Socialt (mer om oss)

Höstrapporten2018

27 inlägg 5517 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Höstrapporten2018

halvproffs  
#522171 Då var det dags för den första frosten i höst. Skönare och friskare luft på köpet.
Man får mera energi nu när temperaturen är betydligt lägre och tankarna börjar planera för huggningen i höst/vinter.
Tyvärr så råkade jag kapa av mig väster långfinger och skrapade upp pekfingret ganska rejält för ca 4 veckor sedan.
Klarat mig ett helt yrkesliv pga av respekt men inte rädsla för maskiner.
Måste nog skylla på den enorma värmen som gjorde att jag tappade fokus vid kap-gersågen. Därför vet jag inte när jag kan starta huggningen riktigt men förhoppningsvis som vanligt efter älgjakten i oktober.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Höstrapporten2018

axwell  
#522176 Fy fasen, det där låter fruktansvärt.

Hoppas du har rätt i din positiva skildring av händelsen och konsekvenserna.
Krya på dig !

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten2018

Traktordave  
#522177 Trist men bra inställning! Hoppas på snabb ”rehab”.

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten2018

ananders  
#522180
halvproffs skrev:Då var det dags för den första frosten i höst. Skönare och friskare luft på köpet.
Man får mera energi nu när temperaturen är betydligt lägre och tankarna börjar planera för huggningen i höst/vinter.
Tyvärr så råkade jag kapa av mig väster långfinger och skrapade upp pekfingret ganska rejält för ca 4 veckor sedan.
Klarat mig ett helt yrkesliv pga av respekt men inte rädsla för maskiner.
Måste nog skylla på den enorma värmen som gjorde att jag tappade fokus vid kap-gersågen. Därför vet jag inte när jag kan starta huggningen riktigt men förhoppningsvis som vanligt efter älgjakten i oktober.


Aj då, inte kul. Hoppas att allt löser sig till det bästa och att du inte får allt för stora men av det.

Här i Skåne hade vi en sval natt men nu är temperaturen över 20 grader.

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten2018

sundelius  
#522183 Fy fasen proffset, det lät inte kul.
Hoppas lökning och rehab går bra 🙏

Avatar Fallback

Re: Höstrapporten2018

röjar kalle  
#522190 Det var ingen höjdare.Du får krya på dig. :-ss

Avatar Fallback

Re: Höstrapporten2018

tallen100  
#522195 Usch det var inte bra :shock: , låt det läka ordentligt och sköt om dej.

Avatar Fallback

Re: Höstrapporten2018

Palakangas  
#522202
halvproffs skrev:Då var det dags för den första frosten i höst. Skönare och friskare luft på köpet.
Man får mera energi nu när temperaturen är betydligt lägre och tankarna börjar planera för huggningen i höst/vinter.
Tyvärr så råkade jag kapa av mig väster långfinger och skrapade upp pekfingret ganska rejält för ca 4 veckor sedan.
Klarat mig ett helt yrkesliv pga av respekt men inte rädsla för maskiner.
Måste nog skylla på den enorma värmen som gjorde att jag tappade fokus vid kap-gersågen. Därför vet jag inte när jag kan starta huggningen riktigt men förhoppningsvis som vanligt efter älgjakten i oktober.

Kanske du hade lite tur ändå. Jag tror att avsaknaden av pekfingret vore värre. Men olyckligt var det ändå.

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten2018

totte  
#522263 Det var inte kul alls det. Så fort det kan gå. Hoppas verkligen att du får ordning på handens funktion ordentligt trots skadorna.

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten2018

halvproffs  
#522272 Tack för responsen från er! Ska inte bli något större hinder enligt läkare. Men man blir mindre köldtålig vid skadorna.
Har inte deppat någonting just utan tänkt att det kunnat varit mycket värre.
Fick besök av en annan snickare för ca 10 år sedan och han hade sågat av sig pekfingret en bit och var riktigt deppig så jag skämtade till det och sa; det där är väl mycket tuffare än ring i örat och tatueringar. Han sken upp och skrattade efter det.
Tråden spårade ur litet så har ni några hösttecken? Här finns det inga kantareller men en hel del stensopp och andra soppar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten2018

halvproffs  
#522273 Komju även på att ett hösttecken nu är att jag städat huggarkojan och börjat rusta den där det behövs med virke,fönsterkitt och färg.
Behövligt för det är närmare 40 år sedan jag byggde den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten2018

Fredrik Reuter  
#522278 Aj aj, det lät inget vidare.
Hoppas på snar bättring så du snart är fullt fungerande igen!

Höstrapport, jo, nog känns det lite friskare på morgonen. Och barnen är i skolan. 😉

Avatar Fallback

Re: Höstrapporten2018

uffejohan  
#522279 Har gått över och kollat planteringarna. Verkar som gran och tall klarat sej bra, däremot ser det ut som om lärken tagit rejält stryk i torkan, eller kommer den igen trots att barren ser torra ut?
Flyttade om i maskinparken igår, ställde grävmaskinen längst in i maskinhallen och skotaren längst fram. Flyttade också fram snöplogen så den skulle vara lätt åtkomlig. Måste erkänna att det kändes lite konstigt med shorts och t-shirt i solskenet, men nu är sommarprojekten klara och bara att invänta huggarväder.
Kanske kan unna mej lite sensommarsemester nu.....Åsså blir det ju gallringsdagar.... Och älgjakt....

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten2018

Fredrik Reuter  
#522315 Nu får vi i väst se upp för mycket regn i e.m och kväll.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eo ... vastkusten

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten2018

Vardon  
#522322
Fredrik Reuter skrev:Nu får vi i väst se upp för mycket regn i e.m och kväll.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eo ... vastkusten


Ja enligt GP skulle det kunna regna mer än på hela sommaren.... Eh ja med tanke på att det typ inte regnande nånting då så säger det inte mycket....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).