Nu vet jag inte hur regelverket ser ut generellt idag, men det känns som att detta krav, om det går igenom, kommer vara ett nytt krav på skogsentreprenörer, både för de som har skogsmaskiner men även för de som har anställda med manuellt skogsarbete.
Jag vet inte hur hårt man ska dra detta, men spontant kan det bli en ganska stor omställning för de arbetsgivare som inte har personalutrymme idag. Arbetsvagn, rastvagn, koja, norrlandsvagn, skogsvagn, servicevagn, manskapsvagn etc, kärt barn har många namn och det är hit tankarna direkt går med tanke på personalutrymme i skogen.
Förutom en investering i storleksordningen 100.000 till över en halv miljon så innebär en koja extra arbete vid förflyttning. För en skogsentreprenör med skördare, skotare eller markberedare etc så är logistiken viktig. Att hänga på en vagn efter ett dunderbygge med gallringsmaskiner medför kanske mest extra tidsåtgång. Men för flyttar med slutavverkningsmaskiner kan både vikt och längd bli problematiskt.
Och stöldrisken kan också öka med koja?
Frågan är också varför FSC nu inför detta som ett krav (i förslaget)?
I princip så är personalutrymme redan idag ett lagkrav, men trenden med skogskojor är vikande trots detta. Anledningen är främst att man gör sina behov i skogen, äter i hytten och på grund av den pressade situationen inte har tid att ställa skogsmaskinen för att gå iväg och fika i en vagn.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... -utrotning
Det vore intressant att få igång en diskussion om detta. Hur ser det ut för dig? Kör med kojor? Anser det i så fall som en utgift eller är det personalfrämjande så det blir en vinst?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto