ATV och UTV i skogen

Dags att köpa ATV - tips och ideer?

28 inlägg 20905 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

Ent  
#521081
berraX skrev:Intressant!
Det här får vi gräva mer i.

Jag skall även höra mej för lite mer om skillnader i försäkringskostnader.


Jag hoppas och tror att detta med besiktning endast handlar om A-traktorer, dvs ombyggda bilar som ungdomarna puttrar omkring med. Som jag uppfattat det är en ATV med T3A-registrering en annan kategori som inte är aktuell för besiktningskrav. Men vad vet jag?

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

totte  
#521110 Man går förstås till källan, Transportstyrelsen och tar reda på sånt här. Det stämmer som Ent säger, det är A-traktor, dvs ombyggd bil som får krav på kontrollbesiktning, inte traktor a, vilket är traktor för högst 40 km/tim.

Kontrollbesiktning:

Traktor a – nej.
A-traktor och traktor b – inte idag men krav på kontrollbesiktning införs i samband med att nya besiktningsregler träder ikraft den 20 maj 2018.


https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/Traktor/

Användarvisningsbild

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

Skogshuggarn  
#521125
berraX skrev:I

Jag skall även höra mej för lite mer om skillnader i försäkringskostnader.


Får man använda uttrycket "groteska skillnader"?.
Det är helt klart värt tiden att ringa runt och jmf både kostnader och villkor.

Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

Ent  
#521221 Jag helförsäkrar min Can-Am Outlander 450 Pro "traktor a" via Folksam, under 1000/år. Dock inte funderat över villkor eller självrisker, jag gick endast på premien. Ni som håller på och kollar, berätta gärna var ni landar.

Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

berraX  
#521268 Det är nog rätt som en del påpekar - ingen besiktning på traktor A. Jag tror att det har blivit en förväxling av A-traktor och traktor A. Inte så konstigt kanske. Transportstyrelsen vet förmodligen bäst....

Svårt att jämföra försäkringsr hos både TryggHansa och Folksam. De vill båda ha registreringsnummer först. Hos Folksam tolkade jag det dock som att de skiljer inte på traktor A och B.

Så summeringen blir väl då att B går 50kmh
istället för A som gör 40. Men det blir besikting vartannat år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

Vilsten  
#521300 Dessutom är det i dagsläget inte något hjälmkrav på Traktor A (enda registeringsform som inte har det) men det kan kanske komma att ändras.

Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

berraX  
#521306 Det får bli en Traktor B.
Samma försäkring som Traktor A.
Hjälmtvång kan jag leva med för det måste väl rimligen bara vara på allmänna vägar. På egen mark lär det inte vara några kontroller i alla fall....
Besiktning får jag ta. Hoppas att det inte är alltför kinkigt.
Och så går den fullt tillräckligt fort för de transporter som kan bli aktuella.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

Ent  
#521562 Jag funderade inte över kostnader för service under den 5-åriga garantitiden när jag slog till på min Can-Am 450 traktor ifjol. Nu var den in på en första /50-timmars service. 2350 Riksdaler, då ingick byte av motorolja och filter eftersom den är precis ett år. Nästa gång blir det 3350 men då byts tydligen olja i axlarna också plus att man smörjer nån bussning i variatorn och justerar ventilspel. Sen upprepas väl proceduren med årliga oljebyten, i praktiken var 50:e mil... Nu vet jag inte hur benhårda BRP skulle vara om något rasar på sommaren 2022 och man hoppat över några servicar, men man inte utesluta att det blir kalla handen.

Den som är i köpartagen kan ju passa på att få svart på vitt på vad som är obligatoriskt för garantin, och vad det kommer att kosta. Kanske går att göra en deal om man bara tänker på att ta upp det.

Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

berraX  
#521582 En dryg servicekostnad är väl ungefär som en försäkringspremie: Betala och garantin gäller. Låt bli att betala och den gäller inte.

Mycket kan man nog med lite god vilja göra själv till en betydligt lägre kostnad. Det kan låta fint med långa garantitider, men man får det inte gratis...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

Zxcvbn  
#522208 Är det inte så på moms maskiner att det ändå egentligen bara är 1 års garanti?

Jag kollade också på Cf moto förra året men slog till på en lätt begagnad, 50mil. Polaris Sportsman 570 -15 med servo och vinsch . Nu har jag brukat den 1 år utan problem, har monterat 27" däck och vinsch bak och dem grövsta bågarna fram och bak så nu är den redo för skogen.

Cf moto är nog inget man far ut i skogen med, enligt mig en kines man ska ploga gården med . Max.

Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

berraX  
#522213 Du menar att om privatperson köper kan det vara 3år men om det är ett företag blir det bara 1år?

I mitt fall blir det nog inte ren skogskörning utan mer att långsamt ta mej fram på stigar. Jag beställde en Goes med hasplåt. Ännu inte levererad så jag vet inte hur det kommer att fungerara...

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

Ent  
#522214 Den reflektionen har jag inte hört? Det är då inget min ÅF nämnt och de var i högsta grad medvetna om att det skulle momsas. Snopen är ordet om man skulle bli snuvad på garantin av skattetekniska skäl. Har detta verkligen drabbat någon?

Avatar Fallback

Re: Dags att köpa ATV - tips och ideer?

Hema  
#522236 Det är skillnad på köplagstiftningen. Som konsument har man större rättigheter, men det hindrar inte en säljare att ge bättre garantier än vad minimum kraven är.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).