ATV och UTV i skogen

Kranvagn för fyrhjulingar - användning

82 inlägg 44216 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

henrik_1  
#52278 Vad trevligt..
Då har du ju ett riktigt bra skogsekipage då. En 650 är ju stark. Förstod inte riktigt där,menade du att du inte har drift på vagnen?

Jag har ju min vagn där jag får lasta av för hand jag ställer upp längs ändträet på lavan och lägger upp den ena biten på vältan därefter kan man använda de andra bitarna på vagnen till att kasa upp bitarna på, lite slit men förbaskat roligt..

Ska lägga upp bilder snart på mitt ekipage och vältorna..

Ha så trevligt i gallringen, de e ju de roligaste i skogen!

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52349 Nej, jag har ingen drift, men saknar det ibland som sagt. Fast det går att lösa med ett rep och vinschen så det är inget osm än är värt 30 tkr till

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

henrik_1  
#52379 Det är ju en perfekt lösning att kunna dra sig loss runt ett träd, det har hänt några gånger.. Yamaha har ju en flyttbar vinsch som man kan ha både fram o bak, bra så slipper man ha två som artic cat brukar ha, eller de kör fast oftare så de behöver ha en fram hela tiden?? :wink: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52436
henrik_1 skrev:Det är ju en perfekt lösning att kunna dra sig loss runt ett träd, det har hänt några gånger.. Yamaha har ju en flyttbar vinsch som man kan ha både fram o bak, bra så slipper man ha två som artic cat brukar ha, eller de kör fast oftare så de behöver ha en fram hela tiden?? :wink: :lol:


Kör fast? Vad är det, har aldrig hänt mer Artic! \:D/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

henrik_1  
#52446 hehe.. när jag tänker efter så har jag nog inte heller gjort de.. :wink:

Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

alias  
#59513 Låter som att det finns ett antal pesoner som lagt ut 120-150 000 + moms på ATV-grejer (om man räknar nypris), min erfarenhet är att man kan få en rätt bra traktor med griplastarkärra för de pengarna.
Hur har era resonemang gått krig inköpen?
Används fyrhjulingarna till något mer, djurhållning, grönyteskötsel eller något annat?

...eller kan det vara så att säljaren dragit upp det gamla slagkraftiga argumentet :

"50 % nytta, 50 % nöje och 100 % avdragsgillt i deklarationen!!!" :lol:

...eller som någon klok person sa (kan ha varit Warren Buffet):

"-The price is what you pay, the value is what you get!"

/Alias

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

henrik_1  
#59557
alias skrev:Låter som att det finns ett antal pesoner som lagt ut 120-150 000 + moms på ATV-grejer (om man räknar nypris), min erfarenhet är att man kan få en rätt bra traktor med griplastarkärra för de pengarna.
Hur har era resonemang gått krig inköpen?
Används fyrhjulingarna till något mer, djurhållning, grönyteskötsel eller något annat?

...eller kan det vara så att säljaren dragit upp det gamla slagkraftiga argumentet :

"50 % nytta, 50 % nöje och 100 % avdragsgillt i deklarationen!!!" :lol:

...eller som någon klok person sa (kan ha varit Warren Buffet):

"-The price is what you pay, the value is what you get!"

/Alias


Jag kan ju berätta om min erfarenhet kring köp av fyrhjuling och tillbehör, har visserligen ingen kranvagn utan en vanlig skogsvagn med vinsch ett ekipage som kostade ca 120 000 kr med momsen.

Jag har alltid velat ha en fyrhjuling och farsan har alltid varit så mycket emot de som man bara kan vara, men när de blev dags o första gallra ca 2 ha och skogen stormkänslig eftersom gudrun o per rivit ner den gamla skogen som stod framför gallringen och att vi inte vill ha de breda gatorna i gallringen så lyckades jag övertala farsan att köpa en fyrhjuling.. Visst blev jag lite hånad när jag körde fast på de första lassen innan man lärt sig tekniken att köra.
Farsan trodde inte den skulle klara av att gå i terräng som den gör, och då samtidigt göra någon nytta.

