Öppna kategorin

Katter på taket!

8 inlägg 3086 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Katter på taket!

MilanJo  
#520355 Bifogar bild på den fågelholk som sattes upp i vintras. I den flyttade in, först en blåmes som sedan jagades bort av svartvit flugsnappare. Snapparnas romans ledde till ungar...och det var när dessa var flygfärdiga som det började. Min katt som jag håller av för att han är en trevlig kisse och för att han håller stånd mot mössen, hittade jag då allt som oftast på taket på holken. Jag virade runt ett hönsnät, lite slarvigt, runt stammen, som jag trodde skulle hålla katterna borta. Dessvärre fungerade det inte så bra, men om de hann få tag i just flugsnappare vet jag inte.
Katterna som finns här runt gården har dragit hem både andungar och morkulla denna sensommar, och åt det är inte så mycket att göra åt eftersom katterna behövs för gnagarnas skull här, men jag tänkte att någon kanske har en klurig lösning på hur katter förhindras att klättra uppför stammen till holkträden, någon omvänd tratt eller så? Tips, eller länk mottages tacksamt!



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Katter på taket!

JohannesG  
#520364 Plåt eller slät plast så de inte kan lyckas få fäste med klorna eller hoppa upp och få tag längre upp.

Användarvisningsbild

Re: Katter på taket!

MilanJo  
#520367 Ja, klippa ut en form av cirkel kanske skulle vara en ide...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Katter på taket!

JohannesG  
#520382 Du tänker så ja, det kan nog funka det med. Jag tänkte som ett rör runt stammen. Går ju ta bort när holken inte är bebodd.

Användarvisningsbild

Re: Katter på taket!

MilanJo  
#520467
JohannesG skrev:Du tänker så ja, det kan nog funka det med. Jag tänkte som ett rör runt stammen. Går ju ta bort när holken inte är bebodd.



Ja, det var ju i o f en lättare sak kanske, bara långt nog så kattrackarn inte kan klamra sig förbi...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Katter på taket!

halvproffs  
#520477 Tror mycket mer på din ide Milan för det verklar enklare om du kan sätta det tillräckligt högt.

Avatar Fallback

Re: Katter på taket!

axwell  
#520495
halvproffs skrev:Tror mycket mer på din ide Milan för det verklar enklare om du kan sätta det tillräckligt högt.


Samstämmer, ett hönsnät på lite drygt 2 meters höjd utformad som en vid kjol.
Det får inte sitta kloss mot stammen annat än längst upp.

Såna nät har fungerat perfekt mot kattor men inte mot skator, där gäller hårdare nypor.

Användarvisningsbild

Re: Katter på taket!

MilanJo  
#520496 Ja, det är ju det jag försökte med i somras men HUR gör man så att de sitter så och behåller formen, det är inte lättarbetat att vara på den höjden, vara ovanför "kjolen" och inte förstöra själva formen...Suck...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).