Skogsekonomi

Momsavdrag

16 inlägg 6387 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Momsavdrag

Ldsaren  
#522218 Visst får man momsen tillbaks om anlitar tjänster på arbeten på gården ,så som elarbeten o dyligt på ekonomibyggnad.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Momsavdrag

rejser  
#522219 Du kan dra av momsen på det du betalar in från inkomster. Dvs har du inga inkomster i gården så har du inget att dra moms på.

Användarvisningsbild

Re: Momsavdrag

DrW  
#522221
rejser skrev:Du kan dra av momsen på det du betalar in från inkomster. Dvs har du inga inkomster i gården så har du inget att dra moms på.

Nejdå. Du kan få tillbaka momsen på alla kostnader som du har i versamheten oavsett om du har inkomster samma år. Inkomster från skogsbruk är ju ojämna.
Förra året hade jag till exempel inga inkomster och fick tillbaka moms och året innan hade jag lite mer inkomst än utgift och fick betala in moms.

Användarvisningsbild

Re: Momsavdrag

branndal  
#522222 Alla moms på kostnader som uppstår i momsregistrerad näringsverksamhet får du ta upp i momsdeklarationen under ingående moms. (Det finns så klar undantag men detta är huvudregeln). När du säljer något i din momspliktiga näringsverksamhet skall du redovisa den utgående momsen detta under utgående moms i samma momsdeklaration. För enskilda näringsidkare skall momsdeklarationen lämnas i maj eller februari året efter om man inte registrerat sig för månads eller kvartals redovisning.

Avatar Fallback

Re: Momsavdrag

Ldsaren  
#522225 Det var en elkille hr i dag o kolla lite eljobb
Han fick fr sig att jobbmomsen inte var avdragsgill ,men jag sa att d har blivit en nyhet nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Momsavdrag

Göt  
#522238
Ldsaren skrev:Det var en elkille hr i dag o kolla lite eljobb
Han fick fr sig att jobbmomsen inte var avdragsgill ,men jag sa att d har blivit en nyhet nu.

Det är ingen nyhet på en jordbruksfastighet, däremot är det inte avdragsgillt för bostaden

Användarvisningsbild

Re: Momsavdrag

Arvid0  
#522268
Ldsaren skrev:Det var en elkille hr i dag o kolla lite eljobb
Han fick fr sig att jobbmomsen inte var avdragsgill ,men jag sa att d har blivit en nyhet nu.
Vad är jobbmoms?
Hantverkare brukar sällan ha koll på vad som är avdragsgillt om de inte är egenföretagare med jord/skogsbruksfastighet.

Användarvisningsbild

Re: Momsavdrag

branndal  
#522285 Kan vara så att han syftade på att moms på arbetet inte blir avdragsgill om man vill nyttja rut/rot.

Användarvisningsbild

Re: Momsavdrag

Arvid0  
#522289
branndal skrev:Kan vara så att han syftade på att moms på arbetet inte blir avdragsgill om man vill nyttja rut/rot.
Fast han borde ju samtidigt veta att man inte kan lyfta rot på en ekonomibyggnad.

Avatar Fallback

Re: Momsavdrag

Ldsaren  
#522340 Momsavdrag på ekonomibyggnad.
Rot på bostadshus.
Man måste vara momsreggad förstås.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Momsavdrag

Göt  
#522368 Sen måste gården vara en jordbruksfastighet...

Avatar Fallback

Re: Momsavdrag

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522373 Inte nödvändigtvis. Däremot måste det vara en byggnad som är avsedd för näringsverksamhet.

Avatar Fallback

Re: Momsavdrag

Vilsten  
#522376 Va? Om inte gården är en jordbruksfastighet så klassas väll inte logen som ekonomibyggnad egentligen?

Användarvisningsbild

Re: Momsavdrag

Göt  
#522378 nej så kan det faktiskt vara, kan vara lite lurigt om en jordbruksfastighet har trillat ur och blivit en vanlig fastighet. Kan vara värt att kolla upp... Fast skulle det vara så gäller väl ROT istället

Användarvisningsbild

Re: Momsavdrag

Arvid0  
#522380
Göt skrev:nej så kan det faktiskt vara, kan vara lite lurigt om en jordbruksfastighet har trillat ur och blivit en vanlig fastighet. Kan vara värt att kolla upp... Fast skulle det vara så gäller väl ROT istället
Inte på en ekonomibyggnad. Och du måste ha en beskattad inkomst att dra rot från.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).