Jakt och Fiske

Älgstammen ökar i Värmland

9 inlägg 3688 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Älgstammen ökar i Värmland

Fredrik Reuter  
#520457 En ny inventeringar visar att älgstammen ökar i Värmland, på vissa områden rejält. Minskad avskjutning eller färre vargar, eller en kombo? Det verkar inte expertisen veta. Men nu är spillningsinventering gjord som alltså visar på att älgstammen ökar och att detta är ett trendbrott i Värmland.

Detta gör att tilldelningen troligtvis kommer att öka vid komma älgjakt.

– För några år sedan sköt vi 7 000 älgar, nu de senaste åren 3 000. För oss jägare är det givetvis positivt att den nedgång vi sett är bruten. Sedan kommer förstås diskussionen om hur mycket älg vi ska ha eftersom älgar också orsakar skogsskador, säger Gunnar Glöersen


Läs mer på SVT Värmland: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... garna-okar

Vad tror du om denna utveckling, vad beror det på?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgstammen ökar i Värmland

Fredrik Reuter  
#520458 Missade länken till en drygt ett år gammal tråd: Lägsta älgavskjutningen sen 50-talet i Värmland

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgstammen ökar i Värmland

snurra  
#520468 En tjur, en kviga, en ko med kalv, på ca 3000 Ha så det har ökat explosivt

Användarvisningsbild

Re: Älgstammen ökar i Värmland

halvproffs  
#520476 Tycker att det är en ej genomtänkt inventeringsmetod iom att samma rutor undersöks varje år och betet växer ifrån älgarna på höjd o bredd. Snart blir det nog någon sorts urinindikator som man får springa runt med.
Som ni förstår så är jag innerligt trött på alla påhitt som ska utföras.

Användarvisningsbild

Re: Älgstammen ökar i Värmland

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520481
halvproffs skrev:Tycker att det är en ej genomtänkt inventeringsmetod iom att samma rutor undersöks varje år och betet växer ifrån älgarna på höjd o bredd. Snart blir det nog någon sorts urinindikator som man får springa runt med.
Som ni förstår så är jag innerligt trött på alla påhitt som ska utföras.
Nu ska du inte vara sån! Tänk på oss i Älgförvaltningsgrupperna. Vi måste ju få data! [emoji12] [emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Älgstammen ökar i Värmland

halvproffs  
#520483 Den absolut bästa är obsen som funnits länge och ger ett mycket bra facit. 👍

Användarvisningsbild

Re: Älgstammen ökar i Värmland

Fredrik Reuter  
#520485 Obs på parkeringen vid Arvika sjukhus... 😉

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... t-i-nacken

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgstammen ökar i Värmland

80-90  
#520493
snurra skrev:En tjur, en kviga, en ko med kalv, på ca 3000 Ha så det har ökat explosivt

Tror inte vi har det en gång hos oss där sö 🙈🙈

Användarvisningsbild

Re: Älgstammen ökar i Värmland

T Landström  
#520494 Hade varit intressant att få se en karta hur det ser ut...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).