Bilar

Har köpt en Amarok i sommar, vad har ni investerat i?

32 inlĂ€gg 17046 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Har köpt en Amarok i sommar, vad har ni investerat i?

snurra  
#519660
halvproffs skrev:
snurra skrev:En Rav4 och en Trejon Optimal, ligger i soffan och sparar lite 🙃


Vi Àr inne pÄ vÄr andra Rav4 och Àr mycket nöjda, framförallt pÄ vintern! Bra köp!


Blev en Hybrid AWD, :-ss

AnvÀndarvisningsbild

Re: Har köpt en Amarok i sommar, vad har ni investerat i?

Stampep  
#519678
Byggonomen skrev:Har köpt en begagnad Amarok men i vĂ€ldigt fint skick, vad har ni investerat i? Är det nĂ„gon som har nĂ„got roligt att dela med sig utav?


Grattis till en skön bil[emoji106]
Men kolla upp multiremmen, endera om det finns nÄn fix eller sÄ byt den ofta.. Flera kompisar som fÄtt otrevliga ras pga den, en har t.o.m Äkt pÄ 2 ras pÄ olika bilar som Àr servade enligt bok (serviceavtal).

AnvÀndarvisningsbild

Re: Har köpt en Amarok i sommar, vad har ni investerat i?

Byggonomen  
#519858 Det ska jag göra. Det Àr en hel del pill innan Amoraken, The Beast, :) blir klar för jobb. Bakdelen vill jag göra om den Àr inte utrustad med nÄt sÀrskilt, jag tycker silverramarna runt Àr snyggast men behöver nog en takdel till flaket av funktions skÀl, det gör Amoraken lite mindre snygg men nödvÀndigt

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Har köpt en Amarok i sommar, vad har ni investerat i?

Byggonomen  
#521500 Det stod mellan den och en Nissan Navarra sÄ det var ganska enkelt val.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Har köpt en Amarok i sommar, vad har ni investerat i?

Byggonomen  
#521674 Dumt att kalla en bil en investering i vanliga fall hörde jag men det Àr det för mig. Köpte inte nÄgon dock ny den har ett par Är pÄ nacken men det har varit över förvÀntan och kommer tjÀna husse bra. Det Àr egentligen en lyxig bil pÄ insidan om man fÄr sÀga det och rejÀlt tilltagen fast utsidan ska det se arbetare ut sÄ man slipper förmÄnsskatts frÄgor och kan dra allt pÄ firman. :D

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Har köpt en Amarok i sommar, vad har ni investerat i?

Byggonomen  
#522660 Tittade först pÄ en Nissan Navarra som hade pÄbyggt bagage och delat in det i fyra stora fack för jobb, jakt eller vad som helst det var smart och nÄn hade lagt sjÀl och hjÀrta i det arbetet. Den var sliten annars hade det kunnat va nÄt och hade lite högre budget men det verkar vara en bra bil till ett helt ok pris. NÀstan hÀlften av vad Amaroken VW kostar.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Har köpt en Amarok i sommar, vad har ni investerat i?

Arvid0  
#522662
Byggonomen skrev:Dumt att kalla en bil en investering i vanliga fall hörde jag men det Àr det för mig. Köpte inte nÄgon dock ny den har ett par Är pÄ nacken men det har varit över förvÀntan och kommer tjÀna husse bra. Det Àr egentligen en lyxig bil pÄ insidan om man fÄr sÀga det och rejÀlt tilltagen fast utsidan ska det se arbetare ut sÄ man slipper förmÄnsskatts frÄgor och kan dra allt pÄ firman. :D
Du mÄste ÀndÄ föra körjournal för att slippa förmÄnsbeskattning. Spelar ju ingen roll hur bilen ser ut...

AnvÀndarvisningsbild

Re: Har köpt en Amarok i sommar, vad har ni investerat i?

Byggonomen  
#522789 Det stÀmmer att man mÄste föra körjournal. Hur bilen ser ut stÀmmer delvis för skatteverket har mindre motivation att kolla dig om du har en pick up eller arbetsbil av nÄgot slag Àn av typen en sportbil.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Har köpt en Amarok i sommar, vad har ni investerat i?

halvproffs  
#644305
halvproffs skrev:
snurra skrev:En Rav4 och en Trejon Optimal, ligger i soffan och sparar lite 🙃


Vi Àr inne pÄ vÄr andra Rav4 och Àr mycket nöjda, framförallt pÄ vintern! Bra köp!


Den första Rav4an höll inte gÀngorna i blocket för topplocksbultarna. 25000mil blev det. Bensinmotor 150hkr.

Check batteri lös pÄ displayen nu pÄ den"nya". 177 hkr diesel. Bytte batteri, likadant. Körde den till toyota som konstaterade att generatorn var slut. 10000 för byte, lite dyrt kan tyckas men tittar man ner i motorummet sÄ förstÄr man #:-s .
Dagen efter ringde dom och sa att motorn var paj för den har gÄtt utan kylvÀtska. Chock :shock: .
Frugan som kör bilen till 99% har inte mÀrkt nÄgonting och ingen varning för lÄg nivÄ pÄ displayen.
Kollade idag pÄ oljan och den var helt normal sÄ det mÄste varit lÀkage i vattenpumpen förmodligen.
Ingen av oss har dock mÀrkt nÄgonting.
Mins sagt surt för bilen har varit bra annars och har(hade) ett sÀljvÀrde pÄ runt 70000kr.
GÄr ej heller att plana toppen och sÀtta dit tjockare packning.
Hur skulle ni gjort med bilen?
Förslag pÄ annan dragbil som klarar extrastor hÀsttransport.
KÀnns som vi Àr lite brÀnd pÄ Toyota.
Dom var ju Àrliga dÀr och sa att det inte var den första som pajat.

