Bilar

A-traktor av Nissan NP300 -10

157 inlägg 147111 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

A-traktor av Nissan NP300 -10

essess  
#517806 Håller på och gör om en Nissan King Cab (2010) till en A-traktor genom att begränsa bränsletillförseln vid uppnådda 30 km/h. Problemet består i hur man kan strypa dieseln på en D22 med common rail, det finns tydligen ingen magnetventil att stänga. Någon som vet?



   TS
Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517830 Det är väl inte tillåtet att göra så eller?
Motorn ska varva typ 95% av maxvarv vid 30 eller nåt sånt.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

essess  
#517834 Jo, den har ju två växellådor redan och den får gå högst 10 km/h vid 2/3 av maxvarvtalet på lägsta växeln.

   TS
Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#519628 Också nyfiken... har precis påbörjat ett a-traktor bygge av en 2011 NP300(D22) med 2.5 liters dieseln till sonen... delar gärna tips och erfarenheter under byggets gång...

Jag har sett nyare Navara D40 med 2.5 Liters common rail motorn som har fått orginalboxen omprogrammerad till max 30km/h... har dock inte hittat någon som kan göra detta ännu och utfärda intyg... men kollar vidare. Lär finnas en i Västerås som bygger om D40 på det viset...

Har du räknat på utväxling, varvtal etc. vid 10km/h...? jag får det till 13,7 km/h på NP300... blir väldigt små hjul för att få upp 2/3 varvet om jag räknat rätt...?

Tänkte ta en förhandskontakt med killen som ska regbesikta och fråga lite...

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

essess  
#519637 Lägsta växeln kan ju vara backen, vad får du om du räknar på den utväxlingen?

   TS
Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#519639 Intressant tanke... tänkte inte på det...:-)

Kollade lite snabbt och det är 3.580 på ettan och 3.636 på backen enligt spec, så det gör nog dessvärre inte så stor skillnad...

Läste på LoH hemsida att TS ibland gett dispens för varvtalskravet på lägsta växeln, men hittade inga uppgifter på vilka bilar eller skäl som gått igenom med det.

Har du fått något tips om strypa bränslet om man använder extern box...?

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

essess  
#519644 OK, har för mig att jag sett någon King Cab modell med lägre utväxling på backen men tyvärr inte denna då. I manualen står det att max hastighet är 15 km/h på lästa växeln och 2/3 av det är 10 km/h, vet inte om det är gångbart eller om de måste räkna på utväxlingen. Var får man tag på info om utväxling?

Strypning av hastighet bör ske på gaspedalsignalen och det finns några tyska motortrimningsföretag som säljer lådor för att koppla in sig på det kabelknippet, det kan ju vara ett enkelt sätt att komma åt rätt kabel. Hursomhelst måste man då ha ytterligare elektronik för att begränsa spänningen på gaspedalsignalen när inställd maxhastighet är uppnådd.

   TS
Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#519657 Vid regbesiktnigen behöver man en beskrivning av bygget med bl.a. utväxlingar... Vad jag har hört så måste det stämma på pappret, sen kan de diffa något vid provkörning...

Vet inte om det går att få uppgifter från Nissan Sverige...
Jag har hittat verkstadsmanualer på D22 upp till 2011... pm mig så kan jag dela manualerna på Dropbox om du vill... där hittade jag utväxlingar på lådor och diffar...

Intressant med gaspedalsignalen... klart intressant alternativ...
Jag tänkte annars antingen försöka få orginal styrdon/box omprogrammerad eller skaffa en box från https://www.lohelectronics.se
Finns en del tips där också... men tricket med common rail utan magnetventil kvarstår ju i så fall...

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Zxcvbn  
#522097 Pojkarna dessa dagar har finare Epa-traktorer än ens egen personbil 🤗 :roll:

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#522100 Bygget rullar på... hatthyllan klar. Spärrat 4-5:ans växlar.
Har fått hem H-varvtalsregulator och app-control(styrning av elektrisk gaspedal) med intyg från http://www.lohelectronics.se.
Kollade med besingenjören som ska besikta, och allt ska vara ”plomberat”, d.v.s. ej gå att ändra utan ingrepp med kraftiga verktyg...
Bygger in boxarna i en aluminiumlåda från LoH, och kopplar in dessa på in/utgångarna för varvtal, hastighet och elektrisk gaspedal till ECM. Kabeldragning i stålflätade slangar mellan låda och ECM, sen en nitad plåt över ECM, kontaktdon och där alla kablar är anslutna i kabelhärvan... borde kunna funka. 🙏 :-bd

Är inte i mål med hur jag ska lösa utväxlingen så man får till 10km/h på lägsta växeln, men lutar åt att sätta på mindre hjul eller söka dispens...

Hur har det gått för dig, essess...?

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#522107
essess skrev: I manualen står det att max hastighet är 15 km/h på lästa växeln och 2/3 av det är 10 km/h...


Kanske kan vara värt ett försök med detta ändå... :wink: har du möjligen en bild med referens till vilken manual och var det står, så kan man ju kolla om det går att använda...

Skulle ju underlätta en hel del... :-bd

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

essess  
#522168 Bild bifogas.

   TS
Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#523474 Fick ingen framgång på maxhastigheten på växlarna. Kollade med besiktningsingenjören där jag ska besikta, och han gick bara på motorns maxvarv... försökte lirka med honom utan framgång... :-). Meddela gärna om det går bättre någon annanstans...

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

essess  
#523562 Uppmätt maxvarv eller angivet maxvarv? Maxvarvet kan ju begränsas.

   TS
Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#523568 De gick på av tillverkaren angivet maxvarv enligt tekniska spec för den motortypen/motornr, oavsett vad den varvar i verkligheten...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).