Öppna kategorin

Farmartank som brandsläckningsberedskap

6 inlägg 2944 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Farmartank som brandsläckningsberedskap

Midgård  
#520945 Jag har ett par gamla avlagda farmartankar och tänker fixa till en med pump för vattenfyllning och brandbekämpning för att ha i beredskap i händelse av markbrand.
Är det någon på forumet som gjort något liknande och har förlag på lösning? Förslag på pump och slang?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Farmartank som brandsläckningsberedskap

bgl  
#520955 Vi har en 1000-liters tank på kärra efter pickuppen.
Använder minsta Hondapumpen med 1 tums slang. Går lite sakta att fylla men om vilket Gud förbjude skulle den behövas till brandsläckning i stället för bevattning är den pumpstorleken passande för tankstorleken. Tar vattnet i tanken slut för fort riskerar släckningsförsöket bli meningslöst.
Jag har börjat planera för en gammal farmartank på skotaren. Har fått rådet att förstärka tanken, lär inte hålla för transport fylld med vatten. Tänkt pumpstorlek ca 600l/min som är det mesta som går i 2 tums slangar. grövre slangar blir otympligt. Antingen köper man en Hondapump för ca 6000+moms eller en piratdito för ca 1500+moms (P Lindberg eller liknande)
Sen ska man inte inbilla sig kunna släcka skogsbränder med så små vattenmängder, men blöta marken närmast ett hus går kanske.

Avatar Fallback

Re: Farmartank som brandsläckningsberedskap

Midgård  
#520979 Tack för tips. En bonde i grannbyn har en 3 m3 tank på en kärra för att köra vatten till djuren. Han har släckt 3 markbränder i grannskapet under de 2 senaste veckorna. Detta innan brandbilarna hann fram. Det viktiga tror jag är, att vara tidigt på plats.
Jag har tänkt ställa tanken på en liten 6 tons timmerboggikärra.
Jag ska kolla om någon av mina tankar har skvalpskott. Om inte kan det nog bli lite stora påkänningar vid mycket skvalp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmartank som brandsläckningsberedskap

Skogshuggarn  
#521192
Midgård skrev:Jag har tänkt ställa tanken på en liten 6 tons timmerboggikärra.
Jag ska kolla om någon av mina tankar har skvalpskott. Om inte kan det nog bli lite stora påkänningar vid mycket skvalp.


Körde tankbil i det militära efter slutförd grundutbildning

"Min" var ursprungligen anpassad för flyget, och där ska det ju gå fort som f-n att balja upp ett stridsflygplan.
Inga fack alltså, så det krävdes ju en viss körteknik. Speciellt när det var "bråttom -bråttom", och man åkte med halv tank - vintertid!.

Problemet är dock enkelt åtgärdat. se alltid till att åka "full" :d

Avatar Fallback

Re: Farmartank som brandsläckningsberedskap

Midgård  
#521200 Precis. Halv tank innebär stora fria vätskeytor och det är mer kraft i vattnet när det rör sig än man tror. Jag kollade i min farmartank och den har inga skvalpskott.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farmartank som brandsläckningsberedskap

molnia  
#521604 Far fyllde upp en ibc tank för detta syfte när det var som varmast. Jag skulle beställa hem adapter så man kunde ansluta något vettigt på den i botten. Fick bli 2 adaptrar från 90x4 ner till 1" gänga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).