Traktorer och processorer

Mest prisvärda traktorn runt 125hk

43 inlägg 20140 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

JohannesG  
#520548
Hema skrev:Vet en MB-trac 1000, som är till salu utanför Fritsla om det skulle vara intressant.

Nej tack. Har som jag tror du vet två MB trac, varav en 1000. Och denna har jag tänkt att göra mig av med någon gång framåt och mest troligt ersätta med en Valtra 8050 eller möjligen en 8150, beroende på vad jag hittar då. Valtra eller Valmet tror jag är det rätta för mig (oss), men tror inte jag vill ha en så gammal som Valmet, även om jag ibland förtjusas över enkelheten i 05-serien. :wink:

För att förtydliga. Denna tråds syfte är inte att vägleda mig i ett traktorköp, jag tror att jag har ganska bra koll på vad jag behöver där. Denna tråds syfte är att diskutera och gärna komma fram till vilket märke som anses mest prisvärt i denna storleksklass (125hk) utan att göra avkall på komfort och ergonomi. Jag satte ett pris på max 250tkr för att informationen som kommer fram skall passa en bredare målgrupp. Men om "prisvärdheten" är märkesbunden kan det ju även stämma på dyrare traktorer. Vissa märken betalar man för loggan, andra för kvalité och funktion.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

stegmaster  
#520586 Er M modellerna helt uteslutet hos dig??
Dessa er det ofta hyggligare pris på enn 6000 serien tycker jag mig sett.
Dom ligger ju dessutan bra til effektmessikt med dina krav på 125hk.

Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

JohannesG  
#520590 Vad innebär M modellerna? Jag är dåligt insatt i dessa. N-serie light eller föregångare till denna?

Som sagt, bara för att förtydliga igen, även om jag tacksamt mottager tips:
För att förtydliga. Denna tråds syfte är inte att vägleda mig i ett traktorköp, jag tror att jag har ganska bra koll på vad jag behöver där. Denna tråds syfte är att diskutera och gärna komma fram till vilket märke som anses mest prisvärt i denna storleksklass (125hk) utan att göra avkall på komfort och ergonomi. Jag satte ett pris på max 250tkr för att informationen som kommer fram skall passa en bredare målgrupp. Men om "prisvärdheten" är märkesbunden kan det ju även stämma på dyrare traktorer. Vissa märken betalar man för loggan, andra för kvalité och funktion.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

Ådii  
#520597
JohannesG skrev:Vad innebär M modellerna? Jag är dåligt insatt i dessa. N-serie light eller föregångare till denna?


M-serien är en fyrcylindrig modell av T-serien i princip. Har även den tanken i ramen som Mezzo och Mega så i skogen kan den nog vara ett alternativ. Finns i 120-150hk och 91/l min hydraulik förutom 120e som har 82l/min. Har 2,56m i axelavstånd.

Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

JohannesG  
#520601 Så storleksmässigt är den jämförbar med 8000serien fast fyrcylindrig och nyare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

Ådii  
#520617
JohannesG skrev:Så storleksmässigt är den jämförbar med 8000serien fast fyrcylindrig och nyare?


Ja är väl så, med lite modernare reglage och säkert tystare hytt. Men har bara sålts i tror jag 3 år så är väl därför de är lite sällsynta.

Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

stegmaster  
#520632 Ja, typ som denna.
Dessutan finns dessa med turbin (som tilval), vilket inte finns på T serien.
https://www.finn.no/b2b/agriculturetrac ... =125612334

Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

JohannesG  
#520643 Turbinen är ju främst intressant för skogskörning. Vid väg och fältarbete är inte fördelarna lika stora, snarare en nackdel. Låser aldrig 100%, blir därmed törstigare och upplevs svagare då det alltid slirar minst 2%.

Och sedan, men det är min personliga åsikt, tycker jag det känns fel med turbin. Är kopplingen uppsläppt och växel i skall traktorn röra sig, oavsett tomgång eller maxvarv, oavsett uppför eller nerför.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

stegmaster  
#520652
JohannesG skrev:Turbinen är ju främst intressant för skogskörning. Vid väg och fältarbete är inte fördelarna lika stora, snarare en nackdel. Låser aldrig 100%, blir därmed törstigare och upplevs svagare då det alltid slirar minst 2%.

Och sedan, men det är min personliga åsikt, tycker jag det känns fel med turbin. Är kopplingen uppsläppt och växel i skall traktorn röra sig, oavsett tomgång eller maxvarv, oavsett uppför eller nerför.

Ok, ja alle har vi olika åsikter, men då blir min följfråga om du testat nån traktor med turbin??
Jag ser bara fördeler med detta, inte bara i skogen, utan vid snöröjning, start med tunga släp på väg, arbete med pallyft mm...……………
När du passer stallspeed vid ca 1200rpm, känner du garantert inga skillnad mot en utan, er min påstand.
Sen kan du nog nåstan dubbla livstiden på den vanliga kopplingen.
Slipper dessutan en masse växling som man får göra med en utan, då man kan slira igång på högre gear, utan att kopplingen skadas.
T,eks drar jag igång på växel 2H med släp och grävaren på (på vanlig väg), sen bara knappkopplingen direkt til 4H.
Du kan ju forsöka göra samma med en utan. 8)

Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

JohannesG  
#520660 Ungefär så tänkte jag du skulle svara 🙂

Min erfarenhet med turbin är väldigt begränsad. Så det är klart att jag kanske skulle kunna vänja mig. Men både jag och pappa är överens om att vi dels inte riktigt trivs så bra med det och främst att det inte tillför något för vår del. Men helt klart åsikterna är delade, och skall inte säga att du har fel i det du skriver.

