Skogsröjning

första stråkröjaren

22 inlägg 8424 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

första stråkröjaren

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52256 Ska en grön "jättehäxsax" frälsa skogsägare med stora röjarealer. Det hoppas uppfinnaren som visat att tekniken till en helt ny stråkröjarmaskin fungerar.

Bakom idén, som ska göra röjningen minst 15-20 procent effektivare, står skogsägaren och grävmaskinentreprenören Mats Rudin i Karlstad. Han har jobbat i snart fem år med att ta fram och testa klippaggregatet som gör röjjobbet på den nya maskinen.
http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=38314



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: första stråkröjaren

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52260 Skulle vara skönt att kunna röja med maskin, helt klart! Röjningen har ju inte utvecklats nånting på bra länge nu.
Men det har ju gjorts maskiner sen 80-talet och än har inte stråkröjningen slagit igenom, farsan filmade en röjmaskin för snart 20 år sen när de körde den i jämtland och han trodde att nu skulle maskinerna ta över röjningen...

Den där maskinen hjälper inte de som har eftersatt röjning eftersom maxlängden var 3-4m och det är ju normalhöjd vid röjning, tom lägre. Det är väl mer så att man ända från första början kommer att planera med att stråkröja istället för att röja manuellt.

Avatar Fallback

Re: första stråkröjaren

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52276
Palms skrev:Skulle vara skönt att kunna röja med maskin, helt klart! Röjningen har ju inte utvecklats nånting på bra länge nu.
Men det har ju gjorts maskiner sen 80-talet och än har inte stråkröjningen slagit igenom, farsan filmade en röjmaskin för snart 20 år sen när de körde den i jämtland och han trodde att nu skulle maskinerna ta över röjningen...

Den där maskinen hjälper inte de som har eftersatt röjning eftersom maxlängden var 3-4m och det är ju normalhöjd vid röjning, tom lägre. Det är väl mer så att man ända från första början kommer att planera med att stråkröja istället för att röja manuellt.


Det är ju egentligen den "normala röjningen som görs i tid som är den roliga. Eftersatt tycker inte iallafall jag är så kul o röja i.

Skall bli kul o se vad som händer om det funkar eller inte. Om det gör det kanske det införskaffas en sådan 8)

Användarvisningsbild

Re: första stråkröjaren

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52277 Helt klart är normal slutröjning roligast, eftersatt är ju riktigt bökigt...
Jag tänkte bara att vissa kanske ser stråkröjning som ett sätt att städa upp eftersatta trakter, det tycker inte jag.
I övrigt så har jag ingen större koll på stråkröjning, känns bara som att det kommer bli väldigt konstiga skogar :mrgreen:

Undrar hur det blir med maskinell röjning i lite svårare terräng, här tex är det riktigt stenigt på många ställen. Ett brett aggregat lär väl lämna höga stubbar ibland när terrängen är kuperad och då kanske det blir kvar några kvistvarv på stammen och den skjuter nya skott direkt.
Kul ändå att nån ids försöka utveckla den maskinella röjningen. Ser fram emot en filmsnutt!

Avatar Fallback

Re: första stråkröjaren

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52286 Så sant som du skriver att vissa tror att denna metod fungerar i eftersatta bestånd.

Man får väl helt enkelt åka på visningen av denna manick o se själv om det funkar :grin:
Om det nu kommer bli nån visning :roll:

Avatar Fallback

Re: första stråkröjaren

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52287
Palms skrev:Skulle vara skönt att kunna röja med maskin, helt klart! Röjningen har ju inte utvecklats nånting på bra länge nu.
Men det har ju gjorts maskiner sen 80-talet och än har inte stråkröjningen slagit igenom, farsan filmade en röjmaskin för snart 20 år sen när de körde den i jämtland och han trodde att nu skulle maskinerna ta över röjningen...

Den där maskinen hjälper inte de som har eftersatt röjning eftersom maxlängden var 3-4m och det är ju normalhöjd vid röjning, tom lägre. Det är väl mer så att man ända från första början kommer att planera med att stråkröja istället för att röja manuellt.


De två maskintyperna som testades i Jämtland av sca fungerade så att det var en roterande slaga med 3 fasta vändbara stål som slog av "slyn". Efter detta (eller innan) gick en manuell röjare och enkelställde de plantor som skulle vara kvar. Det var rätt effektivt på lövslysanering i planterade bestånd, lite mera arbete i självföryngringar. 3-4 meters planthöjd får nog sägas vara absolut max, 1,5-2m var nog bättre. 3-4 m gick inte med den lillebror som användes, men sådär med den spindel som också var med i testet.

