Skogsnyheter

Skogsstyrelsen flyttar till betong

3 inlägg 2456 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsstyrelsen flyttar till betong

Fredrik Reuter  
#521624 Skogsstyrelsen ska tillsammans med Jordbruksverket flytta till ett helt nytt åttavåningshus i södra Munksjön i Jönköping. Totalt ska 900 anställda samsas i det nya huset som verkar bli ett riktigt myndighetskomplex för Gröna Näringen.

Men enligt Richard Axdorff på Naturbrukarna kommer det nya huset, som ska stå klart 2021, byggas i betong. Enligt Axdorff rimmar det illa då dessa myndigheter som jobbar med frågor nästan uteslutande i den gröna näringen borde välja att flytta till trähus istället.

Personligen är jag benägen att hålla med honom. Snacka om Goodwill och gratis reklam för de statliga myndigheterna om det huserade i ett ståtligt trähus!

Ett bra exempel är EFI, Europeiska skogsinstitutet som ligger i Joensuu i östra Finland. Vi for dit när vi var i Finland sist och man slås direkt av tanken att skogens institut också jobbar i hus sprunget från skogen.

Men det huset i Jönköping har inte börjat byggas än, kanske hinner de ändra sig?

Bilder från EFI i Joensuu:

Bild


Bild


Länk till Naturbrukarna: http://naturbrukarna.se/2018/08/16/skog ... betonghus/



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen flyttar till betong

Traktordave  
#521630 Samma med SCA:s (eller den del av SCA som heter Essity numera) nya kontor i Mölndal. Betong. Att bygga i trä hade passat bättre med deras varumärke samt bra marknadsföring.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen flyttar till betong

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521631 Myndigheterna ser kanske hellre att skogen står kvar och blir en urskogsliknande skog?
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).