Gallring

Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig kropp

81 inlägg 43792 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

JensSkoog  
#482446 Hatten av för dig ochså, @Torleif :-bd

Malwa
Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

charger  
#482588 Ja det är det rätta virket . Kör en del förstagallring manuellt ,numera med lätt motorsåg och några timmar per dag.
Rygg och axlar säger ifrån ifall man kör som en tok.
Man kommer en bit med lite planering av jobbet och enkla hjälpmedel en gallringsrulle tex.

Användarvisningsbild

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Göt  
#482613 en g)allringsklyka vore väl bra mycket lättare än en gallringsrulle att släpa på Skogsforum testar Gallringsklykan (video)

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Torleif  
#506798 Jag har funderat på att tillverka en egen gallringsklyka men problemet är att större delen av vårt skogsskifte är för stenigt för att man skall kunna få ned ens ett järnspett i marken och sista biten är så sank att hela pålen skulle tryckas ned i underjorden av det fallande trädet...... och så är det ju ofta litet tjäle dessutom.
Jag har funderat på en A-formad bock av aluminiumrör med en gallringsklyka i toppen men den är inte tillverkad ännu.

Det blev 5 eller 6 traktorlass med skårved (på 6 tons Gisebo) som jag högg med bågasåg och yxa i vinter. Pappa har dessutom huggit 1 eller 2 lass.
Nu håller jag på och kapar skårveden till en meters längder med bågasåg. En stund varje dag. Har väl kapat knappt hälften såhär långt. Ryggen blir starkare av det och på senaste veckorna har jag börjat få igång en ny muskelgrupp som har krampat i 15 år och som jag inte visste att jag hade.
Vem skulle ha trott att Purmobågen som jag hittade i en skrotcontainer skulle bli ett viktigt rehabiliteringsredskap.

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Torleif  
#507576 Hurra!!!!!!!!!
Tack vare allt sågande med bågasåg har jag fått liv i ett antal muskler som hade krampat i 15 år i sträck.

Tack vare det klarar jag av att klyva ved med vedklyvaren en liten stund varje dag. För första gången på 8 år!!!!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507579 Grattis till framstegen. :-bd :ymparty:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Göt  
#507583 Bra jobbat Torleif :-bd :-bd 🤗

Användarvisningsbild

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

sundelius  
#507591 Inspirerande :-bd

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

550  
#507667
Torleif skrev:Jag har funderat på att tillverka en egen gallringsklyka men problemet är att större delen av vårt skogsskifte är för stenigt för att man skall kunna få ned ens ett järnspett i marken och sista biten är så sank att hela pålen skulle tryckas ned i underjorden av det fallande trädet...... och så är det ju ofta litet tjäle dessutom.
Jag har funderat på en A-formad bock av aluminiumrör med en gallringsklyka i toppen men den är inte tillverkad ännu.
...


Jag kör en del med en egentillverkad bock. Eftersom den är gjord i trä gör det inget om man råkar såga i den ibland. Brukar lyfta upp rotänden på bocken efter att jag har fällt trädet. Har lagt upp en bild i tråden om gallringsklykan om du vill ha inspiration till en egen: https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=442953#p442953

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Hema  
#507687 Kul o höra om dina framsteg. Den där klyver såg spännande ut. Har nog aldrig sett något liknande. Kan du berätta mer om den?

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Torleif  
#508498 Tack för uppmuntran allihop.

550s bock gav mig en ide...... jag är ju litet halvt om halvt snickare och har ett fullt utrustat snickeri så det skall väl inte vara så svårt att bygga en lätt och stark bock av trä.

Hema
Grävmaskinsentreprenören här i byn provade att vässa en grävmaskinstand och pressa in den med skopan i sidan på ett vedträ. Sedan anlitade han finska yrkesskolan i Vasa och de tillverkade en prototyp. Han ville ha någonting säkrare än den tidens kraftuttagsdrivna klyvskruvar.
I mitten eller slutet på 70-talet var det två bondpojkar i byn som tillverkade och sålde små serier av de här klyvarna.

Nederdelen av stommen och kilspetsen på min klyvare är allt som är kvar av deras egen klyvare som de hade behållit och kört totalt slut på genom åren. Överdelen av stommen och cylindern och kilen och holken som kilen löper i är allt förnyat.
Kilen är ett rektangulärt rör med en fastsvetsad kompakt spets. Den löper i en holk gjord av ett annat fyrkantrör. Kilen är så lång att den har styrning av holken längs hela rörelsen. Ovanför finns en hydraulcylinder som trycker in kilen i vedträet.
Manövreringen är med en lång stång som löper i en klyka på bakre hyttstolpen på traktorn och är fäst i spaken på ventilbordet inne i hytten.

