Traktorer och processorer

JD 2250 i skogen

5 inlägg 7670 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

JD 2250 i skogen

holmis  
#52206 Funderar på att skaffa en JD 2250. Hur funkar den i skogen? Ömtålig under? Effekten räcker då jag inte har några långa transporter utan bara runt gården. Ä r det någoan som har erfarenhet av 2250 eller någon annan ur JD xx50-serie?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: JD 2250 i skogen

Danne  
#52214 De funkar säkert bra om du inte ska köra för tunga lass. Själva har vi en 2650 och en 10tons vretenkärra efter. De funkar fint men kanske lite dåligt flöde på oljan men det går ju att avhjälpa. Dock ska du nog fundera på att sätta lite bukplåtar på den framför allt vid bakhjulen där det sitter massa oljegrejer så ingen jobbig gren kommer och gör livet surt.

Lycka till!! :wink:

Avatar Fallback

Re: JD 2250 i skogen

simon  
#52369 Kör en JD 2650 från 87 med sekurahytt (ej den runda modellen) det är kanonsikt runt om :P men kan tycka att den är lite låg när man lastar, :sad: har en 10 tons kärra efter och grinden är kanske i högsta laget. Annars är det en riktigt bra maskin att köra i skogen. Det är inga problem att köra fulla lass med JD:n och då har jag extra pinnar i rören på kärran så jag knör på lite extra och ganska surt och kuperat. Det är bra markfrigång och svängradien är riktigt bra. Har inte några skyddsplåtar inunder men har klarat mig än från större haverier. Får laga elkabel till inkopplingsventilens magnetspole ibland den sitter lite dumt.
Men jag tycker att du skall satsa på en extern hydralpump då JD:s hydralpump inte är gjord för att köra skogskranar med öppet flöde igenom ventilpaketet. Du kanske har ett ventilpaket som stoppar flödet när du släpper spakarna? "Bättre".
Sen är väl kapaciteten lite låg kanske, får ligga på 1500-1700 varv för att få bra ork och fart på kranen när man lastar och lossar. Sen är det krokarna till hitchkroken man får tänka på, de är åt fel håll egentligen.
Man måste köra med hydralarmarna i topp läge annars är det risk när man kör över en stubbe eller dylikt att de krokar ur och man tappar kärran å då får man ett litet h-vete att få på kärran igen med fullt lass, tro mig jag vet. Har svetsat dit ett plattjärn under som skyddar krokarna.
Sammanfattningsvis är det en riktigt bra skogstraktor trotts vad alla Valmettokar säger så står den sig bra i konkurensen.

:grin: + Bra sikt, svängradie, markfrigång, segdrag motor, lätt körd, lätt servad
:cry: - Trång hytt, hydralflöde, hitch kroks konstruktion

Avatar Fallback

Re: JD 2250 i skogen

holmis  
#52402 Huggarvagnen jag har går att ställa om mellan öppet och slutet system och ska funka bättre med slutet system. Reagerar snabbare då. Kör i dag med DB 955 med öppet system så jag är van att få varva traktorn för att de ska hända något. Traktorn ska användas i vallskörd och snöröjning också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: JD 2250 i skogen

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52409 Personligen så är jag imot att ha John Deere traktorer i skogen.
John Deere är jordbruks traktorer. För FINA för att ta ut i skogen å riskera repa och köra sönder dom.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).