Skogsröjning

S inför valet 2018: 200 Mkr i Röj-stöd årligen

43 inlägg 11813 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: S inför valet 2018: 200 Mkr i Röj-stöd årligen

Bosse1  
#521686 Här blev det avslag,annat parti förstås :d

Vad är Skogsröjningsbidrag ?

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: S inför valet 2018: 200 Mkr i Röj-stöd årligen

bgsentr  
#521688
Hema skrev:
bgsentr skrev:Jag vill inte ha några bidrag! Jag vill vara ifred!
Stanna i Stockholm sossepack och lägg er inte i det ni inte begriper!

Ett stöd är väl något du söker, om du önska få det? Den som inte söker, får således inget heller.


Det jag menar är att någonstans ska pengarna tas och det troliga är väl att de ska tas från skogsägarna på något sätt.
Och vad är meningen med det? Omfördela från dom som sköter sin skog till de som inte gjort det?

Om nu osannolikt nog pengarna skulle tas någonannanstans tycker jag det vore bättre att använda dem på landsbygdens vägar som är under all kritik, ofta avstängda när timmerbilarna ska hämta.

Förövrigt tycker jag att ju mindre staten lägger sig i privat verksamhet, med eller utan bidrag desto bättre.
Det mesta som staten lagt sig i har ju över tid visat sig vara fel, ett ex är väl de sk 5:3 skogarna som skulle ner på 80talet, nu ska de upp!
Vi har ju mångfald för att vi har många privata skogsägare som inte alla följer order uppifrån. : :-bd

Användarvisningsbild

Re: S inför valet 2018: 200 Mkr i Röj-stöd årligen

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521698 Hur gick det för sossarnas 10 000 nya jobb i skogen som de gick till val på 2014? Någon som har koll på om sysselsättningen ökat i skogen de senaste 4 åren?

Gissar att mycket av dessa stöd kommer gå till kommuner och myndigheter (rekreation och naturvärden...)


I högkonjukturen vi har nu är det redan extremt svårt att hitta erfaren personal till röjningen...
Personal går alltid att finna, men gäller att de har tillräckligt med arbetsmoral och tempo vilket många nya tyvärr saknar....

Innan sossarna kom till makten var lönsamheten bättre och det var enklare att anställa yngre personer för röjning tackvare lägre arbetsgivaravgifter...

Avatar Fallback

Re: S inför valet 2018: 200 Mkr i Röj-stöd årligen

Hema  
#521755 Lägre arbetsgivaravgifter är också en form av bidrag.

Användarvisningsbild

Re: S inför valet 2018: 200 Mkr i Röj-stöd årligen

anersimyra  
#521756
Bosse1 skrev:Kan undra hur det skall finansieras :ymparty:

Precis som de tidigare förekommande beredskapsarbetena.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: S inför valet 2018: 200 Mkr i Röj-stöd årligen

anersimyra  
#521757
bgsentr skrev:
Hema skrev:
bgsentr skrev:Jag vill inte ha några bidrag! Jag vill vara ifred!
Stanna i Stockholm sossepack och lägg er inte i det ni inte begriper!

Ett stöd är väl något du söker, om du önska få det? Den som inte söker, får således inget heller.


Det jag menar är att någonstans ska pengarna tas och det troliga är väl att de ska tas från skogsägarna på något sätt.
Och vad är meningen med det? Omfördela från dom som sköter sin skog till de som inte gjort det?

Om nu osannolikt nog pengarna skulle tas någonannanstans tycker jag det vore bättre att använda dem på landsbygdens vägar som är under all kritik, ofta avstängda när timmerbilarna ska hämta.

Förövrigt tycker jag att ju mindre staten lägger sig i privat verksamhet, med eller utan bidrag desto bättre.
Det mesta som staten lagt sig i har ju över tid visat sig vara fel, ett ex är väl de sk 5:3 skogarna som skulle ner på 80talet, nu ska de upp!
Vi har ju mångfald för att vi har många privata skogsägare som inte alla följer order uppifrån. : :-bd

Arbetsmarknadsåtgärden är redan finansierad via statskassan.. :wink:

Avatar Fallback

Re: S inför valet 2018: 200 Mkr i Röj-stöd årligen

Bosse1  
#521776 Har det blivit en go bananas tråd =))

Tror jag tittar vidare på Berts värld :grin:

Avatar Fallback

Re: S inför valet 2018: 200 Mkr i Röj-stöd årligen

Trocadero  
#521778 Detta ämne har varit på tapeten på Skogsforum tidigare...
Säger nu som jag sa då: Röjning är för viktigt att överlåta till någon som skall läras upp. Det är ju vid röjningen som man bestämmer hur den framtida skogen skall bli.
Såg förra veckan ett röjt bestånd som såg ut som ett ”mörker”. Finns ju å andra sidan oröjda bestånd som också är rena natta. Då är det skönt att konstatera att nästan allt röjningsbehov redan är gjort på de egna skiftena.

