Verkstan

Enkelverkande hydraulkolv som dubbelverkande

7 inlägg 7695 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Enkelverkande hydraulkolv som dubbelverkande

JohannesG  
#523082 Har en hydraulkolv från en gammal tallriksharv som jag eventuellt tänkte använda till något annat. Tänker i första hand använda den till att lyfta snöbladet, har på tok för kort kolv nu. Så huvudsakligen kommer oljan ordinarie väg. Men i vissa lägen skulle jag vilja kunna trycka ner bladet lite extra.

Kolven är enkelverkande på kolvstång-sidan, så den har riktiga tätningar på den sidan, och i andra änden är det ju bara en stum gavel med lufthål. Alltså håller själva cylindern utan vidare för dubbelverkande funktion. Själva kolvtätningen består av en O-ring och något som liknar en tunn U-manschett.

Frågan är, kan jag byta det som liknar en U-manschett mot en vanlig styrring och då köra den dubbelverkande. Tänker att det måste vara något som eliminerar risken för metall mot metall. Eller kommer inte O-ringen hålla tätt själv? I kolvarna till utgödslingen i ladugården består själva tätningen enbart av en O-ring, och två styrringar (ej stödring), en på var sida, men där har man heller ingen hängande last, gör inget om lite läcker genom.

Vad tror expertisen?




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Enkelverkande hydraulkolv som dubbelverkande

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523175 Varför inte testa och kör, sen byt om o-ringen går paj?

Användarvisningsbild

Re: Enkelverkande hydraulkolv som dubbelverkande

JohannesG  
#523186 Ska till ett fäste på kolven mot traktorn, så jag vill inte lägga massa arbete på denna kolv om den inte fungerar. Och om jag tänker rätt kan om oljan kommer från fel håll saken som är orange pressas ihop och om då O-ringen inte är hård nog kan kolven ta i cylindern och det vill jag inte riskera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enkelverkande hydraulkolv som dubbelverkande

JohannesG  
#523187 Är det en tunn U-manschett som agerar både tätning och styrring, eller är det en annan typ av styrring än jag sett förr?

   TS
Avatar Fallback

Re: Enkelverkande hydraulkolv som dubbelverkande

meknisse  
#523505 Om jag ser rätt så är den orangea tätningen av manschetttyp, med en läpp mot kolvstången. Det gör att om du behåller tätningarna som dem är, kommer du kunna trycksätta +sidan. Dock så kommer en hel del olja läcka över till +sidan men om du bara behöver trycka till lite ibland så tror jag att det kommer fungera och tätningarna kommer hålla. Men, hade jag själv stått inför samma val så skulle jag köpa en ny, dubbelverkande cylinder.

Användarvisningsbild

Re: Enkelverkande hydraulkolv som dubbelverkande

JohannesG  
#523541 Jo, köpa ny är absolut ett alternativ. Men kul om det gick att använda vad prylar man har liggandes.

Vilket tryck tror ni kolven skulle klara från fel håll innan den släpper genom med nuvarande konfiguration?

   TS
Avatar Fallback

Re: Enkelverkande hydraulkolv som dubbelverkande

meknisse  
#523543 Ytterst lite skulle jag tro.Men oavsett tryck, så länge flödet in är större än läckaget så bibehålls trycket.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).