Socialt (mer om oss)

Hitta jobb

25 inlägg 5183 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hitta jobb

tallen100  
#522304 Gröna kortet går det väl att ta efter att det blivit en ev anställning, det kan knappast hindra att han skulle få chansen att visa vad han går för, tex extrakörning nån vecka. Annars är det inte konstigt om det blir brist på förare.

@Fredrik Reuter, vet du :?:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hitta jobb

Fredrik Reuter  
#522306 Hej,
Jag vet inte till 100%, men det är virkesköpande skogsbolag som entreprenören kör åt som ofta ombesörjer certifiering. Det finns garanterat karens för nya förare som inte har gått kursen (som f.ö inte är speciellt svårt men nyttig).

Användarvisningsbild

Re: Hitta jobb

Rohdin  
#522309 Så här säger Svensk PEFC Entreprenörsstandard PEFC SWE 003:3.

3.5 Grundkompetens
Svenska PEFC‐certifierade företag ska rekrytera medarbetare med god grundkompetens som bas för
fortsatt lärande i skogliga arbeten. För anställda gäller att eventuella luckor i utbildningsnivå ska
kompenseras genom särskild utbildning, ledning och tillsyn.
 All personal som utför skogliga arbeten (avverkning, gallring, markberedning, röjning,
planering och arbetsledning) ska ha kompetensbevis för adekvat natur‐ och
kulturvårdsutbildning, motsvarande SYN ‐ kurserna Natur‐ och Kulturmiljövård.

Sen är det väl en tolkningsfråga vad "god grundkompetens som bas" innebär.

För att ha en chans idag bör man nog satsa på att läsa t.ex YH utbildning eller dylikt om man vill börja köra inom skogen.

Avatar Fallback

Re: Hitta jobb

tallen100  
#522327
Rohdin skrev:
Sen är det väl en tolkningsfråga vad "god grundkompetens som bas" innebär.

För att ha en chans idag bör man nog satsa på att läsa t.ex YH utbildning eller dylikt om man vill börja köra inom skogen.

Tror knappast att det är avgörande, en nyutbildad är ganska grön också så det gör det nog inte särskilt mycket enklare att få komma till.

Dom flesta föredrar nog hellre någon med någon sorts maskinvana (ja helst 30 år i en skogsmaskin :mrgreen: ) men annars som har ett riktigt intresse för både skog och maskiner, hittar dom en som dom tror på så är knappast avsaknad av det gröna kortet avgörande. Det går att ordna.

Men det kan ju vara svårt helt utan kontakter att få chansen, och det gäller ju både med eller utan skola.
Det är nog pressade läget på full produktion direkt, som ställer till det mesta..

Avatar Fallback

Re: Hitta jobb

Ldsaren  
#522343 Dom som vill mycket ,ska ju få chans och visa så klart typ en månad ,och kollas av entreprenörn så klar ,men föraren måste ju så klart ta sina certifikat vart efter också ,vem betalar det vet jag inte , kanske delar på det.

Användarvisningsbild

Re: Hitta jobb

Tobbek94  
#522363 En jobbarkompis polare har skogsmaskiner o företag osv osv, han ska lära mig köra lite ris för o få kran vana, men han behöver en skördar förare som jag sökte egentligen fast jag är mer intresserad av skotning för tillfället.

Pga torkan i sommar så har han stått stilla ett tag så han hinner ej med mig nu, men får hoppas de sker inom en snar framtid,

Blir de så att jag får sluta på mitt jobb så blir de först arbetsförmedlingen o kika lite vad dom kan hjälpa mig med

Gröna kortet tänkte tänkte jag ta på egen hand, snackade med en entreprenör o han sade att man har 6 månader på sig att skaffa grönt kort,

Så nu e de bara att vänta o se :)

Men då har jag en till fråga, vad bör jag tänka på i början?
Har förstått att de helst ska gå undan, o så mycke ris som möjligt på varje lass

   TS
Avatar Fallback

Re: Hitta jobb

tallen100  
#522367 Det ska inte gå undan för mycket i början, försök inte att slå hastighetsrekord med kranen, utan ta det lugnt så kommer farten med tiden. Det viktigaste är att inte köra sönder, bättre att det blir ett lass mindre om dan i början, än att maskinen blir stående för reparation.

Så då har du sex månader på dej att gå kursen, från det att du börjar att köra :?:

Avatar Fallback

Re: Hitta jobb

Hema  
#522369 Det handlar om att finna balansen med alla moment. Lär du dig bra krankörning slits den minimalt, detsamma gäller för maskinen och marken du kör på. Känslig mark kanske kräver mindre lass osv osv. Mycket blir lätt när man har rutinen. Det som kostar för företag är bl a stopptid och ineffektiv körning (hög bränsleförbrukning tex).

Användarvisningsbild

Re: Hitta jobb

Tobbek94  
#522371 Mjo glömde skriva de oxå med lugn körning, jag brukar va rätt snabb lärd o spak känslan kommer nog rätt anabbt, får hoppas han hör av sig bara så man får köra nån gång, ser verkligen fram emot att
Börjar bli drygt o lasta hus nu :(

   TS
Avatar Fallback

Re: Hitta jobb

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522374 Borde vara en del lediga jobb nu med tanke på vad som skrivs att förare gått över till anläggningsidan när deras arbetsgivare stått stilla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).