Användarvisningsbild

Re: första stråkröjaren

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52296 Kul med info om Sca's försök i jämtland!

Finns det bättre artiklar om stråkröjarn som det länkas till i första inlägget? Står ju liksom inte nånting om hur den fungerar, tekniska data osv. Efter 5 år bör de väl ha en prototyp att visa upp?

Avatar Fallback

Re: första stråkröjaren

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52298 Vad hände med denna andra maskinen som Sveaskog höll på o testade :???: .
Den fyrhjuliga röjarn kom ej på vad den heter

Avatar Fallback

Re: första stråkröjaren

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52307 Det är väl vid första röjningen du tar fram det du vill satsa på för framtiden.
Stråkröjning är väl bra om man vill att det ska gå fort, men nån kvalitsskog blir det inte!

Avatar Fallback

Re: första stråkröjaren

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52309
Röjkvist skrev:Det är väl vid första röjningen du tar fram det du vill satsa på för framtiden.
Stråkröjning är väl bra om man vill att det ska gå fort, men nån kvalitsskog blir det inte!


Ja markägare vill olika med sina skog vissa vill ha kvantitet istället för kvalitet eller vice versa.

Vad som är rätt eller fel kan diskuteras i det oändliga
:???:

Användarvisningsbild

Re: första stråkröjaren

masterchief  
#52331 Sitter och lurar angående det här med stråkröjning.
Möjligt det blir billigare vid röjning, men hur i hela friden ska man göra vid förstagallringen?
Antingen måste man in och förröja manuellt, alternativt struntar man i massaveden och klipper energi av hela gallringen.
En ide som missgynnar massa tror jag tyvärr har svårt att överleva i dagens Sverige.

Avatar Fallback

Re: första stråkröjaren

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52335 Eftersom jag var ute och röjde lite eftersatt :oops: bestånd idag med övre höjd runt 6 meter, så gick jag och drömde om en maskin bara för att ta sig fram i den jäkla bråten det blir. När tallar på 5m står med 3dm lucka så är det inte roligt. Så jag drömde om en miniskotare typ Malwas och en enmeters kedjesåg i fören och så rullar man på bara. En liten 'ramm' i fronten för att fösa undan stammarna vore kanon.

Vid den höjden på träna kan man ställa ganska glest, så det blir liksom gator i skogen ändå.

Om ni undrar så var det kraftigt viltbetat, varje tall som trots allt hade överlevt hade en snygg böj i ansiktshöjd. 😡

Användarvisningsbild

Re: första stråkröjaren

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52339
masterchief skrev:Sitter och lurar angående det här med stråkröjning.
Möjligt det blir billigare vid röjning, men hur i hela friden ska man göra vid förstagallringen?
Antingen måste man in och förröja manuellt, alternativt struntar man i massaveden och klipper energi av hela gallringen.
En ide som missgynnar massa tror jag tyvärr har svårt att överleva i dagens Sverige.



Man måste ju fortfarande röja manuellt mellan gatorna även vid stråkröjning så det blir väl som vanligt bara att det är gator i beståndet.
Eller menar du att gatorna växer igen tills det är dags för gallring?

Användarvisningsbild

Re: första stråkröjaren

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52340
Mangan skrev:Eftersom jag var ute och röjde lite eftersatt :oops: bestånd idag med övre höjd runt 6 meter, så gick jag och drömde om en maskin bara för att ta sig fram i den jäkla bråten det blir. När tallar på 5m står med 3dm lucka så är det inte roligt. Så jag drömde om en miniskotare typ Malwas och en enmeters kedjesåg i fören och så rullar man på bara. En liten 'ramm' i fronten för att fösa undan stammarna vore kanon.

Vid den höjden på träna kan man ställa ganska glest, så det blir liksom gator i skogen ändå.

Om ni undrar så var det kraftigt viltbetat, varje tall som trots allt hade överlevt hade en snygg böj i ansiktshöjd. 😡


Trist när det är betskador.
Att du måste gå över de röjda stammarna beror på orutin/dåligt planerad röjning, men visst skulle det vara trevligt att ha nån maskin till hjälp ute i skogen, speciellt när det är så pass stora stammar att man lika gärna kan tillvarata dem.

Avatar Fallback

Re: första stråkröjaren

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52342 jag har sett denna på nätet å trodde eller snarare har fått för mej att en sån här modell skulle vara nått... då blir det lätt att gå i "gatorna" å fälla ut det röjda i gatan, sen skulle det sönderslagna bli gödning, i stället för att stammarna ramlar hur som helst.... men å andra sidan så kanske en sån här kräver extremt plant underlag....
Men va vet man? :P




http://www.tecura.se/page75.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).