Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

113 inlägg 30522 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#520665 2 likes .. jag blir generad ... men tack .. jag brukar ställa frågan, "vad är det för fel på svensk skogsindustri som tycker att ett av världens uslaste skogsbruk, är det bästa" och i första meningen på den tyska rapporten som lars länkade till får jag ett stöd i att något är väääääldigt fel i den svenska skogen "Timber from domestic forests is the basis for 1.2 million jobs in the forestry and forest-based industries. " men vaaa .. 11 miljoner hektar skog i tyskland ger 1,2 miljoner jobb ... vad sysslar vi med i sverige .. om man tittar på tysklands skogar så är det överallt vackra skogar, sen förbudet med kalhyggen kom över en natt 1992 så har industrin rättat in sig i ledet efter viss vånda och industrin är nu inriktad på kvalitet .... inte fiber och biobränsle, som är det enda den svenska industrins dögrävare (eller som dom själva tycker "innovatörer") envisas med att tjata om ... papper och papp kommer inte att göras i sverige om 20 år, och vad fan gör vi då med våra frånstötande granplanteringar ... och jobben, vad gör vi för fel ... en helt annan sak .. i årets björnjakt får närmare 300 björnar skjutas ... varför då, vi har en liten population björnar och borde inte skjuta några alls, läste om kanada där man i tex british columbia förbjudit all jakt på björnar, och så är det på många håll i världen, även europa, rumänien tex har förbjudit all jakt på rovdjur ... det moderna samhället börjar sakta förstå hur ett ekosystem ska vara för att fungera, när gör vi det i sverige ...

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

sveakatten  
#520686 Nu sket det sig igen. :oops:

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Palakangas  
#520689 "11 miljoner hektar skog i tyskland ger 1,2 miljoner jobb" .
Ännu mera felaktiga uppgifter. Som vanligt från denna skribent.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Lars Lundqvist SLU  
#520886
ulf 1 skrev:i första meningen på den tyska rapporten som lars länkade till får jag ett stöd i att något är väääääldigt fel i den svenska skogen "Timber from domestic forests is the basis for 1.2 million jobs in the forestry and forest-based industries. "


Och lite längre fram ges en lite tydligare definition:
"forest-based industries (timber,
paper and printing)"

Om man tolkar "forest-based industries" som alla som använder träfibrer på nåt sätt så blir det många även i Sverige. Men vi är ett litet land och istället för att exportera olja, som Norge, så exporterar vi en stor del av våra träfibrer.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#520928 ja är det inte märkligt att det mesta vi exporterar blir stora pengar i andra länder ... vi skeppar billigt virke till länder där fiber växer 20 gånger fortare av en enda anledning, vi säljer det så billigt att ingen kan konkurrera i dessa länder ... ska man skratta eller gråta .. men det är ju svaret på alla frågor om varför vi har världens sämsta skogsbruk (för våra skogsägare) förädlingsvinsterna går rakt ner i andra länders fickor .. och hur många jobb ger denna industri i sverige, 23 miljoner hektar (det mesta tragiska planteringar) ger 60 tusen jobb enligt industrin själv, om vi på konstgjord väg drar in ALLA som vidrör en planka, alltså folk på bauhaus, byggmax osv, så blir det ändå bara 200 tusen .... jämför tyskland och det borde vara 2,5 miljoner människor... ett utdrag ur svensk skogsindustris propaganda ..."The forest industry employs over 60,000 people directly and, together with its suppliers, is responsible for around 200,000 jobs (2011)." min fråga kvarstår ... vad fan sysslar vi med, och varför förstör vi vår natur ... för ingenting ...

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

jannee  
#520933 Sia om framtiden är inte lätt men............................
Nu håller miljöpartiet med hjälp av sossarna på att försöka fasa ut fossildrivna bilar.
Vad blir nästa steg?
Varför inte ett förbud på att använda plaster (olja) till bl.a förpackningar o.s.v.
Allt detta kan i sin tur innebära att det verkligen kan bli en enorm efterfrågan på trädråvara, fiber, just det som Uffe så hjärtligt avskyr.
Kan "kanske" gå så långt att det blir just massaveden som i framtiden blir skogsägarens kassako och inte bautastora träd (gran och tall)
Miljöeffekterna kan kanske också påverka vädret att det i framtiden blir svårt för att inte säga omöjligt at få grovskog (sågbart virke).
Torka, tallstekeln, granbarkborren, stormar kan göra att det blir omöjligt att bedriva ett skogsbruk som vi tidigare gjort - vem vet?
Ett rationellt högmekaniserat skogsbruk som endast satsar på hög fiberproduktion (massa) kanske är något vi i framtiden får uppleva.
Se bara på hur jordbrukets rationaliserats och förädlats. För bara 50 år sedan tog man 1 höskörd och i gynnsamma fall kanske 2, numera upp till 4 skördar på en vallodling. Hur många ton mer/ha ger säden gentemot vad den gav för 50 år sedan. Vad är det som inte säger att skogsbrukets kommer att stå för en liknande utveckling.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Amatörhuggare 62  
#520946 En röjkompis.
Hade läst på Facebook.
Att bensin var inte för dyr.
Förrän skogshuggare tog till
Bågsågen igen.
Och det skulle ju vara bra.
För då gick d inte åt så mycket skog.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#521016 jannee, det är alltid svårt att se in i framtiden, och de flesta spekulationer brukar bli helt åt helvete om man rättar med ett ärligt facit ... jag har ett stort bibliotek och där brukar jag läsa mycket som aldrig kommer att nå vårt kära nät, (vem trodde internet och mobilen skulle se ut som idag för 30 år sen .. ingen givetvis) de böcker som skrevs om framtiden 1970, har alla totalt missat allt viktigt som hänt .. jag har ett 20 tal böcker från den tiden som oftast har horisonten vid år 2000, inget av det dom tror om sverige 30 år senare har infriats .. ett par exempel: vi kommer alla att ha ett liten jetdriven bil utan hjul i garaget ... en väldigt vanlig gissning .. eller den här som ALLA trodde på " vi kommer bara att jobba två timmar om dagen, resten är fritid och vi sitter och diskuterar filosofiska problem och livet har blivit en enda lång njutning, men vi tjänar lika mycket" den slutsatsen drog man på att robotarna skulle ta över produktionen, och där fick man ett halvt rätt, men missade att detta inte gav människor ett paradis och pengar, utan ett helvete med arbetslöshet och stress på arbetsplatserna, och ingen arbetstidsförkortning, snarare tvärtom, och långa resor hem till förorterna .. när det gäller din titt i kristallkulan jannee, så är den nog helt uppåt väggarna, fibrer växer 20 gånger fortare runt ekvatorn, och kan vi skicka vårt virke till kina 1200 mil så kan vi väl köpa massan från brasilien 600 mil bort, eller vad tror du ... och betalningen för massavirket går ju redan nu jämt upp med "skörda och skota" kostnaden, så det var väl en gissning som inte fått mogna riktigt ... vi blir allt mer lurade in i en farlig återvändsgränd för var dag som går, när jag och min fru skaffade första lägenheten på söder i sthlm 1973, så betalade vi 260 i hyra, min lön var 3000 i månaden, jag kunde alltså betala hyran för ett helt år på en månadslön, vem kan det idag, som bor på söder ... snacka om att vi är blåsta ...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).