Avatar Fallback

Re: Har köpt en Amarok i sommar, vad har ni investerat i?

axwell  
#644409 SvÄrt att rekommendera lÀmplig bilmodell utan att veta totalvikten pÄ "extrastor hÀsttransport" och vilka körkort ni har.
@halvproffs
halvproffs skrev:Hur skulle ni gjort med bilen?
Förslag pÄ annan dragbil som klarar extrastor hÀsttransport.
KÀnns som vi Àr lite brÀnd pÄ Toyota.



Antar att 4wd Àr ett krav pga tungt hÀstslÀp.

Till min Skoda Kodiaq med lilla bensinmotorn fÄr slÀpet vÀga 2000kg lastat, med 2-liters motorerna 2500 kg.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Har köpt en Amarok i sommar, vad har ni investerat i?

halvproffs  
#644427
axwell skrev:SvÄrt att rekommendera lÀmplig bilmodell utan att veta totalvikten pÄ "extrastor hÀsttransport" och vilka körkort ni har.
@halvproffs
halvproffs skrev:Hur skulle ni gjort med bilen?
Förslag pÄ annan dragbil som klarar extrastor hÀsttransport.
KÀnns som vi Àr lite brÀnd pÄ Toyota.



Antar att 4wd Àr ett krav pga tungt hÀstslÀp.

Till min Skoda Kodiaq med lilla bensinmotorn fÄr slÀpet vÀga 2000kg lastat, med 2-liters motorerna 2500 kg.


HelomvÀndning just nu. SlÀpet Àr ett 2tons men som kommer att bytas mot ett mindre för dom stora hopphÀstarnas tid Àr förbi tydligen.

Sonen och jag Äkte till Toyota för att hÀmta bilen och jag hade förberett med tvÄ vattendunkar för meken hade sagt att det var slut pÄ kylvÀtska och motorn gÄtt för het sÄ topplockspackning gÄtt sÄ det Àr tryck i kylsystemet.
VĂ€ldigt konstigt tyckte jag för ingenting hade visat pĂ„ nĂ„got sĂ„nt fel. Är dock frugan som kör bilen till 99% sĂ„ jag har inte koll pĂ„ den.

Kommer dit och ser att det finns vÀtska i expansionskÀrlet dock inte tillrÀckligt sÄ vi fyller pÄ ca 1l.
Åker hem 4mil, motortemp helt ok, stannar pĂ„ torr asfalt och...helt snustorrt under och i motorrummet, inget tryck i xkĂ€rlet vad jag kan se. Letar pĂ„ ett papper som hĂ„lls mot avgasröret, helt torrt, ingen fukt frĂ„n avgaserna.
Verkar som meken dragit helt fel slutsats.
Drygt 16000 mil har bilen gÄtt och det Àr ju inte sÄ mycket. FortsÀttning följer.

Avatar Fallback

Re: Har köpt en Amarok i sommar, vad har ni investerat i?

bevakare  
#672149 Hej
Hur gick det med rav 4:an ?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Har köpt en Amarok i sommar, vad har ni investerat i?

halvproffs  
#672183 Jag frÄgade om pris pÄ generatorbyte vid en verkstad hÀromkring dÄ jag inte trodde pÄ motorproblem. Ville ha ett pris pÄ bytet och fick 20000. Var det inte dyrt det sa jag.
Vi kan ju inte sÀtta dit va skit som helst blev svaret. Nej, men Toyota tog 9800 för byte sa jag. Blev 8000kr efter det.
Jag kunde inte konstatera att motorn tog kylvÀtska och den gick hur bra som helst men frugan litade inte pÄ den sÄ vi sÄlde den billigt och skrev Àven om ev fel till en irakier som skulle ha den för att dra bÄten med sa han.
Följde bilen pÄ transportstyrelsen och den blev avstÀlld samma dag och sÄld lite senare till VÀrmland. Fanns nog ingen sanning frÄn irakien.
Blev en Volvo XC 60R-17 5500mil istÀllet köpt pÄ Volvo.

Avatar Fallback

Re: Har köpt en Amarok i sommar, vad har ni investerat i?

Avslutat-02  
#672189 Hmm.
Lampor brukar lysa och Àven temp mÀtaren gÄr rÀtt upp nÀr vatten inte finns..
Tror mer pÄ generatorn eller laddrelÀ..

Men nu Àr den sÄld sÄ...

Tyckte det lÀt lite högt ÀndÄ med dessa summor, men dÄ ingick vÀl Àven delarna?...
Och moms kanske... SÄ dÄ Àr det inte sÄ farligt... De Àr ju inte sÄ roliga att skruva...
Sarbinburk Àr större invÀndigt..

AnvÀndarvisningsbild

Re: Har köpt en Amarok i sommar, vad har ni investerat i?

halvproffs  
#672208 All includid.

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).