Skogsvagn (Huggarvagnar)

Cranab vs HSP

23 inlägg 11408 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Cranab vs HSP

stegmaster  
#502729
Oleab skrev:ân fler funderingar dyker upp... varför envisas man än att göra dom här famargriparna som levereras med dom flesta traktorvagnar? vilka fördelar finns framför en "skotargrip" här? min erfarenhet är att dom greppar bredare än dom kan hantera, rullar ihop virket sämre och tål mindre än sina motsvarigheter?


Nja, det handler vel om pris och tyngd/lyftkraft.
En proffsgrip koster vel minst det dubbla, men viktigaste er nog att en proffsgrip med tilhörandet stor/tung rotator blir för stor/tung för en vanlig mindre griplastare.
Vikten er ju som priset ca det dubbla. ca 70kg mot 140kg.
Min nuvarandet kran om (Kesla 304T) kom ju med en "proffsgrip/rotator" (som visserligern haft lite problem med en bult), och denna kranen hanterar en sådan tung vikt.
Om jag satt denna grip/rotator på min förre griplastare( Farmi 4067) hadde den knapp nok orka lyfta sig själv på maks räckvidd(6,7m).
Jag har haft 2 vagner med dessa små billiga lättviktgriper, och hadde aldrig några större fel med dom.
Det gick en bult i Farmas grip efter typ 12år, men det kan man leva med.
Om griplastaren skal gå i daglig användning, så ska man dock nog köpa dyrare grejor.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Cranab vs HSP

JohannesG  
#523733 Vad är det egentligen rent geometriskt som bestämmer hur väl virket rullar in och ur gripen? Samt att det vill ligga rakt och inte bli spretigt när man nyper åt?

Användarvisningsbild

Re: Cranab vs HSP

Fredrik Reuter  
#523774 Hej,
Detta är en intressant fråga.
Jag har lite liggande för en kommande tråd om detta med gripar, bifogar tekniska data på tre vanliga gripar i 0,26 segmentet.

Jag tror att:

- Gripkraft
- Bredd
- Geometri på klon

Spelar störst roll när det kommer till inrullning.
HSP kör på de större griparna med dubbla cylindrar och får därigenom bland annat upp gripkraften.

Avatar Fallback

Re: Cranab vs HSP

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523802 Vi har ju haft cranab förut på alla valmetar och nu några hultdins på rottnen, tycker hultdins rullar virket bättre, jag tycker mig se en sak och det är att på cranab är själva "livet" eller vad man kallar det är helt rakt på cranab och på hultdins är det rundat, man ser ofta då man kör hultdins att stocken fångas av skänkeln och rullas in mot centrumet av gripen då man nyper åt.
Så alltså tror jag det är bra med rundat liv!
Ska försöka ta en bild på vad jag menar

Användarvisningsbild

Re: Cranab vs HSP

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523807
Valmet 890 skrev:Vi har ju haft cranab förut på alla valmetar och nu några hultdins på rottnen

Några...hur många timmar får ni ut ur hultdinsgriparna? Håller a-gripen sämre?

Avatar Fallback

Re: Cranab vs HSP

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523809 Tror dom har hållit runt 7000 tim, förbrukat 2 a grip och 1 vanlig 42a som dock var lite begagnad. Tror a gripen håller ungefär samma.

Användarvisningsbild

Re: Cranab vs HSP

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523862 Jag hade en a-grip tidigare. Den höll betydligt sämre, iallafall än cranab och hsp griparna jag ägt. Fick svetsa en hel del på den och körde den väl 7-8000h nånting.
Däremot tror jag de förstärkte a-griparna efter det så kanske är bättre om man köper dem idag.

Avatar Fallback

Re: Cranab vs HSP

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523891 Vi hade en tidig a grip som sprack fort men den byttes pga det på garanti, dom var lite felsvetsade har jag för mig.
Cranab känns så klumpiga i jämförelse med hultdins, hsp skulle vara kul att prova.
Har enbart kört 40-42 gripar så vet ingenting om mindre

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).