Skogsekonomi

Investera i ny utrustning - upplägg?

6 inlägg 3289 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Investera i ny utrustning - upplägg?

TheJo  
#522269 Jag gillar att skrota runt på familjegården/skogen på fritiden. Min önskan är att vi kunde utveckla och satsa lite mer på gården. Medans pappa är rätt nöjd med det som det är. Men det får bli en annan tråd :roll:

Nu har jag tröttnat på vår John Deere 1140, som strular hela tiden.
Så jag skulle vilja ha något annat, mer passande att ställa framför min Farma.

Vi har under vintern/våren avverkat en del. En del av pengarna skulle jag gärna lägga på en ny traktor, något som pappa inte är så värst intresserad av.
Har försökt läsa in mig lite på avskrivningar, skogskonton, expansionsfonder och skatteupplägg, men det kräver nog lite mer tid...

Det jag sitter och funderar på är.
Går det att räkna "baklänges" på om jag säg ger pappa 100k (skattade pengar), och att han i sin tur köper något till gården?
Vad motsvarare de i $$$?

Tack på förhand :)



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Investera i ny utrustning - upplägg?

Göt  
#522270 Du kan ju låna ut 100 000 till honom med papper och kvitton som han sen köper en traktor för som han då dels drar av momsen på och får dra av på 10 år. Fast du får ju då en ränteinkomst som du får skatta för...Fast har du pengarna tidigare får du ju skatta för ränteinkomsten ändå...

Användarvisningsbild

Re: Investera i ny utrustning - upplägg?

Arvid0  
#522276 Men varför skulle din pappa vara mer intresserad av att låna pengar av dig om det finns pengar? Det kommer ju ändå stå en ny(are) traktor på gården som ska betalas och oavsett vilket av de uppläggen så blir det din pappa/gården som betalar, eller?
Jag skulle börjat med att övertala farsgubben och göra det hela den "enkla" vägen.

Avatar Fallback

Re: Investera i ny utrustning - upplägg?

Axl  
#522319 Enklast är väl om han ger dig en del av fastigheten så kan du ju köpa traktorn själv. Alt skaffa F-skatt och fakturera för jobbet du gör på fastigheten.

Avatar Fallback

Re: Investera i ny utrustning - upplägg?

TheJo  
#522829 Blir nog en ny tråd om lite råd gällande generationsskifte istället :wink:
Trodde det låg minst 5år bort, snarare 10 t.o.m. Men tydligen inte.

Så får spara slantarna ett tag till :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Investera i ny utrustning - upplägg?

Tosca  
#523258 Ja, i det läget är det bra att spara så mycket man kan, som nystartad - även efter generationsskifte - är det gott att ha rörelsekapital.
Vad man än gör när det gäller fastigheter kostar det alltid någonstans, oavsett om det är lantmäteri eller nya lån eller något annat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar