Skogsekonomi

Vad är godkänt att använda skogskonto-pengar till?

18 inlägg 14966 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är godkänt att använda skogskonto-pengar till?

Mats_Bergman  
#520741 Hej,
Jag undrar om man får använda pengar från skogskontot till att köpa en rotorslåtter till traktorn. Det är ju inte helt skogsrelaterat, men gården har både skog och åkermark. De flesta fälten är utarrenderade, men det är några fält som jag behöver slå själv så de inte växer igen.
Någon som vet?
/Mats



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Vad är godkänt att använda skogskonto-pengar till?

Vedproducent  
#520742
Mats_Bergman skrev:Hej,
Jag undrar om man får använda pengar från skogskontot till att köpa en rotorslåtter till traktorn. Det är ju inte helt skogsrelaterat, men gården har både skog och åkermark. De flesta fälten är utarrenderade, men det är några fält som jag behöver slå själv så de inte växer igen.
Någon som vet?
/Mats

Så klart du kan använda dom pengarna. Sen blir det ju en inventarie som ska ha en avskrivningsplan så rakt av kan du ju inte betala den.

Avatar Fallback

Re: Vad är godkänt att använda skogskonto-pengar till?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520749 Du kan köpa brännvin för alltihop om du vill. Oavsett vad du tänker använda dem till så är det en beskattningsbar intäkt när du tar ut dem. Så kan du göra en investering på motsvarande belopp om du vill leka med siffrorna för att få ett nollresultat.

Avatar Fallback

Re: Vad är godkänt att använda skogskonto-pengar till?

Ldsaren  
#520759 Direktavdrag 20000 kr om de inte har höjt det

Användarvisningsbild

Re: Vad är godkänt att använda skogskonto-pengar till?

ananders  
#520760
Ldsaren skrev:Direktavdrag 20000 kr om de inte har höjt det


Direktavvdrag för inköp av inventarier är ett halvt prisbasbelopp, 2018 är direktavdraget 22750 kr.

Användarvisningsbild

Re: Vad är godkänt att använda skogskonto-pengar till?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520800
ananders skrev:
Ldsaren skrev:Direktavdrag 20000 kr om de inte har höjt det


Direktavvdrag för inköp av inventarier är ett halvt prisbasbelopp, 2018 är direktavdraget 22750 kr.


Plus moms, är väl bäst att tillägga...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad är godkänt att använda skogskonto-pengar till?

Vilsten  
#520831 Ja moms är ju alltid direkt avdragsbar. Så man för ju dra av hela momsen även om inventarier ska skrivas av.

Användarvisningsbild

Re: Vad är godkänt att använda skogskonto-pengar till?

Mats_Bergman  
#520875 Tack för bra svar, men jag är inte helt säker på att jag fattar iallafall. Jag är helt ny på detta.

Säg att rotoklipparen kostar 50000.

Jag tar ut 50000 från skogskontot, och betalar den med.

Ska jag sedan dra av ca 20000 kr som jag inte behöver betala "inkomstskatt" på?`och alltså betala in inkomstskatt på 30000?

Det där med avskrivning är jag inte helt med på heller.
Ska jag skriva av värdet på klipparen enligt någon form av avskrivningsplan och ta upp den som en inventarie i bokföringen?

Som ni säkert märker är jag ny på detta. Min far har skött allt sådant här tidigare, men han gick bort i våras och nu funderar jag på om det är smart att köpa rotorklipparen innan arvsskiftet blir klart, eller om jag ska strunta i det och skatta för alla pengarna som finns på skogskontot.

/Mats

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är godkänt att använda skogskonto-pengar till?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520879 Betala inte hela din investering direkt med skogskontot utan bara det som skrivs av. På så sätt slipper du betala skatt för uttagen från skogskontot. Detta kräver visserligen att du har tillgångar från t.ex. ett vanligt arbete för att betala med men borde bli totalt bäst för dig.

Användarvisningsbild

Re: Vad är godkänt att använda skogskonto-pengar till?

Göt  
#520903 skogskontot kan du ju också använda att ta ut som lön och sprida ut det på 10 år, är väl lite så det är tänkt. Sen är det till för att det kommer kostnader efter avverkningen markberedning, plantering, röjning och lejer du för dom så är de direkt avdragsgilla...

Avatar Fallback

Re: Vad är godkänt att använda skogskonto-pengar till?

Ldsaren  
#521066
th skrev:Betala inte hela din investering direkt med skogskontot utan bara det som skrivs av. På så sätt slipper du betala skatt för uttagen från skogskontot. Detta kräver visserligen att du har tillgångar från t.ex. ett vanligt arbete för att betala med men borde bli totalt bäst för dig.
Alternativt , låna på bank och betala tillbaka med avskrivningstakten och ta från skogskonto då .

Avatar Fallback

Re: Vad är godkänt att använda skogskonto-pengar till?

Ldsaren  
#521067 Man får sätta in max 60% på avverkningenrätt och 40 på leveransvirke på bruttosumman .

Avatar Fallback

Re: Vad är godkänt att använda skogskonto-pengar till?

Vilsten  
#521070
Mats_Bergman skrev: Min far har skött allt sådant här tidigare, men han gick bort i våras och nu funderar jag på om det är smart att köpa rotorklipparen innan arvsskiftet blir klart, eller om jag ska strunta i det och skatta för alla pengarna som finns på skogskontot.

/Mats


Vid arv och gåva kan skogskontot överlåtas till nya ägaren. Gäller dock inte om det blir ett köp. Så det beror lite på hur arvsskiftet kommer att gå till.

Mitt råd är att ta kvalificerad hjälp med arvsskiftet. Är väl investerade pengar!

Användarvisningsbild

Re: Vad är godkänt att använda skogskonto-pengar till?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521178
Ldsaren skrev:
th skrev:Betala inte hela din investering direkt med skogskontot utan bara det som skrivs av. På så sätt slipper du betala skatt för uttagen från skogskontot. Detta kräver visserligen att du har tillgångar från t.ex. ett vanligt arbete för att betala med men borde bli totalt bäst för dig.
Alternativt , låna på bank och betala tillbaka med avskrivningstakten och ta från skogskonto då .

Tänkte inte på det :oops:, har aldrig köpt något på avbetalning.

Avatar Fallback

Re: Vad är godkänt att använda skogskonto-pengar till?

alias  
#710996 Och så var inlägget med den förhatliga spelreklamen ovan anmält! 😁

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).