Motorsåg och handhållet

Red Head kilar bra eller bajs?

60 inlägg 14635 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522581 Den ekonomiske huggarn tar väl ut trä kil.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

TrioBrake  
#522598 Vetefan om träkilar från tall eller björk är så lyckat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

anersimyra  
#522601 Björk borde fungera.. 👍

Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

TrioBrake  
#522602 Har ingen erfarenhet av det alls [emoji2] men det är väl värt ett försök

   TS
Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

totte  
#522676 Björk funkar bra, men det bör vara senvuxen vårtbjörk från en torrbacke.

Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

TrioBrake  
#522680 Men alm är att föredra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522681 Det finns mycket man kan använda. Ene, Körsbär, Rönn, Ask, Ek etc
Det är nog viktigare var i trädet man tar biten till kilen.
Grenar, Klykor, toppar, varsom egentligen där fiberna inte är så raka och vill spricka lätt.
Just Allé alm gillar jag för fibren är kors o tvärs så de går o banka hårdare unde längre tid innan de går åt.
De jag hade längst höll mycket bättre än plastkil och vissa metall (Alu) kilar till o med.
Jag hade breda låga till tunga lyft, smalare till lättare lyft. olika långa och höga....
Till sist hittade man ett par former man favoriserade...

Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522683 Ytan man bankar på och ytan som slår, likaså kraften man slår med har stor påverkan.
Ibland är det bättre o snabbare med tre små man slår i med handsläggan än en stor med storslägga...

Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

bm555  
#523464 Jag och några andra skogshuggare provade olika fällkilar i januari 2016. Det var 20 grader kallt och träden var frusna. Throw saw kilarna var dom som satt kvar bäst i dom frusna träden.

https://www.yourvismawebsite.com/throw- ... ccessories

Avatar Fallback

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

Hema  
#523471 En annan aspekt när det gäller kilar, så håller de olika bra beroende på vad man slår med. Enligt min erfarenhet spelar det stor roll hur hammarens/yxans/släggans anslagsyta är utformad.

Jag använder mest nu för tiden Fiskars handslägga och med sin runda mjukare utformning blir deformeringen på kilhuvudet betydligt mycket mindre, än om jag skulle använda baksidan/nacken på en yxa.
Bild

Färgen på handtaget gör den också lätt o hitta på marken.

Avatar Fallback

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

MDin  
#523478 Jag kör med en blyklubba. Fungerar utmärkt både med trä och plastkilar. Har inte vägt den men tippar på c:a tre kilo.
IMG_4339.JPG

Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

Erre  
#523480 Jag gillar den här på 1,2 kg.
1535887121_screenshot_20180902-131748.png


http://www.swedol.se/uretanklubba.html

Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

bm555  
#523482
1535887561_101011.jpg



Jag tycker att den har från Jula fungerar väldigt bra. Bra kraft och man slår inte sönder kilarna..

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... re-101011/

Avatar Fallback

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

Hema  
#525382 Hej, jag kommer besöka gallringsdagarna imorgon och har med mig några blå kilar, om det är någon som är intresserad.

Bara skicka ett meddelande med nummer så kommer jag höra av mig. Priset är som i butiken 170:-.

Användarvisningsbild

Re: Red Head kilar bra eller bajs?

källshult  
#525838
Hema skrev:Hej, jag kommer besöka gallringsdagarna imorgon och har med mig några blå kilar, om det är någon som är intresserad.

Bara skicka ett meddelande med nummer så kommer jag höra av mig. Priset är som i butiken 170:-.

Har fått svar från verktygsboden.se att dom kilar är slut förtillfälet men dom får hem nya tar 2 till 3 veckor

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar