Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

925 inlägg 416121 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#510615 Instämmer. Liknar ganska mycket Salamandern, som var på Elmia förrförra gången.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510715 Ett till hemmabygge.
Bra proportioner på det tycker jag.
Har varit med i någon tidningsartikel också vet jag.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513738 Hembyggd skördare


Hembyggd skotare

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

bgl  
#513814 Jag har inte läst denna innehållrika tråd hela tiden men här är en film på ett speciellt hembygge som kanske inte finns med:

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#513816 Finurligt bygge och om hade kört halvlass i skogen hade han antagligen inte behövt köra fast, även om vinschen var fin.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513888 Jag undrar hur det funkar med hydrauliken på skördaren. Han säger att han har en konstranttryckspump som driver drift och arbetshydraulik.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Ola86  
#522124 Hej! Ny här på skogsforumet.
Är 32 å bor i en by som heter Fällfors/ Skellefteå.
Har nu en längre tid funderat på att bygga mig en egen skotare av något slag.. inte för att jag behöver en utan för att de fascinerar mig!
Så nu har man ju inte kunnat sova och funderar ju mest på hur jag ska bygga den. Har inte läst all text men lite iaf. Såg någon nämde traktorn t24 och de verkar bli en lagom storlek skulle jag tro.. har inte så mycket grejer och material än men de får man samla på sig. Har en gammal skitvagn som man borde kunna använda. Tycker boggivagn verkar omständigt bygga och där jag bor är de mest sandhed, så enkelaxel utan drivning funkar.. om man nu inte kommer på nån bra idé.

Men idéer på lämplig traktor, hur man löser midja och sånna grejer är intressant.
Har även en kompis som bygger minihjullastare men de är ju något annat. Svärfars granne har en hemmabyggd skotare så där kan man ju få idéer också :)

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#522126 Hej o välkommen. Även om du har en sanghed o köra på, så kommer du köra över stubbar. En boggi sväljer och klättrar mycket bättre över hinder, men driften blir jobbigare o fixa. Om du startar ett bygge så starta gärna en ny tråd.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Ola86  
#522130 Jo som du säger kommer man ju köra även över stubbar å dylikt. Min första tanke med bygget är att de ska vara enkelt men ändå funktionellt. Sen är man ju snål också :)

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Ola86  
#522131 Bjuder på en film.
https://www.dailymotion.com/video/x322qan

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

ubbe322  
#540786 Ett påbörjat project av en gamla VolvoTröska


Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#540837 Har du lite mer att berätta om projektet?

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Ola86  
#541063 Detta skulle kunna vara ett bra objekt börja med.
https://mobil.blocket.se/annons/kalmar/ ... e/81806155

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

stone66  
#541573 Ta en Tim skitspridare en stadig vagn me boggi ska va nåt klokt o sätta kran i me. O dom har inte nåt högt pris.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

JohannesG  
#541621
stone66 skrev:Ta en Tim skitspridare en stadig vagn me boggi ska va nåt klokt o sätta kran i me. O dom har inte nåt högt pris.

Tveksam till om det är så klokt. Kanske stabil vagn, men har ofta kass frigång då det brukar gå en axel mellan boggivaggorna. Även vanlig konstruktion på diverse självlastarvagnar. Lämpar sig ej för skogskörning. Tyvärr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).