Motorsåg och handhållet

Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

23 inlägg 6527 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

M Nilsson  
#522723 Hej!
Jobbat hela helgen med grova vindfällen med ett 15" svärd och HVA H30 1,3 mm kedja.
Till att börja med är svärdet för kort, funderar på 18".
Nu till frågan, orkar 550:n dra runt 18" med bra resultat?
Ska man köra 1,3 eller 1,5 mm? Jag förstår att 1,3 mm är lättare att dra runt, men vad är fördelarna med 1,5 mm?
Sitter vid skrivbord om vardagarna, därav vad jag misstänker är en nybörjarfråga. :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522725 Eg har best erfaring med da som i dagligtale blir kalt 1.3. Sålangt synest eg Husqvarna sitt eigenproduserte sp33g kjede er best. Da er 1.3 og .325 men er jo nokon utfordringar der og skal ikkje nekta for da, men alt i alt mest fornøgd med da. Trur 18 toms er litt langt, kjem vel an på kor mange vindfall du skal kappa.

Avatar Fallback

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

martiniholma  
#522728 Tror 18" på 550 blir väl tufft om det ska mata på något. Har 18" på 560 och tycker det är max på den om det ska skära undan.

Avatar Fallback

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

M Nilsson  
#522732 Tack för infon, kanske bäst att hålla sig 15" och släpa med HVA 372 när det ska kapas riktigt grova vältor. Sågar 90 % vindfällen, denna ständiga damage control..
Men om man ska prova ett 18", antar att 1,3 mm är att föredra mtp den låga effekten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

axwell  
#522733
M Nilsson skrev:av M Nilsson » 2 min
Tack för infon, kanske bäst att hålla sig 15" och släpa med HVA 372 när det ska kapas riktigt grova vältor. Sågar 90 % vindfällen, denna ständiga damage control..
Men om man ska prova ett 18", antar att 1,3 mm är att föredra mtp den låga effekten?


18" på en 550 kan inte vara några problem, det kör jag med stor framgång på en Husq. 55(bondsåg) från 1990-talet.
Har nu på en 3-kantsfilad vpx95 .325, 1.3 mm, en Husq, sg33 (x-cut) borde inte vålla en 550 några problem.

Vpx95 och x-cut ger ett smalt sågspår, alla 1.3mm-kedjor gör inte det. Det finns ev. 1.5mm som även det gör det men jag har aldrig sett nån sån.

Användarvisningsbild

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

Vardon  
#522743 Du måste nog även fundera på vad bra resultat är för dig. Är det att kunna köra fullgas med spånen sprutande runt dig och hög produktion eller få det lite bekvämt.

Jag körde 20" på en HVA 242. Det är klart att jag inte kunde trycka på fullt när jag sågade hela svärdslängden etc.

Däremot vid grov fällning och vindfällen tycker jag det överväger att kunna stå på tex rätt sida och bli enklare att få riktskär rätt m.m. Så det jag förlorar i såghastighet anser jag mig vinna på annat. Men sen har jag fler sågar och byter vid kvistning då jag tycker 20 " är lite otymplig att kvista med.

Nu har jag bytt till Jonsered 2253.

Avatar Fallback

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

M Nilsson  
#522747 Precis, säkerhetsaspekten jag vill åt, kvistningen görs ju klart med så kort svärd som möjligt.
Får höra med handlaren vad han tror om 1,3 vs 1,5 mm sen också. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

T Landström  
#522761 Jag köpte ett 20"/1,3 till min 550 och det funkade bra att kapa med... Så länge kedjan va skarp!

Användarvisningsbild

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

Vardon  
#522767 Har du fler sågar som du byter mellan annars är det väl viktigt att de passar mot drevet i sågen så man inte behöver byta där varje gång

Avatar Fallback

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522772
axwell skrev:
M Nilsson skrev:av M Nilsson » 2 min
Tack för infon, kanske bäst att hålla sig 15" och släpa med HVA 372 när det ska kapas riktigt grova vältor. Sågar 90 % vindfällen, denna ständiga damage control..
Men om man ska prova ett 18", antar att 1,3 mm är att föredra mtp den låga effekten?


18" på en 550 kan inte vara några problem, det kör jag med stor framgång på en Husq. 55(bondsåg) från 1990-talet.
Har nu på en 3-kantsfilad vpx95 .325, 1.3 mm, en Husq, sg33 (x-cut) borde inte vålla en 550 några problem.

Vpx95 och x-cut ger ett smalt sågspår, alla 1.3mm-kedjor gör inte det. Det finns ev. 1.5mm som även det gör det men jag har aldrig sett nån sån.

Kan du forklara litt meir om korleis du filer med 3 kantsfil? Er da vanskeligere enn vanlig rundfilt? Blir da skarpare? Held skarpheita seg og filer du den vanlige veien eller file du mot eggen? Med mal eller på frihand?

Användarvisningsbild

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

Björn T  
#522779 Ska du kapa många vindfällen så är det kanon att använda 372 för att kapa loss och aptera. Sedan kan du kvista med 550 en mycket bra kombination.

Användarvisningsbild

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

johan eriksson  
#522799 Till ren kapning och fällning av grovt skulle jag inte vilja ha något mindre än 65-70cc. Kombinera det med 20” 3/8 svärd så händer det något.
Man kan ju ha mer än en såg med sig ut. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522804 Bredden på spåret är inte så viktigt som kedjetypen. Jag kör min 2253 (=550) med 21LP-kedja och den är perfekt för kapning i grövre träd, mycket effektivare än H30, men är ändå inte för aggressiv vid kvistning. Ett 15"-svärd klaras lätt och då borde ett steg större svärd inte vara något problem. Jag har dock inte provat med 18"-svärd, till det har jag större sågar :D

Avatar Fallback

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

M Nilsson  
#522821 Tack så hemskt mycket för alla tips!
Varande kontorsråtta tycker jag 372 är väl tung och klumpig, även om ljudet är maffigt och kraften helt otrolig. Lite småkrångligt att ta med mer än en såg på Alstorn, men det går om man vill.
Det får bli ett försök med 18", det sitter nämligen oftast klyvsvärd på 372:an, vissa stockar är för grova/tunga för Alstorn och då är det lagom att såga brobitar, tre snitt på längden. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skärutrustning vindfällen HVA 550 XPG

Hema  
#522826 Skillnaden mellan 1,3 & 1,5 är spårbredden på svärdet. Ju bredare spår desto mer olja kan transporteras, vilket oftast är önskvärt ju längre svärd man har. X-cut 0,325 finns inte som 1,5.

Det kommer säkert funka med 18" och X-cut 0,325 på din 550, se bara till att skruva upp kedjeoljepumpen lite.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).