Verkstan

Söker filhandtag

12 inlägg 4256 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Söker filhandtag

Hema  
#520990 Stötte på ett underbart filhandtag på jobbet. Märke KaBe och som synes har det en stålspiral i sig. Bara vrida ett kvarts varv och filen sitter stumt. Det motsatta förfarandet för att lossa och byta fil.

Jag skulle gärna vilja få fatt i minst ett sådant handtag, gärna fler. Alternativt bli tipsad om motsvarande handtag, då dagens vanliga lämnar en del över att önska.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Söker filhandtag

Qwerty  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520995 På jobbet har vi filskaft av denna modell, se sidan 90 i bifogad pdf-fil (blå filskaft). Den har en konisk gänga i metall invändigt och filen sitter bergfast.
http://normek.se/wp-content/uploads/2018/03/82-91.pdf

Avatar Fallback

Re: Söker filhandtag

Hema  
#520996
Qwerty skrev:På jobbet har vi filskaft av denna modell, se sidan 90 i bifogad pdf-fil (blå filskaft). Den har en konisk gänga i metall invändigt och filen sitter bergfast.
http://normek.se/wp-content/uploads/2018/03/82-91.pdf

Tack, får kolla upp denna, såg att de även hade en filborste i sitt sortiment, aldrig fel.

Om någon annan har något tips är det alltid trevligt. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker filhandtag

Hema  
#521448 Ingen annan som känner igen skaftet och/eller märket KaBe? Har det något med husvagnstillverkaren att göra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Söker filhandtag

Kullens mek  
#521801 Min är Made in Sweden! Verkar vara kusiner..?
någon i gänget som har ett relevant årtal eller kanske haft dom på jobbet nångång?

Avatar Fallback

Re: Söker filhandtag

Hema  
#521832 Min på jobbet är också Made in Sweden.
Kul o se en annan variant. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker filhandtag

Hema  
#521898
Kullens mek skrev:Min är Made in Sweden! Verkar vara kusiner..?
någon i gänget som har ett relevant årtal eller kanske haft dom på jobbet nångång?
1534547175263.jpeg

Kollade lite mer på din bild, vad jag kan se står det Partner på ha taget, står det även KaBe? Kanske står mer? Har du ditt handtag till sågkedjefilen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Söker filhandtag

Kullens mek  
#521913 Jajjemän den används till det, mkt behaglig att använda. Hmm inget jag känner igen men ska kika på den å även kolla farsans handtag han har nån mer guling.

Användarvisningsbild

Re: Söker filhandtag

Kullens mek  
#522281 Partner och made in Sweden på andra sidan. Hittade inga andra märken dock.

Avatar Fallback

Re: Söker filhandtag

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790395 Tar opp igjen denne tråden her. Nokon som har tips til filskaft som fungerar bra? Brukar helst 4 mm fil og har pleid og bruka Husqvarna sine raude skaft. Problemet er at 4 mm fil er så tynne så dei slit ut skaftet slik at det slukar sikkert 4-5 cm av fila etter ei stund. Men stort pluss i margen for 30 graders markering. Prøvd Stihl sine men ikkje fått heilt roen på dei. Har og prøvd Oregon sine treskaft men der mangler 30 graders markering. Lurt på vallorbe sine dei blå eller nokon annan type viss nokon har ein ide.

Avatar Fallback

Re: Söker filhandtag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790406 Jag kör dessa, trähandtag och vinkelmått. Men kanske inte passar om man hellre kör frihand.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/ve ... re-728057/

Avatar Fallback

Re: Söker filhandtag

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790407 Takk for ditt bidrag, men er litt avhengig av vinkelmål på skaftet, brukar ikkje mal. Får vel ta litt tape på filenden før eg set fila inn i skaftet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).