ATV och UTV i skogen

Vägskrapa/väghyvel/vägsladd till ATV

3 inlägg 9282 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vägskrapa/väghyvel/vägsladd till ATV

Temlav  
#520707 Hej allihop,

Jag funderar på att införskaffa (bygga eller köpa) en enskärig vägskrapa/väghyvel/vägsladd för att enkelt kunna släta till hemma på baksidan garaget, och möjligen skrapa bort lite is på infarten när man inte lyckats styra bort all snö innan den hunnit köras fast...

Det handlar alltså inte om att sladda flera km bilväg till salsgolvsstandard, utom att släta ut lite ojämnheter och rycka upp lite (o)gräs som kommer upp allteftersom, på en grusad yta på typ 250-300 m2.

1533824549_skrapa.jpg


Det torde finnas många med erfarenhet av dessa, och jag är intresserad av att höra på dessa erfarenheter! Små som stora, bra som dåliga.

Vad ska man tänka på?
Vad ska man undvika?
Det lutar mest åt att det blir att bygga nåt själv. Nåt som är lite tyngre och kraftigare än de som jag sett finns att köpa färdiga på marknaden idag. (åsså är det ju ganska kul att göra nåt eget...)



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vägskrapa/väghyvel/vägsladd till ATV

Robertberg  
#520745 Jag har väldigt lite erfarenhet, men möjlighet att anpassa hur mycket vikt som läggs på skärstålet är nog ett måste. Och djup.
Likaså att kunna ställa sladden så att den går vid sidan om fyrhjulingen tror jag är användbart också, om man vill köra nära tex staket eller husvägg.

Avatar Fallback

Re: Vägskrapa/väghyvel/vägsladd till ATV

Hema  
#520844 Något som jag tycker saknas på nästan samtliga är möjlighet till att både kunna ställa vinkeln på skäret och samtigt lätt kunna höja upp, om man ska passera något man inte vill skrapa/sladda. Även för att kunna backa och ta omtag eller vända.

Även kunna sidställa sladden som Robertberg nämnde är en bra funktion. Kan göras antingen med svängbar dragstång eller styrning på hjulaxeln.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).