Allt eftersom jag körde så började farsan gilla maskinen, men han va orolig för vad vi skulle använda den till efteråt när vi va klara med gallringen.
Svaret är att de finns alltid användningsområden, när man stängslar för djuren, transport av plantor när man planterar, transportfordon och lite nöje naturligtvis.
Nu har jag fått ännu mer användningsområde för maskinen, vi köpte en minigrävare och en thule tippvagn och nu håller jag på att fixa de sönderkörda skogvägarna efter storskotaren. Först skrapa av till fast mark med grävaren och köra på nytt fyll med tippvagnen. Man klarar sig långt på små maskiner, och räknar man till mångsidigheten med den så är den verkligen värd pengarna, mycke smidigare än en traktor och mycket roligare att köra.
Jag är till 99 % nöjd med min maskin, enda jag saknar är lågväxel på backen..Anners är lågväxeln framåt guld värd.

I framtiden blir det nog en griplastarvagn till den..

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59590 Håller med "Henrik" i det mesta. Har själv en med hydraulkran och den kompletterad med gripskopa för min del Det har utökat användningsområdet massor. Senast så grävde jag upp trädgårdslandet och la dit ny jord. Glad fru och säket god sallad vad det lider :smile:
Övervägde också traktor men fick rådet av skiftesgrannar att satsa på fyrhjuling på grund av terrängen. Visst, ibland går det inte, då är de stora maskinerna alternativet. Annars skulle jag behöva köpa typ en Alstor 8*8 för typ 400 tkr eller nåt sånt men den är dessutom väldigt svår att nyttja till något annat. Men hade jag haft terräng som var lite snällare, då hade jag nog satsat på en traktor om jag köpt idag.

Den största nackdelen med fyrhjulingen tycker jag är bristen på inbyggd hydraulik och dyra tillbehör.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Swoosh  
#68032 Har nu i 2 veckor kört med farsans ekipage som består av en Arctic Cat 700 H1 LE och en Kranman T-1700 4wd med 330 kranen. Jag har använt den vid en hyggesrensning som innehöll både grovt sågtimmer och klena pinnar (svågern eldar flis) och jag kan bara säga att jag är mäkta imponerad vad en så liten och förhållandevis lätt maskin kan prestera. Längderna på virket har varierat allt mellan 2m och 5m men jag har inte än stött på någon stock som inte har kommit på eller av vagnen, visst kan man få lyfta en sida i taget på dom allra största men det är inget problem. Enda nackdelarna som jag kan se är att vagnen inte är utrustad med hydraulvinchen samt att stora djupa spår efter tungt lastade skotare är ruggigt jobbiga hinder för en maskin som ryms nere i dom största hjulspåren. Men om man med lite planering ser till att göra vägar där marken är hyffsat slät och utan stora stenar så går det fantastiskt bra att köra ut stora mängder ved med lite svett och samtidigt ha barnsligt roligt, för det är precis vad det är när man får ha igång tre bensinångande motorer på en och samma gång. :D

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68085
Swoosh skrev:Har nu i 2 veckor kört med farsans ekipage som består av en Arctic Cat 700 H1 LE och en Kranman T-1700 4wd med 330 kranen. Jag har använt den vid en hyggesrensning som innehöll både grovt sågtimmer och klena pinnar (svågern eldar flis) och jag kan bara säga att jag är mäkta imponerad vad en så liten och förhållandevis lätt maskin kan prestera. Längderna på virket har varierat allt mellan 2m och 5m men jag har inte än stött på någon stock som inte har kommit på eller av vagnen, visst kan man få lyfta en sida i taget på dom allra största men det är inget problem. Enda nackdelarna som jag kan se är att vagnen inte är utrustad med hydraulvinchen samt att stora djupa spår efter tungt lastade skotare är ruggigt jobbiga hinder för en maskin som ryms nere i dom största hjulspåren. Men om man med lite planering ser till att göra vägar där marken är hyffsat slät och utan stora stenar så går det fantastiskt bra att köra ut stora mängder ved med lite svett och samtidigt ha barnsligt roligt, för det är precis vad det är när man får ha igång tre bensinångande motorer på en och samma gång. :D


