Motorsåg och handhållet

STIHL ADVANCE X-TREEm Röjsele

26 inlägg 14538 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

STIHL ADVANCE X-TREEm Röjsele

Fredrik Reuter  
#501683 Stihl släpper nu ut sin nya röjsele STIHL ADVANCE X-TREEm på marknaden. I höstas flaggade Stihl för att den nya röjselen skulle släppas i början av 2018 och nu verkar det som att de börjar säljas.

Niking har skrivit om den nya röjselen i tråden Stihls nyheter för 2018.

Bild på STIHL ADVANCE X-TREEm Röjsele:

Bild


Vad tror ni om denna röjsele, hur kommer den stå sig emot sitt syskonX-FIT och emot Husqvarnas Balance XT?

Prismässigt verkar X-treem hamna i samma härad som både X-fit och Balance XT (1.450 kr).

Mer info om röjselar:

STIHL X-FIT RÖJSELE

Advance vs x-fit sele?

Röjsele till stihl 460



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: STIHL ADVANCE X-TREEm Röjsele

Fredrik Reuter  
#501685 Missade videon:


   TS
Användarvisningsbild

Re: STIHL ADVANCE X-TREEm Röjsele

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501808 Det var snabbröjt... :lol:

Frågan är om det finns någon snabbutlösning, ifall man skulle trampa i ett jordgetingbo...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: STIHL ADVANCE X-TREEm Röjsele

Fredrik Reuter  
#501825 Ja, det är frågan. Vi får se när första medlemmen införskaffar en.

Ni som kör med X-FIT selen, använder ni er av förvaringsfacken och vätskebehållaren?

   TS
Avatar Fallback

Re: STIHL ADVANCE X-TREEm Röjsele

utgård  
#501827 Jag brukar ha lite verktyg där men vätske behållaren har jag bara provat nån gång. Det brukar gå lika bra att dricka när man tankar. Jag vill bära så lite vikt som möjligt. Jag har haft lite problem att bröstremmen lossnar, det kanske inte är det problemet med den nya selen från Stihl.

Användarvisningsbild

Re: STIHL ADVANCE X-TREEm Röjsele

Fredrik Reuter  
#501892 Hej,
Jag har nu pratat med Stihl och de släpper inte ännu X-treem på den Svenska marknaden. Någon ny tid för release finns inte i skrivande stund.

Däremot är det snabbutlösning även på X-treem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: STIHL ADVANCE X-TREEm Röjsele

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501998 Tack för svar, Fredrik.

Jag använder vätskebehållaren på min X-fit sele. Annars blir jag torr i halsen och börjar hosta upp slem. Dock ersatte jag snabbt det odugliga originalmunstycket med Camelbaks välfungerande dito + vinkelböj. Stor skillnad, då Camelbaks munstycken bara fungerar.

Jag brukar ha några mackor i verktygshållaren. Däremot har jag verktyg fästa på höftbältet. Diverse bilder finns i "min" tråd om röjselar för långa personer.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: STIHL ADVANCE X-TREEm Röjsele

Weavens  
#502010 Brukar ha verktyg, vattenflaska och en frukt eller macka i lilla väskan på min xfit. Nu har jag bytt bort xfit selen till Stihl advance. Jag fick ont i höften och ryggen av xfit för sågplattan är stum mot höften. Advance selen är fri som husqvarnas Balance XT fast utan rull på remmen. Har köpt till stihls lilla ryggsäck för selen så jag har fortfarande mina verktyg, vattnet å frukten eller mackan :)

Avatar Fallback

Re: STIHL ADVANCE X-TREEm Röjsele

fs480  
#503897 Brukar ha en fil där och en 50 cl Coca-Cola flaska med bensin i den.

Användarvisningsbild

Re: STIHL ADVANCE X-TREEm Röjsele

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522881 Nu finns äntligen Stihl X-treem röjsele i butik. Köpte just min i Tibro. :-bd

Fast som vanligt blir det en sväng till Gardells först, innan den kan invigas på allvar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: STIHL ADVANCE X-TREEm Röjsele

fs480  
#522890 Köpte den i förra veckan och den känns bra, lite mer inställningar än xfit-selen.

Användarvisningsbild

Re: STIHL ADVANCE X-TREEm Röjsele

JensSkoog  
#522915
Niking skrev:Nu finns äntligen Stihl X-treem röjsele i butik. Köpte just min i Tibro. :-bd

Fast som vanligt blir det en sväng till Gardells först, innan den kan invigas på allvar.
/Niklas

Hur många röjselar har du, @Niking - lika många som caps 🤗

Jättebra med en som dig som verkligen tar det på allvar att utforska
hur bästa selen ska vara och att du även delar med oss andra. Ser
fram emot dina recensionar om X-treem'n och dina
rapportar om ändringar på den. :-bd

Användarvisningsbild

Re: STIHL ADVANCE X-TREEm Röjsele

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522927 Tack Jens! Utöver X-treem har jag 5 riktiga röjselar:
Stihl Comfort
Stihl Advanced XXL
Stihl X-fit
Jonsered Vector 4
Baggens urgamla röjsele

Därutöver har jag Husqvarna flex samt Husqvarnas enklaste röjsele (utan höftbälte). Möjligtvis kan man även räkna min Lundhagsryggsäck till min Husqvarna 536 LiPX och till min Husqvarna 536 LiP4 som röjsele.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: STIHL ADVANCE X-TREEm Röjsele

Fredrik Reuter  
#524100 Nu har Stihl släppt röjselen till försäljning i Sverige.
Vi var ju lite tidiga i denna diskussion.
http://www.mynewsdesk.com/se/andreas-st ... en-2172374

   TS
Användarvisningsbild

Re: STIHL ADVANCE X-TREEm Röjsele

källshult  
#524110 Var faktiskt på Hylte lantmännen i går och provade ett sånt sele. Är lite konstigt att stihl inte kommit med det tidigare för Husqvarna har ju haft det rätt så länge. Den kändes bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).