Bioenergi

Hybridpoppel

6 inlägg 7089 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hybridpoppel

Gaffe  
#504055 Har ett mindre bestånd hybridpoppel jag planterade för snart två år sedan. Förra året kompletterade jag där det gått ut lite sticklingar.
Vid invintringen i höstas såg det bra ut, dock några som inte klarat sig.
Tänkte om det inte är för sent, klippa några av de dubbelstammar som blivit för att sedan kylförvara och sätta som sticklingar lite längre fram i vår. I skrivande stund är det den 18/3 och platsen är östra Skåne i skånsk högalpin terräng 150 möh. Så här ligger det 30 cm snö och har varit ordentligt svalt (skånska mått) senaste veckorna. Nu verkar det dock vara väderomslag på väg och kanske vår...
Så är jag för sent ute för att klippa? Jag är medveten om att det kommer bli ett ordentligt försprång på de äldre plantorna, fast de jag stödplanterade ifjol tog ikapp ”2-åringarna”.
Beståndet är omkring 2-2,5 meter högt nu.



   TS
Avatar Fallback

Re: Hybridpoppel

mthsv05  
#522564 Skall plantera poppel till våren. Precis köpt 20 hektar åkermark som skall bli poppel odling. Inväntar länsstyrelsen samråd.

Har du några erfarenheter att dela med dig kring planteringen av poppel.

Odlar du för massaved eller biobränsle

Avatar Fallback

Hybridpoppel

Gaffe  
#522620
mthsv05 skrev:Skall plantera poppel till våren. Precis köpt 20 hektar åkermark som skall bli poppel odling. Inväntar länsstyrelsen samråd.

Har du några erfarenheter att dela med dig kring planteringen av poppel.

Odlar du för massaved eller biobränsle


Jag är bara i försöksstadiet, har planterat knappt ett hektar på gammal granåker. Dvs det har stått en generation gran på gammal åkermark. Vill testa å se med ev röta och andra problem som kan uppstå innan jag växlar på fler ytor.
Har lagt mycket krut på att hålla undan ogräs och annat sly, tex fläder.
Har för mig det ligger en annan tråd om poppel på åkermark, det jag har läst mig till så är det viktigt att ogräsbekämpa innan plantering, samt hägna in.

Jag kommer sikta på massaved, får ju ha lite att pyssla med.
Huvudbryt blir väl efter avverkning och alla stubbskott [emoji848]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hybridpoppel

TrioBrake  
#522701 Är inte hybridasp mera lönsamt?

Användarvisningsbild

Re: Hybridpoppel

Skogrates  
#522837
TrioBrake skrev:Är inte hybridasp mera lönsamt?
Syftar du på att aspen går som tändsticksvirke?

Användarvisningsbild

Re: Hybridpoppel

TrioBrake  
#523131 Ja precis!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).