Låter helt underbart :grin: Men 3 bensinmotorer? 1= fyrhjulingen 2= hydraulpumpen 3=?
Hur viktig är drivningen jämfört med en tänkt hydraulvinsch?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Swoosh  
#68220
Uvskogen skrev:
Swoosh skrev:Låter helt underbart :grin: Men 3 bensinmotorer? 1= fyrhjulingen 2= hydraulpumpen 3=?
Hur viktig är drivningen jämfört med en tänkt hydraulvinsch?


Hehe, 3=motorsågen, när man ska såga bort nån stubbe eller skräp som kan va ivägen. :P

Drivningen är helt fantastisk, särskilt om man har lite dåligt underlag, (läs blött eller brant)
Jag provade att dra ett lass som hette duga där det var som blötast och då syntes inte hjulen på vagnen, dom var under mossan men det gick bra att dra upp det ändå. Det enda som kan sätta stopp för ekipaget är om det kommer en rot som hamnar precis mellan hjulen på boggien eller på armen mellan hjulen så att vagnen hänger sig. Men har man vinch på hjulingen så tror jag nästan att det är omöjligt att lasta så mycket att man inte kommer fram.
Dock skulle vinchen på vagnen vara bra för då skulle man kanske kunna slippa köra där det är dåligt överhuvudtaget, det bästa vore ju att ha både och, men om man måste välja en av dom skulle jag tveklöst välja att ha driten.
Testar att bifoga en bild på lasset som var nere i surhålet, det är lite för långa längder på stockarna men det var ett extremlass. :mrgreen:
Bild

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68226 Motorsågen förstås, varje ATV-skotares räddning :lol:

Låter ju hur bra som helst, har både blött och brant, framförallt brant! Blev tvungen att välja bort drivning, hade det inte på från början och eftermonteringen visade sig när allt räknats med bli på tok för dyrt. Kunde lika gärna köpa en ny, men det var som förgjort att sälja vagnen. Så jag kör med elvinsch-lunning i vinter, får vi väl se till nästa år hur det ser ut. :???: Har skaffat mig en lunningspulka och har stora förhoppningar på den.

Alltid lika roligt med bilder och ja, det var ett rejält lass :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68312 Har en Polaris 500 ho med en driven avestavagn bakom. Riktig nöjd med ekipaget, köpt till en gripskopa och rensat en del diken åxå.

Det som jag har märkt är att när man har fullt lass på och kör uppför och ska passera en sten eller nåt så lägger drivningen av, den orkar helt enkelt inte. Platt backe så funkar den i alla lägen men så fort det bär iväg uppför så tycker jag att den känns alldelens för klen.

Nån fler än jag som har upplevt detta?

Vagnen är i övrigt ruggigt bra, kranen är starkare än vad man kan tro.

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70721 Ni som har kranvagnar med hydraulaggregat placerat fram på fyrhjulingen. Är det någon som provat att sätta det på vagnen i stället (flytta bak grinden/kranen något eller på något annat sätt)? Såg en annons på blocket på en avestavagn där ägaren gjort så. Det skulle onekligen underlätta vid tillfällig isärkoppling.

Vad skulle nackdelen vara om man har stel bakaxel/fjäderlåsning och möjlighet att flytta boggien för balansens skull?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70745 e nog högt kultryck på hjulingen som det är, med aggregatet på vagnen så ökar man ju på det med 40 kg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).