Användarvisningsbild

Re: S inför valet 2018: 200 Mkr i Röj-stöd årligen

anersimyra  
#521825
Trocadero skrev:Detta ämne har varit på tapeten på Skogsforum tidigare...
Säger nu som jag sa då: Röjning är för viktigt att överlåta till någon som skall läras upp. Det är ju vid röjningen som man bestämmer hur den framtida skogen skall bli.
Såg förra veckan ett röjt bestånd som såg ut som ett ”mörker”. Finns ju å andra sidan oröjda bestånd som också är rena natta. Då är det skönt att konstatera att nästan allt röjningsbehov redan är gjort på de egna skiftena.

Den svenska politikerflocken lever fortsatt i vanföreställningen att b.l.a röjning är ett okvalificerat ” enkelt grönt jobb.” Men ännu har jag inte hört någon förklara själva enkelheten med t.e.x röjning, däremot såg jag en miljöpartist i Stockholm stad med tindrande ögon förklara att en av arbetsuppgifterna kommer vara att ” städa stränder.” Nu är det förstås så att städning av stränder i Storstockholm sedan många år utförs av privata entreprenörer då detta är en uppgift som ingår i samtliga markskötselavtal.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: S inför valet 2018: 200 Mkr i Röj-stöd årligen

Larsberghagen  
#521826 "Personal går alltid att finna, men gäller att de har tillräckligt med arbetsmoral och tempo vilket många nya tyvärr saknar...."

Tror det är svårt att veta hur det känns att röja om man inte gjort det förut. Att det är ansträngande såvklart men inte hur mycket. Sen är det monotont.
Sen betalar du säkert för lite? :)
"Man får vad man betalar för"

Avatar Fallback

Re: S inför valet 2018: 200 Mkr i Röj-stöd årligen

hfab  
#521836 @Larsberghagen just att det är ett monotont arbete gör väl att det krävs rejält med arbetsmoral för att prestera över tid. Frågan är nog inte om @SkogsGotte betalar för lite, det tvivlar jag på. Tror hellre att han som många andra betalar lite mer än vad han egentligen har råd med. Frågan är om Gotte får tillräcklig betalt för det slit han och röjarna gör? Det är en avsevärd skillnad i att röja åt sig själv på hobbynivå och att röja yrkesmässig en hel säsong

Användarvisningsbild

Re: S inför valet 2018: 200 Mkr i Röj-stöd årligen

Skogshuggarn  
#521841 Kommer det här från samma regering som bla lovade att INTE!, höja soppaskatten och nu vältrar över ansvaret på MP?. Näää,,,ta istället och ersätt de stackarna där ni "konfiskerat" deras skogar utan ersättning, och rusta upp brandflyget mm. Undrar just vad det "kalaset" kommer att kosta oss skogsägare i slutändan när försäkringsbolagen "justerat" sina premier?. Jag säger som Bert Karlsson,,, "Det är skandal"!!!.

Användarvisningsbild

Re: S inför valet 2018: 200 Mkr i Röj-stöd årligen

Larsberghagen  
#521845 Jag tror det finns en hel del som skulle vilja röja om det inte va så dåligt betalt.
Bidraget borde gå till röjarens lön.
Fast det räcker väl inte till mycket? Undrar hur mycket röjarlöner som betalas i Sverige?

Röjningstvång och krav på svensk arbetskraft vore fint.

Avatar Fallback

Re: S inför valet 2018: 200 Mkr i Röj-stöd årligen

Hema  
#521847 Varför röjningstvång?

Användarvisningsbild

Re: S inför valet 2018: 200 Mkr i Röj-stöd årligen

Larsberghagen  
#521873 Jag tänkte att det tvång blir en ordentlig efterfrågan på röjningar. Att det kunde bli bättre betalt.
Ser nu i rubriken att det är 200 per år. Det är ju mycket pengar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).