Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

FSC: Krav på personalutrymme för de som arbetar i skogen

24 inlägg 10033 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

FSC: Krav på personalutrymme för de som arbetar i skogen

Fredrik Reuter  
#521253 FSC standarden för skogsbruk håller på att revideras och det finns förslag på ny standard som är tänkt att börja gälla 2019. En ändring i förslaget är att de som utför skogsarbete ska ha tillgång till personalutrymme i anslutning till arbetsplatsen, även vid arbete i fält.

Nu vet jag inte hur regelverket ser ut generellt idag, men det känns som att detta krav, om det går igenom, kommer vara ett nytt krav på skogsentreprenörer, både för de som har skogsmaskiner men även för de som har anställda med manuellt skogsarbete.

Jag vet inte hur hårt man ska dra detta, men spontant kan det bli en ganska stor omställning för de arbetsgivare som inte har personalutrymme idag. Arbetsvagn, rastvagn, koja, norrlandsvagn, skogsvagn, servicevagn, manskapsvagn etc, kärt barn har många namn och det är hit tankarna direkt går med tanke på personalutrymme i skogen.

Förutom en investering i storleksordningen 100.000 till över en halv miljon så innebär en koja extra arbete vid förflyttning. För en skogsentreprenör med skördare, skotare eller markberedare etc så är logistiken viktig. Att hänga på en vagn efter ett dunderbygge med gallringsmaskiner medför kanske mest extra tidsåtgång. Men för flyttar med slutavverkningsmaskiner kan både vikt och längd bli problematiskt.

Och stöldrisken kan också öka med koja?

Frågan är också varför FSC nu inför detta som ett krav (i förslaget)?
I princip så är personalutrymme redan idag ett lagkrav, men trenden med skogskojor är vikande trots detta. Anledningen är främst att man gör sina behov i skogen, äter i hytten och på grund av den pressade situationen inte har tid att ställa skogsmaskinen för att gå iväg och fika i en vagn.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... -utrotning

Det vore intressant att få igång en diskussion om detta. Hur ser det ut för dig? Kör med kojor? Anser det i så fall som en utgift eller är det personalfrämjande så det blir en vinst?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: FSC: Krav på personalutrymme för de som arbetar i skogen

Beavern  
#521270 Vi har tillsammans med vår personal valt bort kojor för flera år sedan. En massa inbrott var nådastöten som fick oss att sälja dem. Men ett stort problem när man kör på privatskog är att det väldigt sällan ens finns plats att bli av med bilarna vid eller i närheten utav avverkningarna. På bolagsskog är ofta planer iordninggjorda för uppställning. Men inte vid privatskog. Hur löser man detta?

Användarvisningsbild

Re: FSC: Krav på personalutrymme för de som arbetar i skogen

anersimyra  
#521283 Att lösa logistiken kring ” kojan ” är nog det minsta problemet. Det stora problemet blir de garanterat nattliga påhälsningarna.. 😡

Avatar Fallback

Re: FSC: Krav på personalutrymme för de som arbetar i skogen

Amatörhuggare 62  
#521314 Ej lönt mödan.
Bara inbrott.
Byter om under luckan.
Flobyskåpet.

Gått bra hittills.
Bara lite snopet.
En gång.
När ett helt kvinnligt jaktlag
Körde förbi.

Användarvisningsbild

Re: FSC: Krav på personalutrymme för de som arbetar i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521327
Amatörhuggare 62 skrev:Ej lönt mödan.
Bara inbrott.
Byter om under luckan.
Flobyskåpet.

Gått bra hittills.
Bara lite snopet.
En gång.
När ett helt kvinnligt jaktlag
Körde förbi.

Så jaktbrudarna var inte på jakt efter något stihligt manfolk? :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: FSC: Krav på personalutrymme för de som arbetar i skogen

Amatörhuggare 62  
#521348 På den här vägen, har grävmaskinist tänkt till.
Finns flera instick.
Men ibland glömmer dom bort det.

Avatar Fallback

Re: FSC: Krav på personalutrymme för de som arbetar i skogen

alfha  
#521375 Hur långt är "i anslutning till arbetsplatsen"?
Vi åker hem och äter när vi har rast och är i egen skog.

Användarvisningsbild

Re: FSC: Krav på personalutrymme för de som arbetar i skogen

Humlas  
#521530 Är inte detta en fråga som redan har klarats ut för länge sen? När jag gjorde min skogspraktik i mitten av 80 talet som motormanuell skogsarbetare var arbetsbarack en självklarhet på i alla fall på de tre olika bolag som jag var på. Tror inte Svenska skogsarbetareförbundet hade tillåtit något annan. Även maskingrupperna hade barack i alla fall på Stora.

