Traktorer och processorer

Förarlös Valtra - Autonom traktor (video)

2 inlägg 2580 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förarlös Valtra - Autonom traktor (video)

Fredrik Reuter  
#522300 Traktortillverkaren Valtra har ihop med Nokian och Agco satt hastighetsrekord i snöplogning med självkörande, autonom, traktor. Ok, det kanske inte är en kioskvältare, ens bland traktornördar, men det som är lite intressant är att Valtra helt klart verkar ha ambitioner om att självkörande, eller autonoma som de också kallas, traktorer är något för framtiden. Detta eftersom rekordet i videon nedan gjordes just förarlöst.

Lite drygt 73 km/h fick de upp en specialbyggd Valtra T254 Versu i.



Självkörande fordon är annars något som blir mer och mer i ropet, exempel är T-log, eldriven timmerbil och då behöver vi inte ens nämna personbilarna.

Det är inte första gången som Valtra sätter rekord, än så länge står sig väl att Valtra Världens Snabbaste Traktor (130km/h).

Vad har du för tankar om detta, skriv gärna några rader.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Förarlös Valtra - Autonom traktor (video)

Aqualize  
#522665 Jag tror den inte är autonom, ser inga kameror eller LIDAR som det brukar vara på testbilar. Ser ju ut som de "bara" använder "GPS-styrning". Plus att de kan fjärrstyra den att åka runt saker (spärrar som folk i sitsen osv. kan de ju som tillverkare lätt ändra på).



Ev. är världsrekordet slaget och GWR är rätt dumma eller har de en modifierad-kategori och Valtra:n står sig. Men det basunerades ut en hel del när den här maskinen körde snabbare än T234:an. Men det enda som är lik en traktor är ju att bakhjulen är lite större.
http://www.guinnessworldrecords.com/new ... -14-519246

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).