Logistik, Transport

Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

34 inlägg 21729 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

husqvarna_med_sthil  
#522282 Jag brukar försöka se ut först hur jag ska köra, sedan tar jag en bit i taget. Stora stenar får jag ta mig runt, mindre brukar jag försöka knuffa på sidan endera med frontlastaren eller med gripen på kranen. 2016 byggde jag runt en sten med kubb så jag kunde köra över. Någonstans att vända behövs också så man slipper backa ofrivilligt.

Användarvisningsbild

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

JohannesG  
#522294 Är terrängen riktigt eländig och svår backar jag hellre in och kör ut istället för att köra in och vända. Då tar vagnen de värsta stötarna och bereder väg för traktorn. Samt skulle det halka snett är det lättare att rätta till det om man har näsan neråt. Även när jag börjar skota på ett nytt ställe backar jag gärna först, känns lättare att hitta ut med näsan först om jag inte lyckas vända längst in. Och så gärna lasta lite om det finns ett sortiment av mindre volym på vägen in, dumt att köra tomme.

Stenar som inte går att gränsla får man köra med hjulen över, köra runt eller bygga upp med ris runt så man kommer över. Stenar som går att få tag i med gripen tages givetvis bort.
Senast redigerad av JohannesG tor 23 aug 2018, 18:55, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

Hanatorp  
#522302
Mangan skrev:Hur tar man bort stubbar (och ev. stenar) med en 2wd traktor? Redskap/Teknik-tips? Några gamla stubbar är i vägen för min Defender... :-)


Om du åker nerför till min fastighets infart så finns på andra sidan en person som har borr och gubbar. :roll:

Han har hjälpt mig med stenar i basvägar. om du hör någon skrika "Här skall tändas" följt av "Tänt var det här" så har du kommit rätt. :-ss

mvh

Användarvisningsbild

Re: Vägar i skogen för lantbrukstraktorn

halvproffs  
#522331 Mangan har inte varit in här på en månad. Tror att han har ömma tår.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).