Öppna kategorin

norge rent

12 inlägg 3272 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

norge rent

skogshasse  
#521393 hej på er alla
nu har man kommit hem efter 4 veckors jobb i norge
något som jag tycker är helt otroligt fantastiskt med norges invånare är deras inställning till skräp
efter vägar, inne på bensinstation, eller i centrum efter gågata, utanför mataffären ja med andra ord överallt
så var det rent och snyggt.
inga glasspinnar, glasspapper,cigarettfimpar,portionssnusar,petflaskor,aluminiumburkar, cigarettpaket ja listan
kan göras lång.
varför kan inte vi svenskar bete oss likadant tänk om vi alla på skogsforum skulle kunna påverka våran omgivning
när vi ser folk som beter sig olämpligt åt då kanske det skulle kunna vara lika rent och snyggt i sverige om ett antal
år (5 år kanske)
själv så kastar jag allt skräp på golvet i bilen som jag sen tar reda på när jag kommer hem, mycket enkelt



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: norge rent

JohannesG  
#521394 Det är väl bara att erkänna. Norrmän är smartare och mer ordningsamma än svenskar. 😉

Användarvisningsbild

Re: norge rent

Arvid0  
#521395 Du får dra igång/återstarta "håll Sverige rent"!

Användarvisningsbild

Re: norge rent

Göt  
#521397 Hör till dom som har en konstant ostädad bil och det är ju lite skämmigt ibland, tills en farbror jag skjutsade sa att man ska va glad för dom som har skräpiga bilar för då vet man att skräpet inte ligger efter vägen...Och det är ju sant för min del i alla fall...

Avatar Fallback

Re: norge rent

jannee  
#521399 På den gamla goda tiden fanns det parkeringsplatser längsmed läns och riksvägar och vid dessa fanns det ALLTID en soptunna. Först tog soptunnorna bort, blev mening att folk skulle ta hem skräpet eller lämna det där de tankade bilen.
När nu detta inte hjälpte tog vägverket det radikala beslutet att gräva bort de flesta parkerings/rastplatserna.
Bilisterna fortsatte nämligen att stanna vid parkeringsplatserna och där avhända sig sitt skräp, dock nu rakt ut i naturen.
Kontentan av det hela är att det finns för få platser att avhända sig sitt uppkomna skräp.
Införa eller höja böter hjälper föga, vem ska eller kan nattetid kontrollera vem eller vad som slängs lite varstans.
Information, information + avfallsbehållare på fler platser än idag kan vara en början.

Avatar Fallback

Re: norge rent

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521405 Da heite boss på norsk 😀

Användarvisningsbild

Re: norge rent

JensSkoog  
#521492
JohannesG skrev:Det är väl bara att erkänna. Norrmän är smartare och mer ordningsamma än svenskar. 😉

Hmmm, det där vet jag inte om jag kan skriva under på :lol:

Användarvisningsbild

Re: norge rent

JensSkoog  
#521496
Göt skrev:Hör till dom som har en konstant ostädad bil och det är ju lite skämmigt ibland, tills en farbror jag skjutsade sa att man ska va glad för dom som har skräpiga bilar för då vet man att skräpet inte ligger efter vägen...Och det är ju sant för min del i alla fall...

Då är vi två som använder bilen som sophink :d

Vet inte om det stämmer att det är så mycket bättre i Norge, men här i
stan har vi dom sista åren haft en egen förening, "Sandefjord Søppelplukkerlag"
som jobbar systematisk med att plocka rent långsmed vägar och gater. Mestadels
är dom pensionärar och äldre med lite tid till övers.

Vet att andra har tagit ideen, så det är ju toppers.

Användarvisningsbild

Re: norge rent

stegmaster  
#521497 Nu er lenge sen jag var i Sverige, men det låter lite mysko att det skulle vara så mycket bättre här enn hos er i Sverige (kanske med ett undantag för nerbrända bilar). :wink:
Variar nog mycket efter var man er, menar det kan nog skilja rejält från stad til stad.
Vi er ja vana vid och upplärt til att alt er bättre i Sverige från då vi var små, så tråkit om man nu som vuksen skulle tvingas att endra åsikt. :d
Dock er det mycket organisasjoner som pysslar med plast rengörning langs stränder och kysten generelt, för att forsöka hålla lite reda här, men det er vel inte här du har varit och jobbat???

Användarvisningsbild

Re: norge rent

totte  
#521566
stegmaster skrev:Vi er ja vana vid och upplärt til att alt er bättre i Sverige från då vi var små, så tråkit om man nu som vuksen skulle tvingas att endra åsikt. :d


Ja, nog fanns det en myt om att Sverige var så mycket längre fram och ledde utvecklingen i allt. Tyvärr var det nog dels inte riktigt så och dels är det värsta att den svenska mentaliteten "f-n va bra vi är, vi har inget att lära av nån annan" har nog lett till att många länder har sprungit förbi Sverige. Fortsätt ni att vårda ert fina Norge, det är det värt! :-bd

Avatar Fallback

Re: norge rent

Sture Andersson  
#521580 Som jag upplever det blir det bara värre och värre med skräp i naturen .var på en ö i Vänern härom dan .fick städa ,det låg en stol och diverse kvar .Upplevde inte att det var så här förr .I en del fall måste det vara brist på intelligens,Folk åker långt ut i skogen lämpar av soffor och annat skräp när dom kan åka till tippen gratis.Får barn i dag lära sig vanligt folkvett ,eller hur är det. Man kan tänka att det borde vara strängare straff på nerskräpning ,men samtidigt har ju inte Polisen tid med det dom sköter i dag .
Måste nog bli upp till oss och skrämma skiten ur dom som skräpar ner om man ser det.

Användarvisningsbild

Re: norge rent

Bengt Wahlin  
#521925
totte skrev:
stegmaster skrev:Vi er ja vana vid och upplärt til att alt er bättre i Sverige från då vi var små, så tråkit om man nu som vuksen skulle tvingas att endra åsikt. :d


Ja, nog fanns det en myt om att Sverige var så mycket längre fram och ledde utvecklingen i allt. Tyvärr var det nog dels inte riktigt så och dels är det värsta att den svenska mentaliteten "f-n va bra vi är, vi har inget att lära av nån annan" har nog lett till att många länder har sprungit förbi Sverige. Fortsätt ni att vårda ert fina Norge, det är det värt! :-bd

Kunde inte ha sagt det bättre själv..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).