. Kommer att fortsätta leja slutavverkning, förutom små objekt. Lejer även planteringar.
Tillväxt på ca 1400m3 om år och allt ligger inom 3 km hemifrån.
Har en större traktor och lite äldre huggarvagn. Har tänkt skaffa en bättre ( betyder större) fyrhjuling och vagn med hydraulkran. Ska även uppgradera all huggarutrustning, från topp till tå.

Min frågeställning är vad ska jag ha för grejor, dels önskar jag förslag på ovanstående, men även på sånt som jag inte tänkt på. Har ganska dålig koll på vad som hänt på utrustningssidan dom sista typ 10-15 åren. Kan vara allt från relaskop till fyrhjulingsekipage. Utrustningen kan ha direkt eller indirekt koppling till skogen eller flisningen, har egen tugg också, av äldre modell. Sånt som är självklart för er är kanske inte självklart för mig ( och tvärtom😉). Allt som gör jobbet lättare, säkrare, billigare, enklare eller roligare är av intresse. Kan även vara kurser eller böcker.

Jag vill ha bra kvalitet, behöver inte så mycket finesser. Men ibland är extra finesser guld värt.
Har gjort en hyfsad avverkning som jag tänkt spendera på detta så håll inte igen.


Mvh från Bumpkin ( som dessutom har bestämt sig för att åka på gallringsdagarna😁)



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Nya tag i skogen.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523770 Viss du ikkje har motorsag ville eg ha kjøpt ei stihl 261 og sett på Husqvarna x cut kjede, bra kombinasjon.

Användarvisningsbild

Re: Nya tag i skogen.

Vardon  
#523776 Tänkte du en nyare vagn till traktorn eller till 4 hjulingen? Personligen hade jag nog satsat på en rejäl vagn till traktorn först.

Eftersom mat är viktigt hade jag sagt rastkoja.

Användarvisningsbild

Re: Nya tag i skogen.

Bumpkin  
#523780 Ny till fyrhjuling.
Traktorkärran håller på att renoveras. Hydraulen läcker lite överallt, men håller på och packar om paket och kolvar, har kompetent hydraulmek i släkten. Och letar sprickor, men hittar knappt några. En del glapp i kranen som vi ska titta på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya tag i skogen.

Hema  
#523820 Vilken budget har du tänkt?

Avatar Fallback

Re: Nya tag i skogen.

Cat554  
#523824 Hvordan er fordelingen gran/tall og i alder og bonitet?

Användarvisningsbild

Re: Nya tag i skogen.

Bumpkin  
#523864 Hema.
Bra kvalitet kostar, men blir oftast billigt i längden, men jag tänkte vara generös mot mot mej själv och skaffa allt jag vill ha. Men 500000 kan jag lägga utan att tvekaa, mer om det finns något bra.

Cat554
45% tall
41% gran
12% löv
1% ädellöv
1% contorta
Medelbonitet 6,6 m3sk/ha

Har en hel del röjning och eftersatta gaĺlringar som jag tänker börja med. 13 ha röjning och 22 ha gallring dom närmaste två åren. Lejer bort dom stora gallringsobjekten 19 ha.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya tag i skogen.

Huggar Herman  
#523873 Ska du köra mycket underröjning och/eller eftersatt röjning så rekommenderar jag starkt en kedjeröjsåg. Ett av de bästa köp jag gjort.

Sen är det ju mycket beroende på hur fysiken är och hur mycket du anser att du orkar hugga. En traktorprocessor kanske inte höjer produktionen så mycket, men sparar kroppen väldigt mycket. Där finns ju allt från (relativt) billiga till vad en bättre begagnad skördare kostar.

Användarvisningsbild

Re: Nya tag i skogen.

Bumpkin  
#523877 Kedjeröjsåg hade jag inte tänkt på. Har heller ingen erfarenhet av den, men den ska definitivt läggas till listan ”Att kolla på”.

Fysiken är mer än tillräcklig att klara heldag med manuellhuggning. Men det är bra om man har lite energi kvar när dagen är slut. Tittar både på traktorprocessor och på kranmans p25. Det är gallring som jag kommer att göra mest. Lejer bort det mesta av slutavverkningarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya tag i skogen.

Robertberg  
#523882 Jag har tjatat om det förut och drar det igen.
Har du funderat på minitraktor istället för fyrhjuling? Bättre arbetsfordon men sämre för persontransport.

Användarvisningsbild

Re: Nya tag i skogen.

JohannesG  
#523886
Robertberg skrev:Jag har tjatat om det förut och drar det igen.
Har du funderat på minitraktor istället för fyrhjuling? Bättre arbetsfordon men sämre för persontransport.

Exakt. Ska du absolut ha en maskin i den storleken vars största uppgift är skog och annat arbete är en minitraktor bättre. Den har till att börja med hydraulik inbyggt, alltså inget behov av ett extra hydraulaggregat med egen motor som mest är i vägen. Fler fördelar får gärna ni som har erfarenhet lyfta fram om TS vill det.

Avatar Fallback

Re: Nya tag i skogen.

Hema  
#523888 För den summan kanske en Kranman Bison vore intressant?

Användarvisningsbild

Re: Nya tag i skogen.

Bumpkin  
#523890 Vad räknas som minitraktor?
Gärna lite märken och modeller.

Tanken med fyrhjuling var att köra stickvägsfritt i gallring.
Har en större traktor med 8 tonshuggarvagn ( som renoveras nu) för dom lite tyngre jobben.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya tag i skogen.

Vilsten  
#523895 Överväg kranman bison eller begagnad vimek 606 för stickvägsfri körning. Behåll din gamla fyrhjuling för att skjutsa dig själv och röjsåg.

Ska man jobba heldagar kan man tjäna ganska mycket tid på att äta lunch i skogen även om det är nära hem. Fundera på enklare rastkoja på vagn.

Nya moderna huggarkläder är inte heller dumt för vikt besparing och ökad bekvämlighet.

Avatar Fallback

Re: Nya tag i skogen.

Robertberg  
#523898 Missade att du redan hade en fyrhjuling.
Då lobbar jag för att du behåller den till persontransport, och kompletterar med en minitraktor för arbete.

Till exempel:


Iseki, Kubota och Yanmar är andra märken. Finns endel skrivet här på forumet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).