Socialt (mer om oss)

Oturstråden.

76 inlägg 19565 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Oturstråden.

MDin  
#520888 Det är nog läge att skydda sig. Tack för länkarna.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Oturstråden.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521129
MDin skrev:
Niking skrev:Mycket trist, men det är därför man ska dra ut sladden när det vankas åska...
/Niklas
Hela sommaren har jag dragit ur, i det här fallet kom det som ”en blixt från klar himmel”!
Jag hann dra ut nätet men inte adsl kontakten innan det small. Under dagen har jag bytt allt å hoppas att det inte smäller en gång till. Fick byta parabolhuvudet också och del i larmsystemet. Kostnaden till nu är uppe i 20 000kr.


Det går ju aldrig att gardera sig helt, men att dra ut sladden så fort man inte använder dator, tv etc, spar mycket elände + en del ström.

Och jo, jag har också fått lära mig den hårda vägen...

Angående åskskydd och dylikt, så har jag hört att det funkar bra om blixten slår ner någon kilometer från datorn/TV/... men knappast vid en fullträff på tomten. För då är det som sagt att dra ut sladden i tid, samt ha kontakten minst en halvmeter från uttaget.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Oturstråden.

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521213 För att få bra nytta av åskskydd ska man potential utjämna alla inkommande metalliska ledningar i huset och ansluta till en och samma skena. Denna skena ska sedan anslutas till ett bra jordtag. Man ska även dra en jordledning i marken runt huset/husen och ansluta till jordtag och skena. Då får byggnaderna samma potential och det lindrar mycket vid åsknedslag. I synnerhet om man har luftledningar i närheten av huset.
Dock lite arbete att göra fullgott skydd.

Användarvisningsbild

Re: Oturstråden.

halvproffs  
#554908 Frugan och jag skulle till Gävle i flera ärenden igår. Skulle först besöka badhallen iom att nu är det slut på sportlovet så det är nog lugnt tänkte vi. Problemet, fanns inte en parkeringsplats öht.

Då åkte vi till centrum för att boka resa på Ticket. När vi skulle parkera där så måste man ladda ner en app. Tar bara 30sek stod på skylten. Vilket det naturöigtvis inte gjorde. Ett problem var att google visade fel gata och det stod att det ej fanns någon parkering där fast vår bil stod där!
Träffade ett annat par där kvinnan var minst sagt rasande och ringde till Gävle kommun och skällde.
Blev att åka runt för att leta på en gata med vanlig kortautomat. Puh!
Tillbaka till badhuset i hopp om p.plats men icke.
Till Tierps badhus för där finns p.platser och även gratis. Kommer dit och stängt för dagen för rengöring av ventilation.

En ganska normal dag för mig🙄

   TS
Avatar Fallback
uffejohan  
#554917 Ni fick i alla fallen tur in till sta’n.... Tänk vad skönt det är på landet, inga P-avgifter, behövs inga appar och bada behöver man inte göra varje dag....😉😉

Avatar Fallback

Re: Oturstråden.

jannee  
#554918 Än värre blir det när "alla" ska till att ha en elplats för att ladda batteriet och kunna komma hem :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Oturstråden.

halvproffs  
#554939 En av alla gamla oturssaker. Hade några frötallar kvar att hugga och en bra bit från skogsbilvägen så jag tog traktorn dit. Eftersom det var rejält kallt fick traktorn gå på tomgång medans jag ägnade ca trekvart att ta reda på frötallarna.
På den stunden hann vattenpumpen skära så att motorn gick het och topplockspackningen gick sönder. Bara att bogsera hem med annan traktor. Dock hade toppen klarat sig som tur var.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oturstråden.

Blivande snickare  
#555005 Men vafan. Max oflax som en god vän hade uttryckt det.
Vad var det för traktor?

Avatar Fallback

Re: Oturstråden.

Hema  
#555026 Ibland är det en fördel med luftkylt..

Användarvisningsbild

Re: Oturstråden.

halvproffs  
#555034
Blivande snickare skrev:Men vafan. Max oflax som en god vän hade uttryckt det.
Vad var det för traktor?

Det var en MF 765. Ovanlig modell. Egentligen en 65 som var skogsutrustad från fabrik.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oturstråden.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555056 Vet inte om man kan kalla det otur...
Men jag har i vinter huggt lite vindfällen, har haft ett par som legat lite svårt till, lite för långt bort för att vinscha, och svårt att ta sig dit med traktorn. Men så gick jag och tittade och hittade en väg som nog skulle gå om jag backade ner, och det gick fint, jag hoppar ut traktorn tankar sågen, startar upp sågen och skall precis gå och hugga upp trädet då jag ser att det är dåligt med luft i bakdäcket, vågar inte stanna kvar där ifall luften pyser ut fort, så det vara bara att packa ihop och ta sig ut igen utan att få med nått virke, fick åka dit igen helgen efter med ny slang i däcket, och då gick det bra att få med sig virket hem...

Användarvisningsbild

Re: Oturstråden.

JensSkoog  
#555059
Zixten skrev:Vet inte om man kan kalla det otur...
............... startar upp sågen och skall precis gå och hugga upp trädet då jag ser att det är dåligt med luft i bakdäcket, vågar inte stanna kvar där ifall luften pyser ut fort, så det vara bara att packa ihop och ta sig ut igen utan att få med nått virke, fick åka dit igen helgen efter med ny slang i däcket, och då gick det bra att få med sig virket hem...

Tur - otur :?: :?:
Jag skulle väl säga att du handlade profylaktisk och kom dig undan
stora svårigheter genom att göra som du gjorde - så det kvalifierar
absolut till "Dagens Prestation" :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Oturstråden.

halvproffs  
#558149 Åkte med bilen en sväng nu när det var blötsnö och parkerade sen i carporten med fronten nära väggen. Dagen efter när jag skulle backa ut kom jag ingenstans och inte kunde jag köra framåt och ta fart .för väggen var för nära. Skulle till doktorn och var lite sen så jag tog den andra bilen.
När jag kom hem så måste jag undersöka varför det inte gick att backa därifrån. Visade sig att blötsnön under skärmarna hade ramlat ner på marken och frusit ihop till en stenhård vall vid alla fyra hkulen som effektivt hindrade all backning.

Otur är det väl inte men väldigt förargligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oturstråden.

halvproffs  
#598826 Mycket av det jag köper är det fel på innan jag öppnat kartongen.
Köpte en Lincoln migsvets och den var hopplös för mig att svetsa med. Tog hem flera kompisar som är svetsare, ingen kunde svetsa med den.
Efter en kunnig persons undersökning så konstaterades det att ingen eller lite gas kom fram till munstycket.
Vid monteringen hade klämman som höll fast slangen inuti svetsen tryckt ihop slangen så gasen inte kom fram som den skulle.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oturstråden.

Avslutat-02  
#598827 Kör med flusstråd så slipper du använda gas.... Är ändå lättast när man svetsar ute...
Vilket då jag brukar få göra vid 99% av gångerna svetsen ska fram....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).