Föryngring

Torra/döda granplantor

43 inlägg 17375 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Torra/döda granplantor

Värmlänning  
#521429 Då kan du nog pusta ut. Ser de andra plantorna ut sådär kommer du ju klara dig fint

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Traktordave  
#521434 Skönt! Sega rackare granplantor! Någon sa till mig att det krävs mycket för att ha ihjäl en granplanta, och börjar hålla med.
Alla fjolårsplanteringar och även 2-åriga planteringarna ser bra ut (med undantag för ett ställe där konkurrerade gräs i kombination med snytbagge tagit hårt på plantorna).

Även de tillägsplanteringar som gjordes i våras är det liv i trots denna torka och hetta som varit.

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Jocke000  
#521511 Ja jag kan bara hålla med helt otroligt att dom klarat sig så bra 🙂 men visst alla plantor har ju givetvis inte klarat sig. De plantor jag har satt på en betesvall har haft det tuffare tyvärr men det är bara ca 400 plantor.

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Jocke000  
#521691 Är det inte torkan så är det barkborren :(( för det är det väl?

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

sundelius  
#521693 Ja tyvärr

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Traktordave  
#521760
Jocke000 skrev:Är det inte torkan så är det barkborren :(( för det är det väl?


Så brukar inte barkborre se ut hos oss. Ett litet ingångshål och sedan brunt borrmjöl vid roten och på grenar/spindelväv etc. Granen växlar sakta från grön till gul och sedan helt död, där toppen dör sist. Sedan släpper barken i stora partier när hela granen är brun/död.

Bäst ser man det genom att skära av ett parti bark (1x1 dm) och se de vertikala gångarna utifrån ingångshålet. Ofta finns en barkborre kvar eller nya vita larver. Gångarna är väldigt karaktäristiska.

Men det betyder inte att detta inte är granbarkborre?

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521764 Nä det ser inte ut som 8 tandad granbarkborre! Det ser ner ut som någon annan typ 6 tandad granbarkborre eller någon av bastborarna som inte gett sig på levande träd men klarat av ett starkt försvagat träd!

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Jocke000  
#521786 Jag tar med mig motorsågen imorgon och ska titta lite närmare på det här. Jag återkommer med mer information imorgon

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Jocke000  
#521921 Hittade 3st granar som gått hädan. Detta är ju inte rätt tråd för barkborren men jag skickar in ett par bilder på hur barken ser ut. Jag låter dessa granar stå kvar för där var inga larver kvar vad jag kunde se.

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Traktordave  
#521935 Det säga ut som granbarkborre. Små ingångshål och den vertikala gången ( den till vänster i bild) med vinkelräta gångar ut som larverna gjort.

Är trädet dött och tomt på både granbarkborrar och larver är det ju bättre att att låta servar för att gynna granbarkborrens fiende om jag förstått rätt.

Kan nog vara bra att ha extra koll på detta område närmsta åren, vid den tid granbarkborren svärmar.

Avatar Fallback

Re: Torra/döda granplantor

jannee  
#521938 OBS. Viktigt att nu söka runt dessa träd i en radie av minst 50 meter. Se du där några träd med nya hål, avverka dessa och forsla bort dem omgående.
De andra kan stå kvar eller användas till vedbrand.

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521957 Huvuddelen är sextandad granbarkborre men det finns även 8 tandad granbarkborre! Dock kan man se att dessa inte lyckats särskilt bra!

Användarvisningsbild

Re: Torra/döda granplantor

Jocke000  
#522011 Ja jag kommer att gå över alla planteringar och leta efter barkborrar 1 gång i veckan framöver. Jag har även en drönare som jag gjort en rutt över planteringarna med litchi app. Där ser man ganska tydligt ifall barkborren varit framme. Problemet är nog att med drönaren så kanske man upptäcker det när det är för sent.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).