Avatar Fallback

Re: FSC: Krav på personalutrymme för de som arbetar i skogen

Beavern  
#521547 Tyvär ser inte verkligheten ut som den gjorde på 80talet. Stora skiften och många i arbetslaget. Idag kan du flytta 3-5gånger/vecka och inte se en människa om dagarna. Man är sällan eller aldrig blöt eller frusen. Skulle även gissa att 90% av alla maskinförare arbetar in rasterna för att sluta tidigare om dagarna. Så ser iaf vardagen ut för många söder om dalälven.

Användarvisningsbild

Re: FSC: Krav på personalutrymme för de som arbetar i skogen

Humlas  
#521555
Beavern skrev:Tyvär ser inte verkligheten ut som den gjorde på 80talet. Stora skiften och många i arbetslaget. Idag kan du flytta 3-5gånger/vecka och inte se en människa om dagarna. Man är sällan eller aldrig blöt eller frusen. Skulle även gissa att 90% av alla maskinförare arbetar in rasterna för att sluta tidigare om dagarna. Så ser iaf vardagen ut för många söder om dalälven.


Må så vara för maskinförare. Men manuell arbetare (röj,motorsåg, planteringen) där ska man för att vara långsiktigt och seriös hålla med arbetsbodar. Varför ska skogen acceptera sämre arbetsförhållanden än övriga arbetsplatser? Eller accepterar skogsfolket att dom är mindre värda och inte lika viktiga som bygg och industri?

Avatar Fallback

Re: FSC: Krav på personalutrymme för de som arbetar i skogen

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521559 Jo men på ett bygge är man oftast en längre tid, själv när man jobbade i skogen satt man i bilen och åt, ingen höjdare men att dra en 30 km koja 4 mil lockade inte. Sen tyvärr kommer aldrig skogsarbete vara nått man kan tjäna pengar på, bara kolla på S senaste utspel om att nyanlända och långtidsarbetslösa ska jobba med röjning säger en del om S syn på yrket..

Avatar Fallback

Re: FSC: Krav på personalutrymme för de som arbetar i skogen

axwell  
#521560
Flisaren skrev: Sen tyvärr kommer aldrig skogsarbete vara nått man kan tjäna pengar på, bara kolla på S senaste utspel om att nyanlända och långtidsarbetslösa ska jobba med röjning säger en del om S syn på yrket..


Nu har jag inga planer på att anställa några röjare men om jag hade haft det så skulle det ha varit en erfaren yrkesröjare.

Användarvisningsbild

Re: FSC: Krav på personalutrymme för de som arbetar i skogen

Humlas  
#521571
Flisaren skrev:Jo men på ett bygge är man oftast en längre tid, själv när man jobbade i skogen satt man i bilen och åt, ingen höjdare men att dra en 30 km koja 4 mil lockade inte. Sen tyvärr kommer aldrig skogsarbete vara nått man kan tjäna pengar på, bara kolla på S senaste utspel om att nyanlända och långtidsarbetslösa ska jobba med röjning säger en del om S syn på yrket..


Grundproblemet för skogen är att prisbilden är genomgående för låg. Ersättning till entreprenörer, utrymme att betala plantörer, röjare utan att behöva ta in arbetare från låglöneländer. Entreprenörerna sliter hårt med ekonomin maskinerna måste gå dygnet runt medans entreprenörerna i den gula sektorn (anläggning) verkar mycket mer välmående.

Tror det mesta beror på att industrin betalar för dåligt för råvaran, så har det alltid varit i skogen. Pengarna räcker helt enkelt inte till för att ge fotfolket skäliga arbetsförhållanden och bra ersättning.

Användarvisningsbild

Re: FSC: Krav på personalutrymme för de som arbetar i skogen

ananders  
#521572 Under november och december är jag placerad i skogen hos min arbetsgivare som manuellhugare/röjning. Utan koja hade jag aldrig stått ut eller accepterat att jobba där.
Övriga året jobbar jag som maskinförare inom jordbruket och enligt det avtalet har vi rätt att åka hem till personalrummet under rasterna men det gör vi aldrig om vi är på fälten och jobbar. Utan vi sitter i maskinerna eller i fältkanten beroende på väder.
Så jag kan tycka att det kravet är lite onödigt för de som kör maskiner.

Avatar Fallback

Re: FSC: Krav på personalutrymme för de som arbetar i skogen

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521573 Skulle säga att problemet är att många gladeligen kör för en låg peng för att dom trivs i skogen och det vet bolagen, själv hade jag inga problem att höja min timpeng 50 kr/ tim på marksidan, sånt sker sällan i skogen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).