Gallring

Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

46 inlägg 34986 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

Camaro1969  
#483117 vad gör du med virket som är avverkat?

och vad blev det för 4 hjuling och vagn? tror inte det framgått i tråden?

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

Byggonomen  
#483159 Virket ligger lite här och där, har gjort ved av en del men tyvärr så har mycket blivit liggandes pga. det strulade med motorcykeln. Det blev en Yamaha-typ, inte en Yamaha, men tydligen byggt av Yamaha med samma delar som jag förstod och den var begagnad gått 250 mil men som vi fick reklamera, bromsarna låste sig och den gick inte att starta :( den hade flera fel också så nu är vi utan 4 hjuling. Funderar på att köpa en ny men det är en prisfråga och då får man välja lite mindre motor osv så det var lite tråkigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

Byggonomen  
#483160 Det blev ingen vagn heller pga. 4 hjulingen inte fungerade så vi har fått lägga det på is ett tag. Tråkigt att man inte kan vara ärlig med det man säljer, även tanklocket lossnade och var svetsat i plasten på nåt sätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

Camaro1969  
#483164 tråkigt att höra

jag har en gammal canam 400 -2008 tror jag. gått lite så den är som ny, och den går väldigt bra, jag är helnöjd!

skulle haft en timmervagn med elwinch till tänkte jag.... förhoppningsvis införskaffas en sån under nästa år

men du tänkte alltså inte sälja något virke?

Avatar Fallback

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483307 Förlita sig på kopior är nog ingen hit, tråkigt när det inte fungerar, själv kör man med järnhäst och traktor.

Användarvisningsbild

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

Byggonomen  
#483772 Nej, det får man sent ångra. Jag skrev i en annan tråd. En del träd har blivit liggandes som jag skrev i tråden men det vi inte gjort nödvändig ved av ligger i varje fall under pressening då bör det klara sig. I varje fall till ved!?

Visst skulle man kunna sälja lite virke men det får bli nästa fällnings-tillfälle till sommaren. Är det bara björk som kan säljas eller även gran och tall?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

Byggonomen  
#503869 Det ligger en stenbumling i skogsvägen som är på några ton. ATVn gick över den förut men knappast går det göra väg över den det blir runt eller nåt innovativt. Det blir en bra omväg att göra väg kring den. Någon som har förslag ska man spränga den? Tror det får bli sista alternativ. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503881 Hyr/låna en riktig borr och borra tätt, fyll i vatten när fryser eller snigeldynamit, elleren rejäl brasa på stenen

Avatar Fallback

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

jannee  
#503883 Kan även gå med att slå in en TORR träplugg för att senare blöta denna. Gummiband och en plastpåse kan lösa blötläggningsproblematiken.

Användarvisningsbild

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

Byggonomen  
#508867 Det var smart det hade jag inte tänkt på. Det är effektiva medeltids metoder med träplugg. 👍 Man borrar in den gissar jag?!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

Byggonomen  
#519094 En äkta traditionell brukhäst skulle man ha

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519098 Har själv spräckt stora stenar med spräckslägga. Det går ofta förvånande fort, särskilt om det finns en naturlig sprickbildning.

Användarvisningsbild

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

Byggonomen  
#522842 Några stenar påminner om mindre berg på vilken sten funkar släggan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

Byggonomen  
#522844
Camaro1969 skrev:tråkigt att höra

jag har en gammal canam 400 -2008 tror jag. gått lite så den är som ny, och den går väldigt bra, jag är helnöjd!

skulle haft en timmervagn med elwinch till tänkte jag.... förhoppningsvis införskaffas en sån under nästa år

men du tänkte alltså inte sälja något virke?


Timmarvagn och vinsch är ett måste.

Har inte haft tid att sälja virket men fick en skogsförvaltare att gallra åt oss så han fick det virke som fanns kvar. Veden är staplad så det går ingen nöd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog.

Camaro1969  
#522848
Byggonomen skrev:
Camaro1969 skrev:tråkigt att höra

jag har en gammal canam 400 -2008 tror jag. gått lite så den är som ny, och den går väldigt bra, jag är helnöjd!

skulle haft en timmervagn med elwinch till tänkte jag.... förhoppningsvis införskaffas en sån under nästa år

men du tänkte alltså inte sälja något virke?


Timmarvagn och vinsch är ett måste.

Har inte haft tid att sälja virket men fick en skogsförvaltare att gallra åt oss så han fick det virke som fanns kvar. Veden är staplad så det går ingen nöd.


jag köpte en vagn med radiostyrd elwinch, något kinamärke men den funkar kanon än så länge för det lilla vi kört med den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).