Socialt (mer om oss)

Hitta jobb

25 inlägg 5178 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hitta jobb

Tobbek94  
#522118 Tjena tjena,

Jo nu är de så att jag skulle behöva lite tips och råd,

Jag är 23 år gammal o gått ett bra tag nu o tänkt sätta mig i skogen, jag skulle vilja börja med skotning(känns lättast att börja med)
, jag har nog sökt 30 jobb här runt om kring småland, men ingen släpper in mig, inte ens på kvällar o helger, och tyvärr inga kontakter som kör eller har egna maskiner

Jag har kört truck i 5 - 6 år både på hyvleri,lager,husfabrik osv jag är väldigt snabblärd och intresserad av maskiner,

Gå nån utbildning är inget alternativ för mig tyvärr då jag avskyr skolbänken, jag lär mig lättast av att en visar lite i början, o sedan får sätta mig själv o känna på spakarna osv.


Lite synd tycker jag för de tjatar om att det är brist på förare, men de som verkligen vill de får inte nån chans tyvärr

Så min fråga är, hur har ni gjort för att komma intill?

borde jag ge upp o kanske ställa mig på en tråkig industri o stampa ? :/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hitta jobb

tallen100  
#522119 Tror det viktigaste många gånger är att ringa i rätt ögonblick, behöver dom ingen just för dagen så är det nog ointressant, men sånt kan ändra sej på ett par veckor och då kan svaret bli ett annat.
Så ge inte upp, ring med jämna mellanrum och fråga, rätt som det är behöver någon entreprenör någon och då får du troligen chansen.

Avatar Fallback

Re: Hitta jobb

Ldsaren  
#522121 Det kan nog vara lite mycket skriveri om att fattas folk ,så är det inom mycket.
Vet industri som roppar ,men annat när det gäller sen .
Är väl ett sätt och gardera .

Användarvisningsbild

Re: Hitta jobb

Tobbek94  
#522122 Mjo visst, men finns vissa jag ringt 2 3 gånger o dom blir bara fly förbannade när man ringer, då blir man lite sån att man inte vill ringa andra för de bara är negativa svar :/

   TS
Avatar Fallback

Re: Hitta jobb

hfab  
#522123 Hur långt kan du tänka dig att åka för att få köra några månader?

Avatar Fallback

Re: Hitta jobb

Ldsaren  
#522125
Tobbek94 skrev:Mjo visst, men finns vissa jag ringt 2 3 gånger o dom blir bara fly förbannade när man ringer, då blir man lite sån att man inte vill ringa andra för de bara är negativa svar :/
Då ska dom inte gnälla att de inte får tag i folk.
Jag tycker de borde intresserade när du vill så mycket.
Men mycket prat är det .

Användarvisningsbild

Re: Hitta jobb

Tobbek94  
#522128 Jag kan tänka mig mellan 5 - 10 mil enkel resa @ gfab

   TS
Avatar Fallback

Re: Hitta jobb

tallen100  
#522223
Ldsaren skrev:
Tobbek94 skrev:Mjo visst, men finns vissa jag ringt 2 3 gånger o dom blir bara fly förbannade när man ringer, då blir man lite sån att man inte vill ringa andra för de bara är negativa svar :/
Då ska dom inte gnälla att de inte får tag i folk.
Jag tycker de borde intresserade när du vill så mycket.
Men mycket prat är det .

Såna charmtroll det finns :-o , stryk deras telefonnummer.
Men när du ringer fråga då om hur det ser ut längre fram om dom kan tänkas behöva nån, och om du ska ringa igen.

Sen den där bristen på förare som det skrivs om är nog en aning överdriven..

Avatar Fallback

Re: Hitta jobb

Hema  
#522229 De kanske är stressade ekonomiskt efter den blöta hösten/vintern och all snö plus sommarens torka och att då utbilda eller ha en förare som inte är utbildad i allt runt omkring med all miljöhänsyn osv. Finns det kanske inte marginaler för.

Avatar Fallback

Re: Hitta jobb

hkkv  
#522253 Försök att hitta en utbildning som matchar dina önskemål/krav. YH eller KY för vuxna. Varför inte prata med din arbetsförmedling. De kan eventuellt hjälpa till att hitta eller varför inte gå in på deras hemsida och sök efter utbildning? Om, då kan du säkert också få ersättning om du är berättigad till det? Där det ingår praktik som i sin tur kan leda till anställning. Idag krävs det inom många yrken yrkesbevis, intyg eller certifikat och det är av olika anledningar. Nu är jag inte helt säker på vad som krävs?

Ge inte upp och lycka till!

Avatar Fallback

Re: Hitta jobb

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522256 Det som är till din nackdel är att det redan är väldigt pressat för ens erfarna förare att köra vilket är en stor chans och risk för någon att ta sig an en utan erfarenhet fast dom egentligen vill.

Avatar Fallback

Re: Hitta jobb

Axl  
#522264 Känner du inte ens nån som känner nån? Det finns alltid behov av duktigt folk men det är alltid svårt att få visa vad man går för.

Användarvisningsbild

Re: Hitta jobb

TrioBrake  
#522266 Gick Yrkvux utbildningen i ett år uppe i Ljusdal...
Helt okej utbildning lite för mycket Lallande med blommor och sånt tjafs men annars bra utbildning där vi fick lära oss köra skotare och man blev dessutom behörig till YH så som sista utväg så kan det vara ett alternativ ändå :)

Användarvisningsbild

Re: Hitta jobb

Tobbek94  
#522288 Tack för alla svar,
Först o främst så vill jag ej gå utbildning för jag tröttnar direkt tyvärr,

Jag har kört truck o ca 5 år o är duktig på de, känns som det är rätt bra start iaf med spak kännsla o ögonmått osv osv,

Så jag vill helst hitta ett extrajobb, köra så mycke kvällar o helger jag bara kan tills jag känner att jag är redo för heltidsjobb,

Tycker de borde vara lätt o komma in då om deras maskin ändå står stilla eventuellt så borde de ju inte va nån förlust för entreprenören, sen e jag inte ute efter nån lön de första veckorna heller,

Kommer eventuellt bli varslad inom en vecka så kommer nog bli utbildning om den sker på nära håll :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hitta jobb

Rohdin  
#522296 "Problemet" är att alla sågverk/massabruk är certifierade och därav måste alla Entreprenörer vara certifierade.

Certifierade entreprenörer får därav endast ha förare som har godkände certifikat genom SYN.

https://www.gsfacket.se/globalassets/do ... ronare.pdf lite info ifrån GS facket om själva yrket.

http://skogscertifiering.se/utbildning- ... -lasa-mer/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).