Skogsröjning

första stråkröjaren

22 inlägg 8426 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: första stråkröjaren

Fredrik Reuter  
#52344 Hej,
Fyller på med lite länkar från Skogforsk och deras tester, främst med den Italienska, rosa framtunga maskinen.

http://www.skogforsk.se/upload/Dokument ... 004-03.pdf

http://www.skogforsk.se/upload/Dokument ... 006-02.pdf

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: första stråkröjaren

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52347
Palms skrev:Att du måste gå över de röjda stammarna beror på orutin/dåligt planerad röjning,


Jo, hade man kunnat det där hade man väl sluppit. Har sett videon, läst boken, men det lägger sig inte snyggt ändå. Oftast blir jag så trötta i huvud och kropp av att slåss med träna att jag sågar hej villt. Ett moment 22 således. :grin:

Användarvisningsbild

Re: första stråkröjaren

masterchief  
#52348
Palms skrev:
masterchief skrev:Sitter och lurar angående det här med stråkröjning.
Möjligt det blir billigare vid röjning, men hur i hela friden ska man göra vid förstagallringen?
Antingen måste man in och förröja manuellt, alternativt struntar man i massaveden och klipper energi av hela gallringen.
En ide som missgynnar massa tror jag tyvärr har svårt att överleva i dagens Sverige.



Man måste ju fortfarande röja manuellt mellan gatorna även vid stråkröjning så det blir väl som vanligt bara att det är gator i beståndet.
Eller menar du att gatorna växer igen tills det är dags för gallring?

Det har gjorts lite olika försök på den här biten.
En variant som för skogen inte var så dålig var att enbart stråkröja, då huvudstammarna ändå kunde utvecklas åt sidorna.
Dock blir det de förhärskande stammarna som blir huvudstammar.
En annan variant är som du nämner att röja mellanzonerna manuellt, men då anser jag att man missar poängen med maskinell röjning.
Ska man röja maskinelt är min personliga åsikt man ska röja sellektivt typ Vimek404 med stjärnklipp.
Var intresserad av de här projekten för en 4-5 år sedan men skrinlade visionerna pga att maskinerna hade bristande förarmiljö.

Användarvisningsbild

Re: första stråkröjaren

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52351 När jag hör stråkröjning tänker jag genast på att man borde plantera glesare för att skapa stråken redan från början. Känns som att man begränsar valet av individer. Men, men det är bara hur det bilderna ser ut i mitt huvud...

//.D

Avatar Fallback

Re: första stråkröjaren

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52355 Visst skall man plantera glesare. Varför inte 3m bredd på ena hållet, och 1,5 till 2m lucka på andra hållet?

Avatar Fallback

Re: första stråkröjaren

dag-man  
#52538 Skulle ALDRIG släppa in en stråkröjare i min skog 😡 så jobbigt är de inte att röja manuellt.

Avatar Fallback

Re: första stråkröjaren

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52556
Palms skrev:
Mangan skrev:Eftersom jag var ute och röjde lite eftersatt :oops: bestånd idag med övre höjd runt 6 meter, så gick jag och drömde om en maskin bara för att ta sig fram i den jäkla bråten det blir. När tallar på 5m står med 3dm lucka så är det inte roligt. Så jag drömde om en miniskotare typ Malwas och en enmeters kedjesåg i fören och så rullar man på bara. En liten 'ramm' i fronten för att fösa undan stammarna vore kanon.

Vid den höjden på träna kan man ställa ganska glest, så det blir liksom gator i skogen ändå.

Om ni undrar så var det kraftigt viltbetat, varje tall som trots allt hade överlevt hade en snygg böj i ansiktshöjd. 😡


Trist när det är betskador.
Att du måste gå över de röjda stammarna beror på orutin/dåligt planerad röjning, men visst skulle det vara trevligt att ha nån maskin till hjälp ute i skogen, speciellt när det är så pass stora stammar att man lika gärna kan tillvarata dem.


Förstod jag rätt så är detta en typ av bestånd där god planering inte hjälper.Måste var o varannan kapad stam slitas ned bara för att man skall ta sig framåt är det helt enkelt besvärligt.
Ibland har jag totalröjt en bred "väg" i beståndskanten för att kunna få ned stammarna på backen,men då har det varit 8-10m höjd.
/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).