ATV och UTV i skogen

Kombivagn i skogen?

10 inlägg 8420 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kombivagn i skogen?

Vilsten  
#522235 Hur fungerar det att köra ut rundvirke med så kallad kombivagn. Hur mycket sämre är dessa än renodlade skogsvagnar?

Kommer mest att köra hem lite brasved, i huvudsak 3m björkved som kommer handlastas. Men kan ev bli något vidfälle också.

Funderar på typ denna vagn:
https://www.atvhuset.se/atv-tillbehor/vagnar/timmervagnar/multivagn-med-kran-och-elvinsch.html
Bild




   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Kombivagn i skogen?

Oskbill  
#522258 Dem vagnarna funkar minst lika bra som en renodlad timmervagn. Jag skulle nog säga att detta är en timmervagn plus flak som många annars bygger själva.

Användarvisningsbild

Re: Kombivagn i skogen?

halvproffs  
#522275 Första vagnen jag hade var en sådan. Skulle vincha upp en liten älgtjur då vek sig plattan som kranen är hopbultad med. Blev att förstärka.
Efter en vinter med 100meter ved framkörd var draget krokigt och boggien hjulbent. Vagnen rostade överallt så zink på sprayburk var ett måste.
Köpte efter det en Carlmanvagn och monterade en Warnvinch på den som jag kört massor med utan problem men den kostar ju dubbelt.

Avatar Fallback

Re: Kombivagn i skogen?

Vilsten  
#522307 Det låter ju inte jättebra....
Ska ta och kika på en likadan som kallas ART vagnen i helgen. Verkar finns flera likadan kopior med olika färger. Troligen byggt på samma Kina fabrik.

@halvproffs Var det sådan modell som jag länkade som du hade?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kombivagn i skogen?

halvproffs  
#522308 Exakt likadan. Verkar finnas många likadana men med olika namn. Ett plus var att den gick väldigt fint på väg eftet hjulingen.
Grannen har en likadan och han fick två vänsterboggies och märkte det inte förrän jag påpekade det men då var det för sent . Gick snett pch slet däck.

Avatar Fallback

Re: Kombivagn i skogen?

Vilsten  
#522318 En annan fundering var brukar man hitta begagnade atv vagnar? Svårt att hitta på bla blocket tycker jag, vilken kategori ska man leta i?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kombivagn i skogen?

Vardon  
#522320 Gör några relevanta sökningar och lägg bevakning på sökningarna.

Användarvisningsbild

Re: Kombivagn i skogen?

halvproffs  
#522321 Skogsmaskiner får du leta i. Annars har jag en till salu. Pm-a mig om du är intresserad.

Avatar Fallback

Re: Kombivagn i skogen?

Vilsten  
#522328
halvproffs skrev:Skogsmaskiner får du leta i. Annars har jag en till salu. Pm-a mig om du är intresserad.

Mycket möjligt. Har skickat PM

   TS
Avatar Fallback

Re: Kombivagn i skogen?

Ent  
#522481 Jag har kört hem några årsvedar med en vagn som ser ut exakt så här, i mitt tycke en väldigt prisvärd Kina-mackapär: https://mobil.blocket.se/annons/norrbot ... n/39459897

Den säljs lite överallt verkar det som. Den har klättrande boggie, stolpar som kan vrida sig ifall det går för nära nåt träd och man kan tippa flaket med hjälp av vinschen. Kranen är svängbar. Knappt nån ytrost alls trots att den stått ute under 5-6 år. Enda nackdelen är väl att flaket inte har högre sidolämmar, det har varit under planering att bygga men jag har inte kommit till skott. Dessutom fick ett av däcken torrsprickor och började småpysa. Övriga däck är i bra skick.

Jag gjorde ett fäste för en batterilåda från Biltema framför grinden. Då riskerar man inte att tömma hjulingens batteri när man kör kranvinschen.

Min kom med stödben som sitter i grinden men de gör liten nytta så jag har plockat bort dem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).