Man lägger vedträet liggande och drar i stången så trycks kilen in i sidan på vedträet. Om vädret är för varmt då man klyver vill det bli litet tågor att hugga av med yxa men om man klyver tillräckligt tidigt på året brukar det oftast gå att dra isär vedträet för hand.
Har man grov ved sänker man ned klyvaren med lyften och rullar i vedträet så man inte behöver lyfta tungt. Klyvaren är ju gjord för metersved så grova klabbar kan bli tunga.

Tack vare att cylindern är kortare än på en modern klyvare som arbetar långsefter vedträet så får man hyfsad fast på klyvningen även med en gammal traktor med liten hydraulpump. Jag kör den på multipowerpumpen i 165an.

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Hema  
#508608
Torleif skrev:Tack för uppmuntran allihop.

550s bock gav mig en ide...... jag är ju litet halvt om halvt snickare och har ett fullt utrustat snickeri så det skall väl inte vara så svårt att bygga en lätt och stark bock av trä.

Hema
Grävmaskinsentreprenören här i byn provade att vässa en grävmaskinstand och pressa in den med skopan i sidan på ett vedträ. Sedan anlitade han finska yrkesskolan i Vasa och de tillverkade en prototyp. Han ville ha någonting säkrare än den tidens kraftuttagsdrivna klyvskruvar.
I mitten eller slutet på 70-talet var det två bondpojkar i byn som tillverkade och sålde små serier av de här klyvarna.

Nederdelen av stommen och kilspetsen på min klyvare är allt som är kvar av deras egen klyvare som de hade behållit och kört totalt slut på genom åren. Överdelen av stommen och cylindern och kilen och holken som kilen löper i är allt förnyat.
Kilen är ett rektangulärt rör med en fastsvetsad kompakt spets. Den löper i en holk gjord av ett annat fyrkantrör. Kilen är så lång att den har styrning av holken längs hela rörelsen. Ovanför finns en hydraulcylinder som trycker in kilen i vedträet.
Manövreringen är med en lång stång som löper i en klyka på bakre hyttstolpen på traktorn och är fäst i spaken på ventilbordet inne i hytten.

Man lägger vedträet liggande och drar i stången så trycks kilen in i sidan på vedträet. Om vädret är för varmt då man klyver vill det bli litet tågor att hugga av med yxa men om man klyver tillräckligt tidigt på året brukar det oftast gå att dra isär vedträet för hand.
Har man grov ved sänker man ned klyvaren med lyften och rullar i vedträet så man inte behöver lyfta tungt. Klyvaren är ju gjord för metersved så grova klabbar kan bli tunga.

Tack vare att cylindern är kortare än på en modern klyvare som arbetar långsefter vedträet så får man hyfsad fast på klyvningen även med en gammal traktor med liten hydraulpump. Jag kör den på multipowerpumpen i 165an.

Tack för förklaringen. :-bd

Funderar själv på att eventuellt gå över till 1m ved, så alla tips o knep är välkomna.

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Torleif  
#523676 Ryggen förbättras och i dag har jag rothuggit och fällt första granen på 15 år!
Grävde fram och högg av alla rötter utom en som blev gångjärn och knuffade omkull granen med frontlastaren....... och så hem på tre timmars ryggvila.
Jag försöker förbättra skogsvägen som går genom skiftet och ville ha bort den här granen med stubbe och allt så billigt som möjligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Torleif  
#542073 Ryggen förbättras fortfarande.
Stormen fällde en del träd för oss. Om jag har räknat rätt är det 25 stammar i dimensioner från 10 till 35 cm. En tall resten granar.
Plus några torrgranar och småträd.

Har kvistat hälften med yxa och kapat av topparna med bågasåg där de blir för klena för att duga till sågstock. Skall fortsätta med resten........ och sedan blir det att se hur kroppen klarar motorsågen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

sibbarp5  
#542103 Härligt att du blir bättre hela tiden och kan ägna dig åt den härliga sysslan skogsarbete. Angående gallringsrulle, jag har med mig två stroppar/spännband och hänger i två träd och stoppar i en massavedbit, då får jag en bra arbetsbänk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).