Traktorer och processorer

Gårdstraktor

21 inlägg 9025 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gårdstraktor

Arvid0  
#520792
Lunsen skrev:Ja i södra Sverige. Räcker det med ett bakskär och kedjor? Normalt sett blir det inte mycket snö.
Jag vet inte, jag bor i Norrland [WHITE SMILING FACE].
Men spontant kostar inte en begagnad slunga många tusen men då ni väl oftast har sursnö (blötsnö) så går det ändå dåligt. Det funkar med frontlastare men kommer ta tid, för när skopan e full (eller innan) kommer inte en liten traktor orka trycka bort snön och du måste tippa någonstans.
Men ska du ut och hämta ved i skogen eller behöver du kraftuttaget till något? Om inte rekommenderar jag en lastmaskin som sagt.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Gårdstraktor

jannee  
#520849 En BM Buster (430)med den kraftigare framaxeln + frontlastare med både grus och snöskopa bör du få för en bra bit UNDER 60 tkr. Den duger gott och väl till allt arbete på en mindre gård. En 135 är kanske väl liten men med rätt teknik kan även den traktorn göra mindre underverk.
Går t.o.m. bra att köra i skogen ( i stenrika och kuperade Småland) med en 135:a, gäller bara att tänka till lite före än efter och ta vettiga lass på boggivagnen - helst inte ÖVER 5 m3. :grin:
Såga LÅGA stubbar och köra runt stenarna och inte GRENSLA :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gårdstraktor

Göt  
#520890
Lunsen skrev:Okej, tack för era svar. Det lutar åt en 135 för den är lite billigare.... hur mycket underhåll är där på en sådan? Den är servad regelbundet men det är tid att byta olja igen.


Har haft 2 135 or det du behöver göra är väl att byta olja var 100 e timme och var 1000 e timme i bakaxel hydraul och smörja smörjnipplarna var 10 och göra rent luftfiltret var 10 e timme om du har oljebadsfilter. nu efter 8000 timmar har jag bytt startmotorn som skar och bytt generator. Bromsarna är lite speciella och svåra att få till. Annars en slitstark traktor...

Finns gott om reservdelar att få tag i då den har sålts i många 100 000 tal över världen...

Användarvisningsbild

Re: Gårdstraktor

Göt  
#520900 Är för övrigt samma motor i BM 430 som MF 135 och BM 400 har samma motor som MF 35

Användarvisningsbild

Re: Gårdstraktor

Aqualize  
#521216
Göt skrev:Är för övrigt samma motor i BM 430 som MF 135 och BM 400 har samma motor som MF 35

Fel. MF 35 (med Perkins) har samma motor som i BM 320. 400 & 430 är direktinsprutade som 135:an.

Användarvisningsbild

Re: Gårdstraktor

Göt  
#521315 Tack för att du rättade mej 🤗 :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).