Traktorer och processorer

Valtra A74 - inget för skogen?.

24 inlägg 18583 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valtra A74 - inget för skogen?.

Skogshuggarn  
#520603 Synpunkter?.

Ser ut som ett veritabelt "skatbo" kring ramen.

1533744012_20180808_174933.jpg
1533743949_20180808_175021.jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Nya Valtra A75 - inget för skogen?.

Helmer95  
#520605 Jag har aldrig sett Valtras A-serie som ett rimligt alternativ för skogen. Trångt och jäkligt i största allmänhet i dom där.

Avatar Fallback

Re: Nya Valtra A75 - inget för skogen?.

tallen100  
#520609 Vill någon ha en traktor i skogen så skaffa en sån, enligt bilden så lär den bli stående där :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Nya Valtra A75 - inget för skogen?.

A.Lundbäck  
#520612 Har kört Valtras mindre modeller sedan -89. 405/455/565/A75/A95 och nu senast A93. Kan hålla med om att de är i minsta laget utrymmesmässigt om man ska köra heltid. Men som deltidare, på helger och kvällar, så är det väldigt smidiga och lätta och större maskiner har aldrig varit ett alternativ. Då vi har mycket myrmark är detta ett krav för oss. Ha tittat en del på nya A94 men tankarna går hela tiden tillbaka till gamla Volvo 700 när jag ser hytten och vyn bakifrån? Känns som jag gjorde rätt att satsa på den lättaste modellen, med största motorn. Men det som är optimalt för mig är inte säkert att det passar andra lika bra. Många parametrar att väga in. Prisnivån har samtidigt dragit iväg rätt ordentligt för oss månskensbönder som gillar att påta i skogen och hålla fint.

Avatar Fallback

Re: Nya Valtra A75 - inget för skogen?.

H-P  
#520653 Stämmer tråden A75? Eller skall det vara A74

Användarvisningsbild

Re: Nya Valtra A75 - inget för skogen?.

Skogshuggarn  
#520667
H-P skrev:Stämmer tråden A75? Eller skall det vara A74


Då vet du mer än både undertecknad och åf, men jag "reserverar" mig H-P.

Tog ingen bild, men kolla även vart man har valt att placera/flytta tanken - osv.
Man undra ju om alla "ny Valtror" kommer att få dessa lösningar?. Isf har man ett modellprogram som mera vänder sig till "Skånska slättlandsjordbrukare" än skogen.

De som tillverkar eftermarknadsskydd lär iaf få bråda dagar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya Valtra A75 - inget för skogen?.

Skogshuggarn  
#520671
A.Lundbäck skrev:Har kört Valtras mindre modeller sedan -89. 405/455/565/A75/A95 och nu senast A93. Kan hålla med om att de är i minsta laget utrymmesmässigt om man ska,,,,,osv. .


Tycker inte att det är några större bekymmer att ta mig runt i "gamla" A75 och spaka vagnet (är 1.85 i strumplästen), men visst!,,,det finns rymligare alt.
Det är fö som du säger,,,"det som inte passar andra kanske passar mig bättre" sett utifrån olika parametrar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya Valtra A75 - inget för skogen?.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520676 Om valtra är skogstraktor eller ej kan väl alltid diskuteras men jag anser fortfarande (efter bm650,Valmet/valtra 805,6550) att bukplåtar absolut behövs och nog även sidoskydd upp till golvet för även om de varit släta under så tål inte tankens bottenplugg stenkänning(testat de) och finns växellänkage o dvs el längs bakkroppens sidor som behöver skydd vid körning utanför plana o risfria fält

Användarvisningsbild

Re: Nya Valtra A75 - inget för skogen?.

Skogshuggarn  
#520683
gnisten83 skrev:Om valtra är skogstraktor eller ej kan väl alltid diskuteras men jag anser fortfarande (efter bm650,Valmet/valtra 805,6550) att bukplåtar absolut behövs och nog även sidoskydd upp till golvet för även om de varit släta under så tål inte tankens bottenplugg stenkänning(testat de) och finns växellänkage o dvs el längs bakkroppens sidor som behöver skydd vid körning utanför plana o risfria fält


(Jordbruks)traktorn har väl i alla tider varit en "kompromiss" i skogen. Det finns dock de som är mer eller mindre lämpade för ändamålet redan "från fabrik" sas.

I min värld så har Valmet/Valtra alltid "tillhört" den förstnämnda kategorin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya Valtra A75 - inget för skogen?.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520700 Enligt vissa Valmetfantaster så är ju dom redan färdiga för skogsarbete, trots att eftermarknaden erbjuder
bukplåtar mm. Så slutsatsen är tydligen att Valmet slutat vara annorlunda än andra märken?
Eller kan vissa fantaster komma med mer upplysningar vilka modeller som gäller nuförtiden?

Avatar Fallback

Re: Nya Valtra A75 - inget för skogen?.

snurra  
#520703 Självklart kör man yta bukplåt, kört i 13 år, inte hänt något än

Avatar Fallback

Re: Nya Valtra A75 - inget för skogen?.

olli  
#520709 Men när länkagen till växellåda förstörs av grov tallbange som fastnat i slirskydden, då blir det dyrt.

Avatar Fallback

Re: Nya Valtra A75 - inget för skogen?.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520711
olli skrev:Men när länkagen till växellåda förstörs av grov tallbange som fastnat i slirskydden, då blir det dyrt.

Lät som du provat?

Avatar Fallback

Re: Nya Valtra A75 - inget för skogen?.

olli  
#520717 Inte personligen, men jag vet dom som har.

Avatar Fallback

Re: Nya Valtra A75 - inget för skogen?.

olli  
#520718
olli skrev:Inte personligen, men jag vet dom som har.
Glömde säga att min A72 är fullbepansrad undertill från proffssmidet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).