Verkstan

Startproblem

14 inlägg 3548 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Startproblem

Simon.M  
#521271 Hej har en bekant som har en MF 165 som krånglar vid start. Kommer bra med diesel innan insprutningspumpen men inget efter den när man försöker starta märkte jag när jag släppte på bränslerören. Men ger man den lite startgas så hoppar den igång direkt o pumpar diesel vad kan det bero på tror ni



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Startproblem

tallen100  
#521276 Sånt är svårt att gissa.. Går den som den ska för övrigt, svarar den ordentligt på gasen?

Avatar Fallback

Re: Startproblem

jannee  
#521278 Har varit ute för att elementen i bränslepumpen kan kärva (skära) och med dagens torra diesel är detta inte en omöjlighet, nu vet jag förstås inte hur bränslepumpen på en MF 165 är konstruerad.
Varför inte prova med att slå i en/eller halv flaska tvåtaktsolja i bränsletanken, någon skada gör det i alla fall inte.

Avatar Fallback

Re: Startproblem

tallen100  
#521280 Det är en stjärnpump/rotorpump på 165an, sitter en lite oval ring som det snurrar två vingar i som kallas lamellpump har jag för mej, sitter i bakänden på insprutningspumpen. har den blivit sliten så får du för dåligt med diesel ur pumpen.

Avatar Fallback

Re: Startproblem

Simon.M  
#521288 Letat lite på nätet men inte hittatnågot. är det möjligt att byta den där lamellpumpen enbart. Den svarar sämre på gasen med säger han än vad den borde

   TS
Avatar Fallback

Re: Startproblem

tallen100  
#521294
Simon.M skrev:Letat lite på nätet men inte hittatnågot. är det möjligt att byta den där lamellpumpen enbart. Den svarar sämre på gasen med säger han än vad den borde

Ja den går att byta bara lamellpumpen, troligen är det själva bladen som har blivit slitna men lika bra i så fall att byta själva "ringen" som dom snurrar i oxå.

Avatar Fallback

Re: Startproblem

Simon.M  
#521335 Ok låter bra det får forska i det imorgon då

   TS
Avatar Fallback

Re: Startproblem

Simon.M  
#521593 Fattar inte riktigt vad det ör mer man måste släppa för att få loss den någon som vet antar att det är axeln den sitter fast på men vet inte vart man släpper den

   TS
Avatar Fallback

Re: Startproblem

tallen100  
#521595 Lamellpumpen sitter i bakänden på insprutningspumpen, du ska alltså ta lös "gaveln" bak, sitter med några skruv.
Inte ta lös insprutningspumpen.

Avatar Fallback

Re: Startproblem

Simon.M  
#521773 Tänkte byta packningar i den med han köpte nån renoveringssats

   TS
Användarvisningsbild

Re: Startproblem

Bert1  
#521775 Tänk på att aldrig låta dom så längre tid med stoppen utdragen

Avatar Fallback

Re: Startproblem

källefall8  
#521804 Gäller det alla dieselmotorer med mekanisk stopp och vad är det som händer?

Avatar Fallback

Re: Startproblem

jannee  
#521809 Redan på 60 talet fick jag mig itutat att ALLTID föra tillbaka stoppreglaget efter att jag stannat motorn.
Risken för att stoppreglaget på något sätt kan kärva (vintertid frysa fast) är inte obefintlig.
Min röjsåg har ibland varit omöjlig att starta och då har det varit att stoppen inte gått tillbaka, syntes ej men efter en omgång med 555 har problemet upphört.

Avatar Fallback

Re: Startproblem

Hema  
#521886 Kanske därför Husqvarna börjat med återfjädrande stoppknappar. Om man har tid över kanske man skulle byta på röjsågen, 339:an och 390:n. 👍

Eller så är det för att hjälpa alla idioter som försöker starta med stoppet i... Ingen nämnd, ingen glömd. :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).