Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1148730 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Fredrik  
#699 Hej,

Kan tänka mig att du är nöjd med den!
Vad har du tänkt dig för kärra efter KMA:n?

MvH Fredrik

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Skogskärra

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702 Det blir en Weimer 12t med hydrauldrift o åtta meters kran.

Avatar Fallback
Fredrik  
#705 Hej igen,

Den blir du nog inte missnöjd med!
Kommer du köra med konventionellt ventilpaket, eller blir det minispakar?

MvH Fredrik

Avatar Fallback

Har du en bild på din kärra?

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816
busen skrev:Ok jag börjar. Jag håller mig till Belarus sedan -79. Gamlingen från -73 lämnar aldrig sin drivna vagn med boggie och ösakran (jag har byggt vagnen själv). -76an har lunningsvinchen förspänd. -96an går med vimek g30 gallringsprocessor. Kedjor finns av alla sorter, slitna, mindre slitna, pigg, släta och ringar. Jag har erfarenhet av alla typer av missöden: vält traktor, vält kärra, kört fast i surhål, har t.o.m gått genom isen en gång.
Jag är nöjd med mitt ekipage - jag tycker Belarus kanske är den bästa traktorn i skogen. Men alla jordbrukstraktorer har sin begränsning - kanske är det bättre att köpa en skotare. Men det går mig emot att köra med en stor maskin som kräver breda vägar.

busen

Avatar Fallback

Maskin???

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1474 Kör med en MF 135 med broarydskärra och starkran.
skulle vilja ha ngn ny traktor med griplastarkärra. jag har inte gjort nga större tabbar med ekipaget men pappa har kört ner det i doken mm

kul tråd

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1489 Hej!
Ser att du har en broarydskärra, vet du vilken modell det är??
Har nämligen själv en som heter TB55, vet dock inte årsmodellen då farsan köpte den beg i början av 80-talet.

MVH Ferguson

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1563 Ingen aning. Den ska klara 2 ton men vi har säkert lastat den med 3 ton grovtimmer. det vi saknar på den är en boggi och ramstyrning. men annars är det en fin kärra. Vi kompleterar med en gammal ombyggd hästkärra där det är trångt mellan träden

Användarvisningsbild

Min Traktor

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2497 Hej!
Jag kör en gammal 1954 års David Brown 25D seg som kola, liten & smidig i skogen, direktinsprutad diesel, hög & låg väelllåda mm, startar alltid ner till nollgradigt, men är det kallt ute kör jag inte.
Ombyggt elsystem till minusjord 12V.
Denna skall jag köra tills den är helt slut.
Sen blir det nog en BM400.?

Till det en hemma byggd skogsvagn med boggi.

Enda nackdelen är väl att jag skulle haft större däck på skogsvagnen.
och att jag har inte hydralkran ännu håller på att bygga.
tills
vidare handlastar jag eller använder min kran med handvinch till de största stockarna.

Bild


Bild


Ändrat flera ggr för att få in bilden .. tog lite tid...

Tillägg 070512:

Teknisk info om David Brown 25D:
- Direktinsprutad 2,5 liters diesel med 31 hk på remskivan vid 1800 rpm.
- 6 växlar framåt, 2 bakåt.
- Kraftuttag med 2 växlar.
- Hydraulsystem med 36 l/minut och 80 kg/cm2 tryck.
- Vikt 1685 kg.
- Kallades också ofta 31D i Sverige.
- Ingen diffspärr.
Bild
Senast redigerad av Sweden-viking lör 12 maj 2007, 10:58, redigerad totalt 12 gånger.

Avatar Fallback
peter399  
#5197 Hej!

Vi kör en Valmet 6400 med turbinkoppling och vändbar förarplats. Dock utan ratt där bak. Vi kör även med en Case IH 585XL. Det är sällan vi använder kedjor, i alla fall inte till Valmeten som verkar gå fram var som helst ändå. Vi brukar även montera bort jordbruksdraget där bak så bli markfrigången mycket bra. Med Valmeten gallrar vi med en Hypro 450 gallringsprocessor som fungerar bra. Tack vare 1000 rpm på PTO kan man köra med 1000 varv på traktorn och få bra fart på pumpen som sitter direkt på kraftuttaget. Skotar ut gör vi mest med Casen och till det har vi en Moheda 11 tons vag, förberedd för drift (ej monterat än). Även till vagnen är ju annars Valmeten bättre med mycket högre oljeflöde och den vändbara förarplatsen som är perfekt då man ex.vis lastar av vid timmervältan. Hade man drift på vagnen kunde man ju flytta fram och tillbaka mellan högarna utan att vända sig om genom att endast köra med vagnens hydrauldrift. Så det får kanske bli drift snart. Kan varmt rekommendera både Hypro, Moheda och Valtra/Valmet!

- Peter

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5208 Är inte Casen slö till 11 tons vagn??

585 är väl på 61hk eller?
Antar att denna också är 4wd, men hur kommer det sig att ni skotar ut med den när ni har en perfekt traktor med snurrstol osv??

Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#5213 har en valtra a95 med en patu griplastare innan hade vi en case ih 4230

Avatar Fallback

SV: Vad kör ni med?

Sören  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5217 Hej,

Jag kör med en BM650 med en Vreten HVV9/5350-kran. Min tidigare erfarenhet sedan 10 år är en Ford 3000 med en vajerkrans-vagn. Markfrigången var rätt dålig på Forden så jag kunde i princip bara köra på skogsvägarna och dra fram virket.

Det skulle vara intressant med synpunkter på hur 650n fungerar i skogen jämfört med andra traktorer. Jag har bara Forden att jämföra med och jämfört med den är 650n kanon.

/Sören

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5220 Jag säger bara 4WD slår allt!

Men just 650 har en bra drift tack vare stora bakhjul och bra vikt över drivhjulen.

Har haft en 650 och den tog sig fram väldigt bra.
Min MF 3060 är även den ganska tung i sig och driver fram galant.
Men min MF 365 som har lika stora bakdäck som 3060 går fram något sämre då den är obelastad.

Men då man kör med skogskärran för man ju bra vikt på 365an också..

Har testat att köra lite med min MF 550, men den har bara 32" hjul vilket är alldeles för lågt för skogskörning enligt mig..
Men om man bara ska köra runt med vinch bakpå och frakta motorsåg så är den smidig och fin.

Avatar Fallback
mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5259 Kör med en skogsutrustad fiat 70-90 (bukplåt, flyttad tank, vändbarförarplats) och en vreten hvv9 med 6540 kran. Har även satt på separat hydraulik till kärran.
Har skaffat en skördare som jag ska köra in mig på så fort som möjligt....

Avatar Fallback
peter399  
#5260
Ferguson skrev:Är inte Casen slö till 11 tons vagn??

585 är väl på 61hk eller?
Antar att denna också är 4wd, men hur kommer det sig att ni skotar ut med den när ni har en perfekt traktor med snurrstol osv??


Jo, det blir rätt slött tyvärr. Speciellt utskjutet av någon lustig anledningen. Det går långsdamt även med Valmeten. 585an är på 61 hk japp. Enda fördelen är att traktorn är kortare/smalare och därmed smidigare än valmeten. Mest kör vi ju med den för att Hypron sitter på Valmeten. Hade man haft 2 såna så...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).