Traktorer och processorer

Köpråd - traktor för den oerfarne

65 inlägg 47330 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519510 Ovanligt märke men relativt ny ändå

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

Ingoberra  
#519513 Det där är väl en lambo i grund å botten?

Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

jannee  
#519517 Jag skulle då ALDRIG gå på att köpa en italienare.
Är du inte för djävlig på att skruva och finna delar så passa dig.
20 år gammalt uddamärke, vad säger det dig egentligen.
Har kanske inte gått så många timmar - orsak??????
Bättre att betala "något" mer men få ett fordon som det finns delar till granngårds, eller inom rimlig tid/avstånd.
Däcken - vill du verkligen ha en traktor med golfbanedäck - kör över en "något" ojämn sten =punka.
För övrigt finns det knappt någon maskin som tillverkats i Italien som har någon längre hållbarhet.
EX Zorzi som är en stor släp och semitrailertillverkare, där måste du köpa den absolut dyraste modellen för att få något som liknar kvalitet, ändå måste elsystemet ofta modifieras/förbättras.

Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

axwell  
#519521 Hürlimann är väl i grunden tillverkad i Schweitz, när Same och Lamborghini kom med i bilden vet jag inte.
Kan tänka mig att dom andra kom in senare.

En ganska smal traktor, hur smal beror på däckbredden.
Bra däck om om de har sanka områden, men är det mycket av sprängsten od. så är nog traktormönstrade att föredra.

Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

jannee  
#519524 Hürlimann tillverkas i Treviglio sedan slutet av 70 talet om jag inte missminner mig.

Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

Hema  
#519546 Om den inte står för långt bort kanske den kan vara värd ett besök. Samt stör mig också på dessa som målar över allt.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519584 Du hittar då specialare!
Jag skulle gå på en äldre av de stora märkena, jag personligen gillar Ford & New Holland men även
Ferguson, Case, IH och andra fullprismärken är helt okej, det viktiga är att du kan få tag i delar till den
och att den är snygg, helst blå.

Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519590 Finns även valtra i blått :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

Hema  
#519598
gnisten83 skrev:Finns även valtra i blått :mrgreen:

Tror han syftar på blått blod.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

ATD  
#520678 Hej allihopa, och tack för ert engagemang. 🙂 Jakten går vidare. Jag hoppar nog Hürlimann, känns lite för osäkert med ett uddamärke och det kan nog bli problem den dagen jag vill sälja den.

Dock har det kommit ut en Volvo BM 2204 för 97k (privat) på blocket som jag skall kika på imorgon. Så kom igen, berätta allt ni vet och känner om denna traktor. Jag hittar nästan ingenting när jag söker på nätet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520691 Alla frågor om 2204/2254 som hamnar på maskinisten.net kommer alltid fram till att den drivna framaxeln är en riktigt dålig konstruktion då den bl.a. är utan navreduktion och lite andra dåliga lösningar.
Oftast är handbromsen kass och svår att byta.
Priset är på tok för högt om du inte får massa redskap till.
Sitter de lastare på den måste du lyfta framaxeln för att få nån uppfattning hur sliten/glapp den är i framvagnen.
För dom pengarna får du ungefär en Valmet 505 och de är en betydligt bättre traktor

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

ATD  
#520701 Hej, tack. Detta gjorde det lite enklare att fortsätta vänta på den rätta traktorn. Jag har ju inte bråttom. 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520702 Sök på 2200/2250/2254 så borde de dyka upp en heldel på maskinisten .
2204 är nog lite ovanligare än resten men 2254 är nog identisk förutom effekten

Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520719 Bra eldre traktora men eg har ikkje skrudd på dei men har kjørt dei: Fiat 640, Fiat 540, Fiat 80-90,valmet 305 John deere 1140, John deere 1950 og selfølgelig Mf 135 alle utanom 305 og 135 hadde firhjulstrekk. Styr unna deutzh, case 685, 885 den serien der. Velg ein som ikkje er for høg i forhold til bredda ellers får du veltefølelse med ein gong da blir litt skrått.

Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520720 Spesielt valmet sin 305 hadde mange hk i forhold til vekta, kvikk,drog bra og hadde bra svingradius med 2 wd. Hytta er jo små på dei traktorane der då, men eg likte den eg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).