Traktorer och processorer

Valtras prislista? + Bästa skogstraktorn?

18 inlägg 30095 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtras prislista? + Bästa skogstraktorn?

Företagskompassen  
#520234 Tänkte höra om det någon som är uppdaterad på Valtras priser?
Jag funderar på att köpa ny Valtra...eller iaf kolla om ny kan vara ett alternativ till beg. Står i valet o kvalet mellan Nya A104 eller N104 är det någon som nyligen fått in någon offert eller rentav köpt någon av modellerna? I så fall vilken och vilken utrustning. Finns det någon där ute som dessutom är väl insatt i fördelar och nackdelar mellan de olika modellerna? Min grundtanke är att utrusta den med turbinkoppling, ståltank och lastare (troligtvis utan twin trac för att hålla ner kostanden). Kommer köpa även en "ny"/beg. skogsvagn 10 alt. 12 ton till detta ekipage. Tips inom ämnet mottages tacksamt.
//Henrik



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtras prislista? + Bästa skogstraktorn?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520235 Ibland har de kampanj och då kan man få ett hum om det verkliga priset. Det officiella priset är rejält tilltaget. Så att de kan bjuda dig så löjligt mycket för ditt inbyte så att du tycker att du gör världens klipp.

Avatar Fallback

Re: Valtras prislista? + Bästa skogstraktorn?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520245 Finns väl inte turbin till nya A ?

Avatar Fallback

Re: Valtras prislista? + Bästa skogstraktorn?

Företagskompassen  
#520246 Turbin till nya A. Nej det är sant det finns "väl" inte, det är så jag förstått också även om jag inte med säkerhet konstaterat det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtras prislista? + Bästa skogstraktorn?

stegmaster  
#520247 Nei, inte turbin eller snabbväxlar til A serien.
Får jag göra en gissning, så gissar jag ca 600tkr+mva för en A-104 med lastare och ca 800tkr +mva för N-104 med lastare, i standard utförandet.

Användarvisningsbild

Re: Valtras prislista? + Bästa skogstraktorn?

Bert1  
#521155 600 tror jag inte räcker för en a104 för när närmaste lantmännen hade vårvisning så hade dom en a84 med lastare där för 510

Användarvisningsbild

Re: Valtras prislista? + Bästa skogstraktorn?

Aqualize  
#521201 Ingen twintrac (du skrev "troligtvis utan") på A4 (har aldrig funnits på minsting-Valmet/Valtra tidigare heller).

En jag känner som köpte A4 verkar ha endera inte blivit informerad eller (min spekulation) det missats - ståltank men oskyddad AdBlue-behållare (han säger han sett sådant på Brunnby Lantbruksdagar). Skogsforum hade ju intressant reportage från Finland där det skrevs att svenskar köper ståltank men finnar köper bukplåt och prisskillnaden verkade inte vara enorm?
Jämfört med tidigare A3 är A4 lite smidigare (åtminstone de minsta modellerna, upp till A94). Men de är lägre så frigångshöjd under bakaxel är sämre än på A3. Och N4 trumfar båda.

Användarvisningsbild

Re: Valtras prislista? + Bästa skogstraktorn?

stegmaster  
#521517 Såg just några kampanjeprisar på valtra med lastare.
A74 Hi-Tech med lastare 449tkr
A104 Hi-Tech med lastare 529tkr (skogshytt och evt, skydd under vil komma i tillägg).
N104 Hi-Tech 5 med lastare 699tkr ( turbin 18tkr hyttfjädring 9tkr, sen vil det tilkomma tillägg om man vil ha twin- track, och skydd under/rundt traktoren)
Notera dessutan att detta er prisar NOK (Norske kroner), så lite mer kanske det blir i SEK???

Användarvisningsbild

Re: Valtras prislista? + Bästa skogstraktorn?

Mats Nilsson  
#522356 N104 med Twin-trac, lastare, bukplåt, glas tak, skogs däck och lite annat bra o ha hamnar på ca. 1,0-1,1 milj. Svenska dollar.

Användarvisningsbild

Re: Valtras prislista? + Bästa skogstraktorn?

Bert1  
#522416 listpris då va?

Användarvisningsbild

Re: Valtras prislista? + Bästa skogstraktorn?

Mats Nilsson  
#522419 Nej, listpriset är ca 1,3-1,4 milj.

Användarvisningsbild

Re: Valtras prislista? + Bästa skogstraktorn?

Bert1  
#522423 Är det +moms? eller har dom blivit så jäkla dyra?

Användarvisningsbild

Re: Valtras prislista? + Bästa skogstraktorn?

Camaro1969  
#522430 Sjuk listpiser, säkert 150-200k prutmån,

Tycker mf 5609 verkar ”prisvärd” för 499 +moms.

Då är det inklusive fabriksmonterad lastare,

Tror man kan jömföra dem med valtra A iaf? A95 då

Avatar Fallback

Re: Valtras prislista? + Bästa skogstraktorn?

bgl  
#522436 Vi får inte vara förvånade över att importerade maskiner har ökat i pris.
Det är av samma skäl som att det går bra att sälja skogsprodukter på export.
De senaste 4 åren har svenska kronan devalverats med 16%, detta utan direkta politiska beslut. Till det ska läggas den kraftiga försämring av kronan som påbörjades under sista tiden av Reinfelds regering.
I början av 1980-talet gjordes en politiskt beslutad devalvering med just 16%. Det var samma då, följden blev dyrare import och gynnad export. Vissa menar att krisen i början av 1990-talet delvis var en följd av devalveringen 10 år tidigare. Vad som händer inom ca 5 år får vi vänta och se....

Avatar Fallback

Re: Valtras prislista? + Bästa skogstraktorn?

kenneth karlsson  
#686366 Hörde att turbinkoppling inte finns längre . Vad ska man säga om det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).