Skogsmiljö och Trädlära

Locka älg med äpplen? större risk för viltskador

6 inlägg 3885 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Locka älg med äpplen? större risk för viltskador

Martin_Gustaf  
#522460 Har en jaktinnehavare som i princip vid alla nyplanteringar med bra skottfält på fastigheten lagt ut äpplen för att locka älg.
Det här verkar han ha gjort under många år. Vad säger ni som arrenderar ut jakt? Tillåter ni det? Givetvis är man själv rädd för att viltskadorna ska öka.
Jaktinnehavaren säger sig bara lägga ut under sommaren/hösten och han själv hävdar att då går älgen inte på plantorna och ungskogen.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Locka älg med äpplen? större risk för viltskador

Arvid0  
#522505 De flesta skogsägare vill inte ens ha saltstenar i närheten av nyplanteringar och jag är ganska säker på att äpplen lockar än mer. Och vad äter älgen när äpplena är slut...?

Avatar Fallback

Re: Locka älg med äpplen? större risk för viltskador

ÅsaNisse  
#522506
Arvid0 skrev:De flesta skogsägare vill inte ens ha saltstenar i närheten av nyplanteringar och jag är ganska säker på att äpplen lockar än mer. Och vad äter älgen när äpplena är slut...?
Bly

Avatar Fallback

Re: Locka älg med äpplen? större risk för viltskador

Värmlänning  
#522523
ÅsaNisse skrev:
Arvid0 skrev:De flesta skogsägare vill inte ens ha saltstenar i närheten av nyplanteringar och jag är ganska säker på att äpplen lockar än mer. Och vad äter älgen när äpplena är slut...?
Bly


:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Locka älg med äpplen? större risk för viltskador

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522549
ÅsaNisse skrev:
Arvid0 skrev:De flesta skogsägare vill inte ens ha saltstenar i närheten av nyplanteringar och jag är ganska säker på att äpplen lockar än mer. Och vad äter älgen när äpplena är slut...?
Bly


Då fordras ju också att någon ombesörjer denna blyutfodring i tid, innan tallen betas... :???:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Locka älg med äpplen? större risk för viltskador

jannee  
#522591 Älgen fixar sitt behov av äpple utan tvåbentas hjälp
https://www.expressen.se/gt/har-mosar-a ... klipparen/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).