Helt klart sliter det mindre på kopplingen om den inte används lika mycket, ganska logiskt. Men om motiveringen är att slippa växla lika ofta med spaken skulle jag hellre lägga mer pengar på en bättre Powershift. Minimal effektförlust på alla växlar.

Kan vi gå tillbaka till ämnet nu? Finns säkert någon lämpligare tråd att diskutera turbinkoppling.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

stegmaster  
#520688
JohannesG skrev:Kan vi gå tillbaka till ämnet nu? Finns säkert någon lämpligare tråd att diskutera turbinkoppling.

Absolut, misstänkte bara att du inte testat ut en traktor med turbin. :wink:
Men som du säger back to topic.

När det gäller MF du visar bild av ovan här, så funderar jag egentlig bara på hur man lyckas köra ner et Michelin bakdäck til 40% kvar, på 2900t??
Måste gått mycket vägkörning på asfalt, eller kan det vara så att denna MF modell visar traktortimar(altså vartalsberoandet timar)?
Normalt går ju et michelin bakdäck 5000-8000t va jag vet.
Men den har ju ingen lastare, så den kanske gått som dragare med et tungt släp eller redskap. :???:
Hur som helst ska man alltid vara tveksam til så lite timar på en så gammal traktor, så säljaren bör ha en bra forklaring på hur detta ligger til.
Det påstås ju att det juksas lika mycket med timar på traktorer som det det juksas km på bilar, så man bör kolla en sådan traktor nogrant om det verkar sannolikt.
Nu kan jag lite om MF, men priset verkar ju vara veldig lågt om traktoren er i så bra skick som den bör vara med endast 2900t, så denna bör nog kollas nogrant innan man öppnar planboken.

Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

JohannesG  
#520694 Precis så tänker jag med. Det låter lite för bra för att vara sant. Och då är det ofta något lurt. Men har sett flera sådana annonser med MF i likvärdig årgång skick och pris. Någon med erfarenhet av MF som kan komma med lite ljus över vad som egentligen är riktigt här?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

Hema  
#520706 Hur går funderingarna kring lastare? Min fråga va för bra köregenskaper vid finlir med lastare och lågnos, så man ser ordentligt, men det är ju även intressant i skogen. Samt vad säger du om valmet 615M, hydrostatmaskin? (osäker på effekten i en sådan dock.)

Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

JohannesG  
#520736 Det beror nog lite på hur man tänker. Om lastaren ingår i traktorn, eller om den är utöver traktorn. Räknas lastare i i priset borde man ju på ett vis få mindre traktor för pengarna, samtidigt som man kanske får mer maskin eller hur man nu ska säga. En traktor med lastare är ofta även mer sliten i framvagnen. Om jag skall svara för egen del är jag lite kluven. Har å ena sidan traktorgrävare, men det är en rejäl klumpeduns. Skulle nog inte låta det vara avgörande, men jag vet inte säkert, det är en karamell jag inte riktigt sugit färdigt på.

615M platsar inte på långa vägar in under 125hk. Och en hydrostat ger stora effektförluster i transmission. Men som du sa för lastarkörning och skogskörning är det säkert fint. Finns ju en anledning till att skogsmaskiner och hjullastare är sådana.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mest prisvärda traktorn runt 125hk

Bert1  
#520842
stegmaster skrev:Kollade snabbt på konedata.net och såg att en ny Valtra N 114 väger nästan 1700kg mer enn en valmet 6800 var båda har ca samma effekt. (4400kg vs 6100kg)
Annars så er självklart en ny moderne traktor hyggeligare att köra långa pass med, spesielt då ljudvolumen i hytten er lägre, samt att det fjädrar "alla" platser(framaxel, hytt, förutom stolen), men själv har jag inga problem att sitta en hel dag i min 6400.
Luftstol med kranspaker, plant golv och relativt lågt ljudvolum i hytten, så det går fint att leva med detta under en dag. 8)
Själv gillar jag skarpt den korta hjulbasen til 6400 som gör den rett smidig i skogen, snöröjning eller på vedplatsen, men dette er vel ochså 6000serien stora näckdel om man ska köra mycket transport med den, för den börjar "gyppa" eller "wobbla" eller va man nu ska kalla det, når farten kom upp i ca 36-40km/t, sen forsvann detta när man gick från 40km/t til maks 47km/t. (åtminstone går min så, och dette var utan några vikter, med lastare och inget bakom traktoren).
Nu er inte detta nåt problem för mig då jag aldrig kör i sådana hastigheter med skogsvagnen, men kör man mycket transport så ska man nog se efter nåt annat en valmet`s 6000 serie.
Så til transport er nog en 8000serie mycket bättre skulle jag tro, och even mange andra traktormodeller.
Med detta sagt så er det vansinnigt högt pris på begagnade Valmet/Valtra, så det verkar tyvärr svårt att hitta nåt vettigt för 250tkr.


Det där med att dom skulle va guppiga känner jag inte igen (eller är jag så van vid det så jag inte reagerar :) )
Men med mycket luft i däcken så blir dom det oavsett om det är en 6000 8000 eller a el n-serien

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).