Motorsåg och handhållet

längd på röjsåg

18 inlägg 7551 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

längd på röjsåg

Camaro1969  
#522199 Hej!

jag funderar på att skaffa mig en ny röjsåg med riktig sele.

jag äger ett arvegods 15 år gammal jonsered rs44 med en enklare sele.

tycker att den känns kort då jag själv är ca 190cm, men jag har ju aldrig jämfört med något så jag kan egentligen inte göra nån bedömning.

hursomhelst är min virkesköpare en f.d. "proffsröjare" och han kollade lite snabbt och sa, köp en husqvarna 545rx, där följer det med en kanonsele.

och efter lite googlande ser jag att det verkar som det stämmer, och jag är nära till hands att lägga en beställning.

men jag hittar ingen information om längd på själva röret, kallas det riggrör?
är det nån sorts standardlängd på proffsröjsågar eller skiljer det?

någon som har gjort nån jämförelse kring längden?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: längd på röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522203 Det brukar vara olika riggrörslängd och vinkel på vinkelväxeln, beroende på om det är en skogsröjare eller en gräsröjare. Den senare har längre riggrör.

Själv kör jag Stihl 490 och där har jag medvetet låtit montera det längre riggröret för gräsröjning, för att slippa riskera såga mig i foten. Jag är 196 cm lång.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: längd på röjsåg

bgl  
#522205 Samma här som Niklas fast jag är bara 194cm. Inte bara beroende på risken att såga sig i foten utan minst lika mycket pga risken att såga sig i händerna vid fall framåt!

Användarvisningsbild

Re: längd på röjsåg

JensSkoog  
#522211 Finns ingen sele som är bättre än Husqvarnas, så den skulle jag köpa, var jag dig. :-bd

Annars kan jag rekommendera Stihl FS 460 och 490 med långt riggrör. Går
fint att kombinera Husqvarnas sele och Stihls såg :wink:

Avatar Fallback

Re: längd på röjsåg

jannee  
#522217 Jag kör med Husqvarna RXT, tycker det något längre riggröret är att föredra, ändå är jag under 180 cm lång.

https://www.husqvarna.com/se/produkter/ ... 966629001/

Användarvisningsbild

Re: längd på röjsåg

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522228 Riggröret på din gamla Jonsered är säkert längre än på en ny Husqvarna röjsåg. Jag bytte in en gammal Husqvarna mot en ny med kort riggrör för några år sedan och tycker det korta riggröret är värdelöst. Man når ingenting och får kliva fram till varje stam, och jag är kort.

Jag kommer att köpa en kedjeröjare nu för jag får ont i höfterna av att hela tiden behöva kliva fram och tillbaka med den vanliga röjsågen.

Användarvisningsbild

Re: längd på röjsåg

Søren Fischer  
#522237 Jeg har i dag købt en Stihl FS 460 K (kortere udgave til skov). Jeg er ca 176cm og den kortere model virker mere handy for mig i kuperet område

Avatar Fallback

Re: längd på röjsåg

Pensionär  
#522271
0470 skrev:Riggröret på din gamla Jonsered är säkert längre än på en ny Husqvarna röjsåg. Jag bytte in en gammal Husqvarna mot en ny med kort riggrör för några år sedan och tycker det korta riggröret är värdelöst. Man når ingenting och får kliva fram till varje stam, och jag är kort.

Jag kommer att köpa en kedjeröjare nu för jag får ont i höfterna av att hela tiden behöva kliva fram och tillbaka med den vanliga röjsågen.



De är inte klingsågen som gör att du får ont utan felaktig teknik. Du skriver det själv, kliva fram och tillbaka. Det finns aldrig något tillbaka när man röjer bara framåt.
Rekommenderar en röjkurs, många självverksamma skulle ha nytta av en sån.

Avatar Fallback

Re: längd på röjsåg

hpskog  
#522274 Själv är jag liten som ett barn.. lite drygt 160 cm. För mig är det en enorm skillnad i prestation mellan olika sågar. Röjer numera enbart med Husqvarna 555. Kommer inte alls överens med min Stihl 490 vars riggrör är för långt. Men med dina 190 cm skulle jag gissa att 490 fungerar bättre än en 545. Kör hårt i röjskogen !

Användarvisningsbild

Re: längd på röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522287 Hpskog: Kolla att du verkligen har det korta riggröret på din Stihl 490. Det är ju lite onödigt att kassera en sådan fin röjsåg på grund av ett långt riggrör.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: längd på röjsåg

Camaro1969  
#522952 var igår och kollade på röjsågar,

RX modellen är längre än FX, och även vinkeln på vinkelväxeln.

spontant känns det som RX vore det bästa och mest lik det man tidigare haft,

men jag tror ändå jag ska köpa en 545 FX Autotune,

pratade med en som jobbat som proffsröjare, och de hade alltid kört standardlängden... trots att just han är en tum längre än mig tom..

då borde man kunna lära sig hantera den med... menar att 30 år av utveckling borde ha kommit fram till vad som fungerar bäst med tanke på längd, vinkel osv...

proffsröjaren tyckte även man kunde skippa handtagsvärme då det bara ar för kärringar :D hehe inte vet jag men..

   TS
Användarvisningsbild

Re: längd på röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522957 Handtagsvärmen är ju guld värt då det är blött ute. Dock har väl Husqvarna fortfarande inte fixat in någon värmekabel i själva tumreglaget...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: längd på röjsåg

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523549 Har med suttit o kollat men hittar bara att riggröret är 1465mm på 545 RX, sen hittar jag ingen spec på hur lång den är på FX modellen.
Sen är de tumgas på FX o pistolgrepp på RX och sen var det här med auto tung är bra eller inte.....

Användarvisningsbild

Re: längd på röjsåg

JensSkoog  
#523553
gnisten83 skrev:...... och sen var det här med auto tung är bra eller inte.....

Skulle väl inte tveka en sekund på att köpa auto-tune :wink:

Användarvisningsbild

Re: längd på röjsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523577 Be att få testa, handlaren borde ju veta nån som kan låta dig prova i skarpt läge.
Jag rekommenderar iaf lång rigg, det minskar risken att såga sig i tårna och jag är bara 184cm.
Värme i handtagen borde det vara lag på, så oerhört behagligt på morgonen när man är lite kall
och sen om man blir blöt är det ljuvligt att ha på värmen.
Viktigt med selen är att man ska kunna ha med sig verktyg och gärna nån deciliter alkylatbensin
så man slipper gå tomt för att tanka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).