Motorsåg och handhållet

Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

23 inlägg 6529 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

hfab  
#522838 @M Nilsson Det går utmärkt att köra 550 med 18tum 1,3 mm. Använde själv den kombinationen när jag kapade loss vindfällen före skördaren. Det jag kapade loss på 8 timmar hann inte skördarföraren kvista på samma tid. Håll bara kedjan vass och ge den maximalat med olja. Ta det lugnt, och tänk på säkerheten

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

Vardon  
#522839 Och byter du svärd kan man behöva ställa ner pumpen till ett mindre svärd, därför man snabbt skaffar sig en till såg :)

Avatar Fallback

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523087 Jag har ett 20" svärd till min Jonsered 2055 och det funkar bra på övergrova "park träd". Men man får se till att ha kedjan väl slipad. Tyvärr brukar dessa träd innehålla överaskningar ibland.
Jag har lyxen att ha tillgång till fler sågar så kvistningen sker med 13" svärd

Användarvisningsbild

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523198
axwell skrev:
18" på en 550 kan inte vara några problem, det kör jag med stor framgång på en Husq. 55(bondsåg) från 1990-talet.
Har nu på en 3-kantsfilad vpx95 .325, 1.3 mm, en Husq, sg33 (x-cut) borde inte vålla en 550 några problem.
En 55 med 18" håller inte så värst länge den heller i vardagligt bruk.
axwell skrev:Vpx95 och x-cut ger ett smalt sågspår, alla 1.3mm-kedjor gör inte det. Det finns ev. 1.5mm som även det gör det men jag har aldrig sett nån sån.

Carlton hade en förr likaså Sabre.
Tror inte Oregon har nån i 1,5. Stihl har jag dålig koll på...

Avatar Fallback

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

axwell  
#523207
Mange skrev:En 55 med 18" håller inte så värst länge den heller i vardagligt bruk.


Nej kanske inte hur länge som helst men den har redan gått som klyvsåg sporadiskt i ca 10 år.
Sen lite mindre som vedsåg och vidfällssåg dom 10 senaste åren.

Tror att en Husq 55 med 53.1 cc och lågt effektuttag håller minst lika länge som en 550 eller 560 med 18" svärd.

Användarvisningsbild

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523251 Det håller jag nog med om. De var en bra farmarsåg. Fanns en del som körde yrkesmässigt med dem med. Körde ett halvår o sen byte. Mycket lite krångel då..
53cc och 2,5Kw var de flesta. Nån variant fanns med 50,9 med 2,2Kw, inte lika bra.
De äldre var riktigt bra. De senare inte lika bra.

Vet inte om de görs i Brasilien ännu men för ett nåt år sen gjordes de där. 2013 vet jag de såldes.

Avatar Fallback

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

M Nilsson  
#523329 Det blev 18" 1,3 mm H30.
Sågat fyra tankat bensin idag och visst orkar den med det. Med trä mot hela kedja längden är det som att ge full gas på femmans bilväxel, men kedjan stannar iaf inte och man kan ta hela stammen från rätt sida med god säkerhet.
Känns bra att man kan köra 13-18" på samma såg :-bd
Kopplar man på kärran till ATV:n kan man ju släpa med 372:an, men detta blir en smidig lösning annars :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523341 Fungere nok ulempa med .325 og 18 toms er at da er litt fleire tenne og ryttara og fila enn 3/8

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).